Vot decisiv! Miniștrii Energiei din Uniunea Europeană au dat răspunsul decisiv, astăzi, 28 martie 2023, pentru aprobarea opririi vânzărilor de mașini noi cu motoare cu ardere internă din 2035.
Potrivit AFP, în rândul celor 27 de state membre doar Polonia a votat împotriva legii. România, Italia și Bulgaria s-au abținut de la vot, iar Germania a fost pentru, însă Germania a făcut rost de o scutire pentru autoturismele care utilizează combustibili sintetici.
Propunerea de a revizui standardele privind emisiile de CO2 ale autoturismelor şi utilitarelor face parte din pachetul „Fit for 55”. Prezentat de Comisia Europeană la data de 14 iulie 2021, acest pachet va permite UE să îşi reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990, şi să ajungă la neutralitate climatică în 2050.
Potrivit noii legi, în Uniunea Europeană vor putea fi fabricate doar autoturisme care să nu emită particule poluante, dar și tehnologii cu hidrogen. Mai mult, noile reguli nu vizează și mașinile existente. Însă trebuie ținut cont de faptul că, orice mașină achiziționată cu o durată de viață medie de 15 ani, trebuie să ajungă neutră din punct de vedere al CO2 până în 2050.
După luni de negocieri, Parlamentul European, Executivul comunitar şi statele membre UE au convenit anul trecut ca termen limită anul 2035 pentru retragerea maşinilor care emit dioxid de carbon. Aceste reglementări vor face imposibilă vânzarea de maşini noi cu motoare pe combustie după 2035. Dar, luna trecută, principala politică a blocului comunitar destinată să accelereze tranziţia Europei la vehiculele electrice a fost pusă pe pauză, după ce Germania şi-a exprimat, în ultimul moment, opoziţia faţă de această iniţiativă. Berlinul a dorit ca vânzările de maşini noi cu motoare pe combustie să fie permise şi după 2035, dacă utilizează combustibili sintetici.