- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Chitarele nu mai canta la fel in 2009: Criza a stopat avantul de pe piata instrumentelor muzicale

08 Aug, 00:01 • emanuel.ceciu
Explozia pietei locale de instrumente muzicale - de la 650.000 euro in 2006, la 6 mil. euro in 2008 - a fost stopata brusc de criza economica. Majoritatea clientilor au renuntat in acest an la intentiiile de achizitie, astfel ca in 2009 piata se va situa in cel mai bun caz la acelasi nivel cu cel de anul trecut.
Chitarele nu mai canta la fel in 2009: Criza a stopat avantul de pe piata instrumentelor muzicale

Dimensiunea exacta a pietei instrumentelor muzicale este greu de estimat, intrucat pe langa piata organizata – intrari intracomunitare si importuri facute de firmele specializate – exista si o piata paralela a cumpararilor on-line de pe platforme de vanzare externe, la care se adauga si achizitiile care nu pot fi contorizate.

Piata „organizata” este estimata de Andrei Zarnoveanu, director al companiei importatoare si distribuitoare de instrumente muzicale ProGuitar, la circa 6 milioane de euro. Aproape jumatate (2,5 – 3 mil. euro) o reprezinta chitarele, valoare in care insa nu sunt incluse accesoriile de sonorizare, precum corzi, mecanisme, cordare, doze, cabluri, curele, huse, acordoare.

„Fara nicio indoiala, criza se simte si in acest domeniu. Instrumentele muzicale, in general, si chitarele, in particular, sunt achizitii ‘discretionare’, de care consumatorul se poate lipsi sau le poate amana in vremuri grele, acordand prioritate cosului zilnic, ratelor, mai ales in aceasta psihoza a crizei”, a spus pentru DailyBusiness.ro Andrei Zarnoveanu.

Iar criza economica s-a suprapus peste un context deja nefavorabil business-urilor cu instrumente muzicale, generat de lipsa unei educatii muzicale institutionalizate, dar si de distributia precara.

„Nu suntem in America, unde in fiecare casa este o chitara si, mai mult, fiecare copil studiaza un instrument muzical la scoala. In Romania, muzica aproape a disparut ca disciplina scolara. Copiii, tinerii, se apropie de un instrument numai din imbold personal si aspirand la idoli muzicali, educatia muzicala fiind, de cele mai multe ori, pe cai informale, nu institutionalizate”, este de parere Zarnoveanu.

Alte cauze care metin nivelul pietei scazut sunt absenta retailerilor specializati in multe orase din tara, oferta relativ limitata de instrumente, precum si obiceiurile instrumentistilor romani de a cumpara din strainatate, sau chiar reticenta posturilor locale de radio de a difuza si promova muzica rock romaneasca.

Zarnoveanu mai spune ca piata autohtona a instrumentelor muzicale este putin atipica, „fiind inca imatura, chiar subdezvoltata”, motiv pentru care nu asistam la o scadere abrupta a pietei, asa cum s-a intamplat in SUA. „La noi piata este in regres, dar reculul este marginal„, a precizat Zarnoveanu.

Industria instrumentelor muzicale la nivel global a scazut cu mai bine de 8% in 2008 fata de anul anterior, inregistrand vanzari de 18,42 mld. $ (14,22 mld. euro), conform statisticilor furnizate de Official Charts.

Hora, chitara made in Romania

Pe piata autohtona, la ora actuala, cele mai comercializate chitare raman in continuare cele marca Hora, care acopereau la inceputul lui 2008 o cota de circa 80% din piata in Romania, conform estimarilor proprii ale producatorului.

Cifra de afaceri a producatorului de instrumente Hora S.A a fost in 2007 de circa 4,2 mil. euro, cu un profit de 140.000 euro, iar accesoriile pentru chitare reprezinta 6% din cifra de afaceri, conform oficialilor companiei.

Hora distribuie produse in circa 30 de magazine din tara, conform site-ului companiei. Vanzarile din Romania reprezentau la inceputul lui 2008 doar 20% din vanzarile totale ale companiei. Firma exporta produse in peste 20 de tari din lume, cele mai mari piete de desfacere fiind Germania, Spania si Marea Britanie.

La randul sau, ProGuitar este importator si distribuitor unic al celui mai mare producator mondial de instrumente muzicale, compania Fender Musical Instruments din SUA. Pe langa aceasta marca, firma romaneasca mai importa si distribuie chitare de la producatorul spaniol Manuel Rodriguez si efecte de sunet pentru chitara de la firmele americane Harman Music Group si Jim Dunlop.
[quote=Andrei Zarnoveanu, ProGuitar]Comenzile retailerilor se limiteaza numai la articolele entry-level, cu preturi reduse si o rotatie mai rapida[/quote]
Compania a inregistrat in 2007 afaceri de 517.000 euro si un profit net de circa 100.000 euro, conform Ministerului de Finante. Pe anul 2008, compania a inregistrat cresteri de 65% ale afacerilor, conform estimarilor proprii, ceea ce ar ridica veniturile la circa 850.000 euro.

