DailyBusiness
:Cum ati defini conceptul „cafenea de business”?
Catalin Mahu: Un loc cu aproximativ aceleasi facilitati pe care le are un birou, dar cu o atmosfera mai primitoare.
DB: Care este decorul recomandat pentru un acest gen de cafenea?
CM: Oamenii de afaceri incearca intre doua-trei intalniri sa gaseasca un loc linistit si primitor in afara biroului, care de multe ori are o atmosfera rece. Astfel, interiorul unei unitati de acest fel nu poate fi asemanator cu cel al unui birou, dar ofera totusi multe din facilitatile acestuia. Nu se poate merge pe un aspect de inox, minimalist, ci pe culori calde, atmosfera primitoare si este nevoie de servire ireprosabila.
DB: Care sunt diferentele dintre cafenelele de business din Romania si cele din afara tarii?
CM: In primul rand, multe cafenele, restaurante si hoteluri din afara nu au Internet gratuit. Spre exemplu, intr-un hotel din strainatate poti plati pana la 6 euro pe luna pentru o ora de Internet, in timp ce in tara, marea majoritate a unitatilor de acest gen ofera clientilor acces gratuit la acest serviciu. In Romania, daca nu oferi Internet gratuit clientii incep sa te priveasca altfel.
DB: Care ar fi punctele slabe ale fenomenului cafelelor autohtone pentru oamenii de afaceri?
CM: Strainii pun mai mult accentul pe intalniri, ies la o cafea sa socializeze, asa ca sunt foarte multe unitati de acest gen una langa alta, in timp ce in Romania acest proces cunoaste o dezvoltare mai lenta.
Zonele de interes sunt cele de trafic, cu centre de afaceri in apropiere
DB: Care este zona in care se recomanda deschiderea unei cafenele de business?
CM: Dupa cum o spune si numele, zonele recomandate sunt cele de langa marile centre de afaceri, dar si cele in care exista mult trafic, pentru ca, aflat intre doua intalniri, omul de afaceri se poate opri intr-o cafenea. Nu poti in niciun caz sa deschizi o astfel de cafenea la periferie.
DB: Care este ponderea oamenilor de afaceri din totalul clientilor Cafepedia?
CM: In unitatea de langa Universitate din Bucuresti, aproximativ 40-50% din numarul clientilor sunt oameni de afaceri, iar in cea de la Piata Alba Iulia, ponderea creste pana la 60-70%, pentru ca in zona sunt mai multe cladiri de birouri.
DB: Cum calculati ponderea clientilor business?
CM: Se poate estima in functie de numarul de laptopuri care sunt in incapere in fiecare zi, dar si dupa numarul clientilor straini care iti calca pragul. Un indiciu pentru cresterea numarului de oameni de afaceri este si numarul de costume care se vand anual.
DB: Este mai mare investitia intr-o cafenea de business decat in una obisnuita?
CM: Intr-adevar, investitia este mai mare.
DB: De ce?
CM: In primul rand, pentru ca se ofera toate facilitatile necesare unui om de afaceri: Internet, presa de afaceri interna si internationala, si toate acestea presupun costuri in plus.
DB: Mai este loc in prezent pe piata din Bucuresti pentru acest gen de cafenele?
CM: Consider ca mai este foarte mult loc, deoarece atata timp cat afacerile se dezvolta, evident ca si oamenii de afaceri sunt din ce in ce mai multi, iar Bucurestiul este in plina expansiune.
DB:Care este planul de viitor al Cafepedia? Intentionati sa va extindeti si pe alte piete din tara?
CM: Intentionam sa ne extindem in viitor in mai multe orase mari din Romania, poate in Constanta, Cluj sau Timisoara.
DB: De ce aceste orase?
CM: Pentru ca aici afacerile merg foarte bine si sunt orase care se dezvolta destul de repede. Este normal ca ritmul sa fie dictat de catre piata din Capitala, deoarece aici este centrul afacerilor, dar exista potential si in alte orase.
DB:Care ar fi necesarul minim pentru deschiderea unei cafenele?
CM: Minimul necesar pentru deschiderea unei cafenele cred ca ar fi in jur de 100.000-120.000 de euro.
DB: Care este principalul concurent Cafepedia pe piata din Romania?
CM: Nu pot numi un anume concurent, observam ca avem deja lanturi internationale mari, ca Starbucks. Dar concurenta tine de dezvoltare, cu cat te dezvolti mai mult pe piata cu atat esti plasat mai sus.
DB: Care este valoarea pietei cafenelelor de business in Romania?
CM: Este foarte greu de estimat acest lucru si consider ca numai analistii in domeniu ar putea da o cifra. In plus, multe cafenele se inchid si se deschid intr-un ritm alert, asa ca este greu sa-ti dai seama cine sunt jucatorii.