- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Campaniile electorale vin degeaba? Publicitatea online va creste foarte putin in 2014

28 Jan, 00:07 • daniela.dimitriu
Anul 2014 aduce doua campanii electorale, pentru alegerile europarlamentare (in mai) si prezidentiale (in noiembrie). Mana cereasca pentru piata de publicitate? Poate, dar nu si pentru cea online, estimata sa inregistreze o crestere firava, sub 10%.
Campaniile electorale vin degeaba? Publicitatea online va creste foarte putin in 2014

Estimarile de crestere vin in contextul in care Romania inregistreaza cea mai mica valoare a pietei online din Europa, de doar 1,1 euro pe cap de locuitor.  

Totodata,  ultimele date oficiale referitoare la piata, respectiv studiul ROADS, facut public in decembrie anul trecut, arata ca in primul semestru al lui 2013 valoarea pietei  a fost de 45,5 milioane lei, in scadere cu 2% fata de perioada similara a lui 2012. Suma a fost insa raportata doar de 23 de publisheri romani, participanti la studiul ROADS , exceptand astfel vanzarile marilor retele internationale precum Google, Facebook sau Yahoo!

In acelasi timp, datele raportate de publisherii si regiile online autohtone, la Ministerul Finantelor pentru 2012, arata ca cei mai multi dintre ei au inregistrat pierderi sau profit in scadere fata de anul precedent.

IAB: O crestere de pana la 7%

Referitor la evolutia din acest an, Ioana Anescu,
director executiv al IAB Romania, a estimat pentru DailyBusiness.ro ca
publicitatea online va inregistra in 2014 o crestere, dar care nu va
depasi 7%, avand in vedere in ultimii doi ani, procentul de majorare 
nu a reusit sa atinga doua cifre. 

Cresterea este asteptata in
contextul anului electoral, in care vor avea loc campanii atat pentru
alegerea europarlamentarilor, cat si a noului presedinte.

“Experianta
anilor electorali anteriori a aratat ca diferentele nu sunt
spectaculoase. Ma astept ca alegerile prezidentiale sa influenteze mai
mult bugetele alocate in online decat cele cele europarlamentare. Nu pot
decat sa sper ca va fi o evolutie pozitiva”, a adaugat reprezentanta
IAB.

Bugete mai mari cu 6-8%

In ceea ce priveste evolutia bugetelor alocate pentru online in 2014 fata de 2013,
intr-un scenariu pozitiv,  Anescu estimeaza o crestere cuprinsa intre 6
si 8%.

“Avand in vedere ca nu mai exista strategie de marketing
care sa nu cuprinda  si mediul digital, cel mai probabil bugetele vor
creste sau vor ramane la acelasi nivel. Important este cat din aceste
bugete se vor aloca pietei locale de publicitate si cat va merge catre
furnizori internationali”, a explicat director executiv al IAB Romania.

Sanse de atingere a pragului de 100 milioane de lei

In ciuda scaderii inregistrata de piata de publicitate online, in primele sase luni ale lui 2013, per total, exista sanse ca anul sa fi fost incheiat cu rezultate pozitive, iar piata sa fi atins pentru prima data valoarea de 100 de milioane de lei, dupa cum a declarat Bogdan Belciu, partener Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania, pentru DailyBusiness.ro,

“Dupa 3 ani de crestere constanta, in perioada 2010-2012, la inceputul lui 2013 piata publicitatii online a incetinit vizibil. Speram insa ca vanzarile din semestrul al doilea din 2013 vor compensa scaderea din prima jumatate a anului, astfel incat pe intregul an 2013 valoarea pietei sa o depaseasca pe cea inregistrata in 2012, de 98,6 milioane lei, si sa treaca, pentru prima data, de pragul de 100 milioane lei”, a precizat Belciu.

In opinia reprezentantului PwC, pe termen mediu insa, piata are un potential clar de crestere.

Potrivit datelor IAB Europe, piata publicitatii online in alte state similare Romaniei este mult mai mare, atat in cifre absolute, cat si raportat la cheltuielile cu publicitatea online per capita.