„Nu am inregistrat o scadere a vanzarilor in primele sapte luni ale acestui an, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008. Am avut un recul de 8% in luna iunie, dar pe cele sapte luni, vanzarile noastre in lei au crescut cu 24 %. Din pacate, daca consideram aceste vanzari in euro, devalorizarea monedei nationale a Romaniei anuleaza practic aceasta crestere a vanzarilor”, a spus Andrei Zarnoveanu.

„‘Painea si untul’ vanzarilor noastre sunt electrice si chitarele bass Squier by Fender, chitarele acustice si electro-acustice Fender si amplificatoarele de chitara Fender, toate la preturi sub 1.000 lei. De mare succes, sunt si asa-numitele pachete Start Playing – Ready-to-Go de la Squier , pack-uri care includ chitara, amplificatorul si celelalte accesorii (curea, cablu, husa, pana, acordor, etc), necesare unui incepator”, a spus Zarnoveanu.

68% dintre vanzarile companiei se realizeaza in magazine fizice, restul fiind impartit intre online si distributia la dealeri.

In cadrul magazinului online al firmei se comercializeaza chitari electrice, intr-o pondere de 40%, chitare acustice si electro-acustice, 35%, chitare bass, 15% si chitare clasice, acestea din urma acoperind 10% din vanzarile companiei.

Printre clientii ProGuitar se numara artisti precum A.G.Weinberger, Cezar Panait (Omul cu Sobolani), Emil Viciu (Sarmalele Reci), Oscar (Trooper) sau Nicu Damalan (Directia 5).

O alta companie autohtona cu prezenta internationala este Gliga Instrumente Muzicale, situata in Reghin. Compania comercializeaza instrumente cu corzi realizate manual, pe care ulterior le vinde in tara si in SUA, Australia sau Japonia.

Gliga a generat in 2007 afaceri de 3,6 mil. euro si profit de 42.000 euro, conform Ministerului de Finante. La fel ca si in cazul Hora, afacerile companiei se realizeaza preponderent in afara tarii.

Scadere importanta a vanzarilor catre distribuitorii de instrumente muzicale

In ceea ce priveste structura vanzarilor, de la inceputul anului oficialii ProGuitar au remarcat o scadere importanta, de circa 15%, a vanzarilor catre dealeri – magazinele de instrumente muzicale carora firma autohtona le distribuie instrumente.

Ca si in IT, de exemplu, comenzile retailerilor se limiteaza in general la articolele entry-level, cu preturi reduse si o rotatie mai rapida, evitand, pe cat posibil, stocurile. La comenzile reduse se adauga si intarzierile mari in plata facturilor. Compania distribuie produse muzicale catre magazine precum Muzika Timisoara, Barock Cluj Napoca, ProSound Iasi sau Magazinul de Muzica Ploiesti.
[quote]Preturile chitarelor variaza de la 400 de lei, pentru incepatori, la circa 10.000 de lei, instrument pentru profesionisti[/quote]
Din reteaua de distributie a pietei de instrumente muzicale mai face parte Magazinul Muzica din Bucuresti, situat pe Calea Victoriei, detinut de M&C Musical Instruments Distributors. Compania are 7 magazine in tara si un centru operational in Bucuresti. Compania s-a infiintat in 1997.

Un alt magazin de instrumente muzicale este Rapsodia, situat in Bucuresti langa Piata Alba Iulia. Firma a generat in 2007 afaceri de circa 100.000 euro.

Cand auzim de sfarsitul crizei pe piata instrumentelor muzicale?

Oficialii ProGuitar sunt pesimisti in ceea ce priveste revenirea pe trend ascendent a vanzarilor de instrumente muzicale.
[img=307]68% din vanzarile ProGuitar se realizeaza in magazinele fizice[/img]
„Nu intrevedem sfarsitul crizei in acest an. De fapt, credem ca anul 2010 va fi mai dur decat 2009. Totusi, cu un optimism moderat, consideram ca vom incheia anul cu vanzari cu circa 15% superioare anului 2008, desi profiturile vor fi mai reduse. In aceasta perioada, a trebuit sa absorbim cea mai mare parte a devalorizarii, majorarea preturilor la consumator putand avea un efect mai mult decat negativ asupra vanzarilor”, este de parere Zarnoveanu.

Reprezentantii retailerilor de specialitate M&C Musical, Magazinul Rapsodia si Senia nu oferit comentarii pentru acest material.