1. Cum ne imbracam
. In general, un pranz de afaceri la un restaurant sau un hotel presupune o tinuta destul de sobra, care nu include elemente de senzualitate sau vulgaritate. Stilul nu trebuie sa fie ostentativ, potrivit criticului vestimentar Alin Galatescu.
Pentru femei sunt recomandate tocurile de maxim 12 cm, iar la capitolul haine, o rochie pana la genunchi, neagra sau in culori neutre, poate fi o alegere eleganta. De asemenea, poti opta pentru un deux-piece in linii clasice. In cazul barbatilor, costumul este oricand recomandat.
Pe de alta parte, daca pranzul este organizat la un club de golf sau pe un yacht, adica in locuri mai putin formale, tinuta poate fi mai lejera. De exemplu, barbatii pot purta un tricou polo sau o camasa cu maneca scurta si un pantalon din in.
2. Cum ne asezam la masa. Daca ai planificat un pranz de afaceri, atunci trebuie sa stii ca ti-ai asumat automat si rolul de gazda. Ce presupune acest rol? In general, trebuie sa ajungi primul la restaurant, dupa care fie il rogi pe ospatar ca atunci cand vin invitatii sa ii conduca la masa, fie iesi in intampinarea lor si ii conduci chiar.
Potrivit Anei Maria Ocnarescu, business development manager in compania de training Trend Consult, gazda il invita pe cel mai important dintre invitati sa ia loc in dreapta sa. Invitatia va consta intr-un semn discret catre locul respectiv insotit de o formulare de timpul „Va invit sa luati loc” sau „Sa luam loc”.
Daca oaspetele alege alt scaun decat cel indicat discret, nu insistati.
3. Cum comandam. Inainte de a comanda, tu si invitatii tai veti consulta meniul. Ar fi excelent daca ai putea face recomandari in cazul in care oaspetii tai iti solicita acest lucru. Din acest motiv, ar fi indicat sa alegi un restaurant familiar.
De asemenea, in conversatia legata de meniu este bine sa anunti ce intentionezi sa comanzi astfel incat oaspetii tai sa inteleaga ca sunt invitati sa aleaga orice isi doresc. Cand ospatarul vine sa ia comanda, invitatul / invitatii vor fi cei care vor comanda primii.
Ce faci atunci cand, in postura de invitat, vrei sa comanzi o supa, iar ceilalti vor direct felul doi? Daca esti rugat sa comanzi primul, poti intreba „Mai serveste si altcineva supa?”. Daca nimeni nu mai doreste, este politicos sa nu mai comanzi. Explicatia? Poate fi neplacut pentru ceilalti sa astepte in timp ce tu iti mananci supa.
4. Ce comandam. Un pranz de afaceri este, in primul rand, un prilej de a discuta cu invitatii. Astfel, este indicat sa eviti felurile de mancare dificil de consumat (care cad, se imprastie sau aluneca): spaghete, scoici, creveti, mancaruri cu mult sos. Astfel de mancaruri iti vor distrage atentia de la conversatie si te vei concentra asupra farfuriei.
Incearca sa nu comanzi mai mult decat poti manca si evita sa ceri vin sau alte bauturi alcoolice, decat daca esti sigur ca politica firmei, dieta si religia ii permit invitatului tau sa consume, la randul sau, alcool.
Daca rolurile se schimba, iar gazda serveste un pahar de vin, atunci i te poti alatura.
5. Cand incepem sa mancam si cand discutam despre afaceri. Este politicos sa incepi sa mananci dupa ce toata lumea a fost servita, spun specialistii.
Pentru a putea aduce in discutie afacerile, trebuie insa sa astepti ca toata lumea sa termine primul fel. Daca deschizi discutia inainte, ceilalti ar putea sa te perceapa ca fiind grabit si nepoliticos.
Nu uita! Nu este politicos sa fumezi in timp ce se mananca. Abia dupa ce masa a luat sfarsit, daca invitatul tau este fumator si este de acord sa iti aprinzi tigara, poti sa fumezi.
6. Cine achita nota. Persoana care a lansat invitatia este cea care plateste nota. Cand ajungi la restaurant, il poti anunta pe ospatar ca tu vei fi cel care va achita nota. Altfel, daca nota este adusa pur si simplu la masa, atentioneaza-l discret pe chelner ca tu esti persoana care va plati.
Aceste reguli sunt valabile pentru cultura occidentala. Eticheta difera de la o cultura la alta.