Bulgaria, peste Romania la incasari

Astfel, daca in Romania incasarile din publicitatea online sunt de aproximativ 23 milioane de euro, Bulgaria, tara care are aproape de trei ori mai putini locuitori, raporteaza incasari de 24 milioane de euro.

Totodata,  in Slovacia, veniturile din publicitatea online sunt de 65 milioane de euro, in Ungaria, de 120 de milioane de euro, Republica Ceha, 291 milioane de euro, iar in Polonia aproape jumatate de miliard de euro.

Publicitatea online pe cap de locuitor: 1,1 euro in Romania

Bogdan Belciu  a mai spus ca potentialul pe termen mediu si lung al pietei romanesti poate fi sustinut de faptul ca tara noastra se claseaza pe ultimul loc, din cele 26 de piete europene analizate, din punct de vedere al valorii pe cap de locuitor, al pietei, cu aproximativ 1,1 euro de persoana.

Clasamentul european este condus de Norvegia, cu 117 euro, Danemarca si Marea Britanie, cu cate 94 euro.

Valorile arata ca in tarile din Europa Centrala si de Est, Republica Ceha inregistreaza un buget de 23 euro pe cap de locuitor, Polonia, 12 euro, Ungaria, 10 euro, Slovacia, 9 euro, iar Slovenia, 8 euro.

Si asta in timp ce  Rusia inregistreaza 8 euro pe cap de locuitor, Croatia, 3,4 euro, Bulgaria, 2,6 euro, si Serbia, 1,7 euro.

“Prin urmare, piata locala este mult ramasa in urma fata de restul statelor din Europa Centrala si Est si este mult loc de crestere pe aceasta piata. Este posibil ca anul 2014 sa marcheze o revenire, atat prin prisma faptului ca este un an electoral cat si avand in vedere relativa stabilizare a mediului macro-economic din Romania”, a explicat reprezentantul PwC.

El a adaugat ca pe parcursul acestui an fata de 2013, si bugetele alocate de catre clientii de publicitate, in mediului online, “vor creste cu siguranta”.

“Bugetele vor continua sa creasca in urmatorii ani, in concordanta cu trendul vizibil la nivel european si global. Ramane insa de vazut cat din aceste bugete vor reusi sa fie atrase de catre publisherii romani si companiile online autohtone, in comparatie cu sumele pentru publicitate directionate catre gigantii mondiali ca Google, Facebook, Yahoo, etc. Este dificil de precizat o pondere exacta a celor doua segmente, mai ales ca bugetele alocate catre retelele internationale nu sunt masurate in totalitate, ci doar estimate”, a mai spus Bogdan Belciu.

O posibila scadere de 10%  in 2014

Pe de alta parte,  exista voci care sustin ca piata publicitatii online isi va continua scaderea pe parcursul lui 2014.

Parere este impartasita si de Calin Rotarus,  detinatorul Biroului de Comunicare Calin Rotarus (BCCR) care estimeaza “o scadere lina si constanta”, care va insuma un procent de 10% la nivelul intregului an.

“Tendintele remarcate anul trecut  vor continua sa se manifeste si in 2014,  in speta pentru publisherii romani, care vor inregistra o scadere  lina si constanta”, a adaugat Rotarus.

Referitor la evolutia tarifelor de publicitate online, in 2014 fata de 2013, Calin Rotarus a afirmat, pentru DailyBusiness.ro ca dupa scaderea “spectaculoasa” inregistrata in ultimii patru ani, “s-a ajuns la un oarecare punct de echilibru al tarifelor publicitatii online clasice”.

