Incepand cu data de 21 octombrie 2008,
cand a fost lansat serviciul care permite utilizatorilor sa-si
pastreze numarul de telefon atunci cand schimba furnizorul de
servicii, numarul de portari a crescut in fiecare an.
Din totalul de 1.001.364 de numere
portate pana la data de 1 aprilie 2013, 671.095 sunt numere de
telefonie mobila si 330.269 numere de telefonie fixa.
„Evolutia
numarului de portari nu a avut salturi spectaculoase de-a lungul
timpului, dar este evident ca utilizatorii din Romania au beneficiat
de faptul ca portabilitatea le-a crescut libertatea de alegere si
puterea de negociere in relatia cu furnizorii”, spun oficialii
ANCOM.
In ultimele trei
luni din 2008 au fost realizate 15.681 de portari, in anul 2009 au
fost realizate 180.239 de portari, in anul 2010 s-au inregistrat alte
221.219 de numere noi portate, in crestere cu 23% fata de 2009, trend
mentinut si in anul 2011, cand numarul portarilor a continuat sa
creasca cu 18% pana la 260.256. In cursul anului 2012 au fost portate
255.893 de numere, dintre care 166.371 (65%) au fost numere de
telefonie mobila, iar 89.522 (35%) numere de telefonie fixa.
Datele statistice arata ca, in
continuare, cei mai interesati de portarea numerelor de telefonie
mobila sunt utilizatorii cu abonament (75%), fata de cei care
porteaza numere utilizate pentru servicii preplatite.
In segmentul telefoniei mobile,
operatorii isi impart numerele mobile portate pana in prezent astfel:
Cosmote a primit 223.450 de numere, Vodafone 220.051, Orange 219.986,
RCS & RDS 6.889, Telemobil 719.
In cazul telefoniei fixe, 34 de
furnizori au primit numere in reteaua proprie prin portare. Dintre
acestea, cele mai multe au fost portate catre retelele RCS & RDS
– 91.936, UPC Romania – 84.274, Orange – 66.200, Vodafone – 59.572 si
Romtelecom – 13.291.
Cele mai multe cereri de portare pentru
numere geografice s-au inregistrat in Bucuresti (102.123 de
numere portate), Capitala fiind urmata de judetul Cluj cu 23.425 de
numere portate, Timis (17.110), Prahova (16.839) si Galati (14.327).
„Portabilitatea
evolueaza foarte bine: durata procesului de portare a fost redusa la
trei zile, numarul plangerilor este in continua scadere, in timp ce
numarul portarilor creste, dar, cel mai important, libertatea
utilizatorilor de a-si pastra numarul cand aleg alt furnizor
incurajeaza concurenta si vedem acest lucru in fiecare zi – ofertele
sunt din ce in ce mai variate si mai atractive, iar operatorii
continua sa investeasca in retele si tehnologii noi”, a declarat
Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.
Cele mai frecvente
aspecte pe care utilizatorii le-au semnalat Autoritatii cu privire la
portabilitate au vizat neinformarea completa si corecta de catre
furnizori cu privire la procedura de portare, precum si intarzieri in
realizarea portarii fata de data convenita pentru finalizarea
acesteia. Numarul de sesizari a scazut considerabil de-a lungul
acestor 4 ani, de la 196 in anul 2009 pana la 112 in anul 2012, arata
ANCOM.