- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

5 ani de portabilitate: Cati romani si-au tranferat numerele de telefon la alti operatori

10 Oct, 15:46 • adrian.mihaltianu
In luna octombrie a acestui an se implinesc 5 ani de cand in Romania este posibila portarea numerelor de telefon. In cei cinci ani de functionare a portabilitatii au avut loc 1.125.959 de portari, ceea ce inseamna ca 759.273 de numere de telefonie mobila si 366.686 de numere de telefonie fixa si-au schimbat reteaua, dar nu si posesorul.
5 ani de portabilitate: Cati romani si-au tranferat numerele de telefon la alti operatori

Portabilitatea a eliminat o piedica
importanta din calea libertatii de alegere a utilizatorilor de
telefonie, permitandu-le acestora sa isi pastreze numarul de telefon
chiar daca aleg sa schimbe reteaua. De la data lansarii acestui
serviciu in Romania, 21 octombrie 2008, interesul romanilor pentru el
a crescut constant, potrivit datelor Autoritatii Nationale pentru
Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).

In ultimele trei luni din 2008 au fost
realizate 15.681 de portari, in anul 2009 au fost realizate 180.239
de portari, in anul 2010 numarul portarilor a fost de 221.219, in
anul 2011 numarul portarilor a continuat sa creasca pana la 260.256,
in timp ce in anul 2012 s-au inregistrat 255.881 de portari. In
perioada ianuarie – octombrie 2013 s-au realizat 192.683 de portari.

La 5 ani de cand
ANCOM a lansat acest serviciu, 5% dintre utilizatorii de telefonie au
ales sa isi schimbe furnizorul si sa-si pastreze numarul. Procentul
nu este mare, dar ce conteaza este libertatea pe care a adus-o cu
sine acest serviciu, puterea de negociere pe care a conferit-o
portabilitatea utilizatorilor in relatia cu operatorii si plusul de
efort al furnizorilor pentru a-si pastra clientii – oferte din ce in
ce mai competitive, investitii in tehnologie si calitate si servicii
inovative”, a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM cu
aceasta ocazie.

Din numarul total de
1.125.959 de portari realizate pana la 1 octombrie 2013, 759.273

sunt numere de telefonie mobila, reprezentand 67%
din total.

Datele statistice
arata in continuare ca cei mai interesati sa isi pastreze numarul de
telefon sunt utilizatorii cu abonament (aproximativ 80% din total) in
timp ce doar 20% dintre cei ce au ales sa isi schimbe furnizorul de
servicii folosesc cartele preplatite.

Operatorii care
au atras cei mai mult clienti



In
segmentul
telefoniei mobile,
in cei cinci ani, Vodafone a primit in reteaua sa 257.958 de numere
noi, Orange – 249.922 de numere, Cosmote – 241.483 de numere, RCS &
RDS – 7.791 de numere, Romtelecom – 1400 de numere si Telemobil 719
numere.

In cazul telefoniei
fixe
, 34 de furnizori impart cele
366.686
de numere portate pana in prezent.
Dintre acestea, cele mai multe au fost portate catre retelele RCS &
RDS – 101.822, UPC Romania – 89.503, Orange – 72.374, Vodafone –
68.428 si Romtelecom – 15.161.

Cele mai multe
cereri de portare a numarului de fix s-au inregistrat in Bucuresti
(115.185 de numere), capitala fiind urmata de judetul Cluj cu 25.286
de numere portate, Timis (21.010), Prahova (18.051) si Galati
(14.870), care insumeaza peste 50% din totalul numerelor de telefonie
fixa portate.

De-a lungul celor cinci ani de
portabilitate in Romania, s-au realizat in medie pe luna un numar de
15.020 de portari in anul 2009, 18.435 in 2010, 21.688 in 2011,
21.324 in 2012 si 21.500 in 2013.

Utilizatorii de
internet au la dispozitie pentru informare site-ul
[url=http://portabilitate.ro/ro-home]portabilitate.ro[/url], unde
utilizatorii pot afla in ce retea functioneaza orice numar de telefon
folosit in Romania, chiar daca a fost portat. Site-ul ofera detalii
cu privire la pasii care trebuie urmati pentru a beneficia de acest
serviciu, raspunsuri la intrebari care apar frecvent in situatia
portarii numerelor, dar si cateva sfaturi pentru a evita posibilele
probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare.

In acest an, ANCOM a
primit
72 de sesizari de
la utilizatori cu privire la procesul de portare, principalele
probleme sesizate vizand aspecte tehnice aparute in cadrul procesului
de portare si furnizarea de informatii incomplete/incorecte privind
procedura de portare. Printre cele mai des intalnite motive de
respingere a unei cereri de portare s-au numarat necorespondenta
dintre numarul SIM-ului si numarul pentru care se solicita portarea,
introducerea gresita a codului de abonat sau a adresei de instalare.
In aceasta situatie, cererea de portare trebuie reintrodusa de catre
furnizorul acceptor, cu acordul abonatului, astfel putandu-se
finaliza portarea.

Citeste si:
Facturile
la telefon ar putea scadea din ianuarie 2014. Vezi cu cat

Urmărește Daily Business pe Google News