In acest context,  bugetele clientilor alocate in online ar urma sa creasca anul acesta fata de 2013. Potrivit lui Rotarus, cresterea va fi data insa de majorarea  sau chiar dublarea volumelor bugetelor cheltuite de clientii mici, si cativa medii, in timp ce bugetul clientilor mari va ramane la fel.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Cât a plătit un român pentru o porție de 2 sarmale la Târgul de Crăciun din Sibiu. Nu i-a venit să creadă ce prețuri au produsele
Cât a plătit un român pentru o porție de 2 sarmale la Târgul de Crăciun din Sibiu. Nu i-a venit ...
Ciclonul care amenință România. Ninsori abundente și intemperii nemaiîntâlnite de ani! Ce ne așteaptă în următoarele zile
Ciclonul care amenință România. Ninsori abundente și intemperii nemaiîntâlnite de ani! Ce ne așteaptă ...
Adio, bilete la băi pentru pensionari și angajați! Anunțul de ultim moment al autorităților despre tratamentele balneare!
Adio, bilete la băi pentru pensionari și angajați! Anunțul de ultim moment al autorităților despre ...
Românii își pot plăti facturile în rate, fără dobândă. Singura condiție pentru acest beneficiu
Românii își pot plăti facturile în rate, fără dobândă. Singura condiție pentru acest beneficiu
Ministerul Energiei plănuiește investiții masive de 150 de milioane de euro în stocarea independentă a energiei
Ministerul Energiei plănuiește investiții masive de 150 de milioane de euro în stocarea independentă ...
Ajutorul de la stat în valoare de 750 de lei, acordat familiilor cu venituri mici care și-au montat repartitoare, amânat din nou
Ajutorul de la stat în valoare de 750 de lei, acordat familiilor cu venituri mici care și-au montat ...
Cazul în care înţelegerea amiabilă nu este posibilă. La ce trebuie să fie atenţi şoferii implicaţi într-un accident
Cazul în care înţelegerea amiabilă nu este posibilă. La ce trebuie să fie atenţi şoferii implicaţi ...
Când intră pe cardurile sociale ultima tranșă de bani. Din 2025, suma va scădea la jumătate
Când intră pe cardurile sociale ultima tranșă de bani. Din 2025, suma va scădea la jumătate
Cum cresc agențiile de turism vânzările. Care sunt destinațiile de vacanță preferate de români în 2025
Cum cresc agențiile de turism vânzările. Care sunt destinațiile de vacanță preferate de români ...
Primul tren electric nou din România a plecat miercuri dimineaţă din Gara de Nord spre Braşov. Premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, printre primii pasageri
Primul tren electric nou din România a plecat miercuri dimineaţă din Gara de Nord spre Braşov. Premierul ...
Cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule şi motociclete, în creștere față de 2023
Cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule şi motociclete, în creștere față de 2023
Când se deschide Târgul de Crăciun ”Laminor Winter Wonderland” din Sectorul 3. Intrarea va fi liberă
Când se deschide Târgul de Crăciun ”Laminor Winter Wonderland” din Sectorul 3. Intrarea va fi liberă
Cum pot fi reclamați șoferii agresivi în trafic. Ce condiții trebuie să îndeplinească o sesizare
Cum pot fi reclamați șoferii agresivi în trafic. Ce condiții trebuie să îndeplinească o sesizare
Programul ”Electric Up 2024”. Perioada de înscrieri s-a prelungit până pe 16 decembrie
Programul ”Electric Up 2024”. Perioada de înscrieri s-a prelungit până pe 16 decembrie
Motivul pentru care trotinetele au fost interzise într-un oraş din România. Când ar putea fi ridicată interdicţia
Motivul pentru care trotinetele au fost interzise într-un oraş din România. Când ar putea fi ridicată ...
Primele drone românești vor fi fabricate lângă Ploiești și vor avea scopuri militare, civile și de apărare
Primele drone românești vor fi fabricate lângă Ploiești și vor avea scopuri militare, civile și ...
Cât alocă românii pentru cadourile de sărbători. 24% au un buget sub 500 de lei
Cât alocă românii pentru cadourile de sărbători. 24% au un buget sub 500 de lei
Angajați obligați să lucreze mai multe ore pe an fără să fie plătiți. Unde ar putea fi luată această măsură
Angajați obligați să lucreze mai multe ore pe an fără să fie plătiți. Unde ar putea fi luată ...