Recent, divizia de Internet a Pro TV SA a lansat o aplicatie pentru detinatorii de iPhone, in timp ce TVR Info, post cu o audienta “deocamdata nemasurata” poate fi urmarit de cateva saptamani live, de pe telefonul mobil.
Despre fuga dupa cititori si exploatarea noului canal de comunicare, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu mai multi actori, implicati atat in piata de advertising, cat si de televiziune.
Aurora Enghis, managerul diviziei mobile din cadrul agentiei ARBOinteractive Romania, a declarat ca din ce in ce mai multe companii isi cauta publicul tinta pe telefonul mobil. Si asta din mai multe motive, precum profilul utilizatorului, potentialului canalului de comunicare sau ratele de click foarte mari care se realizeaza de pe telefonul mobil.
Cine urmareste jurnalul de stiri pe mobil
In ceea ce priveste portretul utilizatorului care prefera sa se informeze cu ajutorul telefonului mobil, aceste este predominant al omului de business, deschis la schimbare, care adopta usor noile tendinte.
De asemenea, companiile isi cauta publicul tinta prin reclama pe telefonul mobil si pentru ca mediul de comunicare, respectiv telefonul mobil, ofera interactivitate, aplicatii si ceea ce publicitarii numesc mix player.
Cristi Corobana, consilierul presedintelui TVR pentru strategiile de dezvoltare a platformei web si multimedia, a spus ca aplicatia pentru mobil recent lansata pentru TVR Info se adreseaza unui public de varsta medie, intre 20-45 ani, „dornic sa fie in permanenta informat si conectat la problemele actuale, obisnuit sa calatoreasca, studii cel putin medii”.
La randul sau, Dorian Mastacan, managerul diviziei de new media din cadrul agentiei de publicitate Media Today, a declarat ca acest nou canal de comunicare reprezinta atat o modalitate a televiziunilor de a-si creste veniturile din publicitate, cat si de a-si mari reach-ul, ingloband si nisa celor care din diferite motive nu au timp sa stea in fata televizorului.
Iar companiile par a fi din ce in ce mai deschise in a-si promova brandurile pe aceste canale. Mastacan afirma ca reclama pe mobil incepe sa aiba cautare intr-o oarecare masura, in ciuda faptului ca acest tip de advertising are „in mod clar o popularitate scazuta”.
„Aceasta se datoreaza in mare parte faptului ca la noi reach-ul pe care il obtii prin mobile advertising este restrans, comparativ cu ce se poate obtine folosind celelalte medii”, a explicat managerul diviziei de new media al Media Today.
In acelasi timp, Aurora Enghis a precizat ca printre clientii de publicitate din Romania, cei mai importanti sunt cei din domeniul telecom, banking sau FMGC (industria bunurilor de larg consum).
Telefonul, noul canal media
De ce au inceput institutiile de presa, dar mai ales televiziunile, sa dezvolte tot mai multe aplicatii pentru telefoanele mobile? In opinia reprezentantei ARBOinteractive, canalul mobile se contureaza clar ca si un nou canal media, iar a fi prezent pe Internetul mobil, cu site si aplicatii, incepe sa devina o conditie de a pastra in permanenta legatura cu clientii fideli, oriunde s-a afla acestia.
„De aceea site-urile de stiri, televiziunile au fost primele care au aparut ‘in versiunea mobile’ in Romania”, a explicat Enghis, adaugand ca piata smartphone-urilor din Romania si numarul utilizatorilor de Internet pe telefonul mobil cresc intr-un ritm alert.
„Chiar si pe timp de criza numarul vanzarilor de smartphone-uri a crescut cu 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut”, a mai spus reprezentanta ARBOinteractive.
Pe de alta parte, Mastacan apreciaza ca tendinta in media este de indreptare spre online si, intr o masura mai mica la noi, spre mobile. El sustine ca aceasta este doar o directie naturala a evolutiei advertisingului.
„Asa cum acum cativa ani a devenit necesara prezenta oricarui post de televiziune pe mediul online, treptat, odata cu cresterea pietei de smartphones in Romania va fi necesara si abordarea mobile. Ceea ce fac posturile de televiziune reprezinta in esenta o pregatire pentru viitor”, a spus reprezentantul Media Today.
Publicitatea online si pe mobil, 55 milioane de euro pana la sfarsitul anului
Recent, Alex Visa, managing partner al agentiei HyperActive, membra a grupului Lowe, declara intr-un interviu acordat pentru Dailybusiness.ro ca veniturile totale atrase de industria romaneasca de publicitate online si pe mobil vor ajunge in 2011 la o valoare cuprinsa intre 48 si 55 milioane de euro.
Si asta in conditiile in care incasarile din publicitate atrase de site-urile romanesti au ajuns anul trecut la 86 milioane lei, echivalentul a 20,4 milioane euro, potrivit ultimei editii a studiului „Romanian Online Advertising Study” (ROADS), realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers Romania. Cifra nu ia insa in calcul investitiile alocate in publicitatea pe Google, Yahoo sau Facebook.
Un alt motiv pentru care televiziunile si site-urile se intrec in a scoate tot mai multe aplicatii pentur mobil este si acela de a combate efectul de scadere a audientei si a traficului pe Internet, mai ales pe timpul vacantei de vara.
Enghis a declarat ca sezonalitatea canalului mobile este total opusa canalului Internet clasic pe perioada verii.
„Daca in primul caz, traficul este in scadere din cauza concediilor, pe perioada verii site-urile mobile inregistreaza cresteri de trafic”, a completat reprezentanta aceleiasi agentii.
In ceea ce priveste veniturile pe care institutiile de presa reusesc sa le atraga prin dezvoltarea pe acest canal de comunicare, Aurora Enghis apreciaza ca optiunea de infiintare a unui site mobile sau a unei aplicatii mobile este in primul rand o optiune de branding, si nu de monetizare.
„In continuare, atat la nivel global cat si in Romania, televiziunile aduna procentele majoritare din totalul bugetelor de publicitate, veniturile din mobile fiind incomparabil mai mici fata de primele”, a adaugat reprezentanta ARBOinteractive.
In viziunea acesteia, prezenta pe mobile contribuie mai mult la loializarea clientilor, si la livrarea continua a continutului, oriunde utilizatorul are nevoie, nu doar in fata televizorului sau a laptopului, dar si la crearea optiunii de interactivitate.
Cu toate acestea, Enghis estimeaza ca piata de publicitate mobile din Romania, care este impartita in multe segmente, respectiv mesagerie, mobile internet si aplicatii, va creste cu certitudine.
„Pe parte de mobile Internet, cresterile primei jumatati de an fata de aceeasi perioada a anului trecut depasesc 100%”, a adaugat managerul diviziei mobile din cadrul agentiei ARBOinteractive.
Aceasta a mai spus ca in momentul de fata, publicitatea pe telefonul mobil este recomandata intr-un mix de comunicare, in cadrul careia telefonul sa isi aduca aportul de noutate si de interactivitate.
Si asta in conditiile in care majoritatea predictiilor arata ca in anul 2014, traficul pe Internetul mobil va depasi traficul de pe Internetul clasic.
Cu siguranta atunci si publicitatea va creste spectaculos, atat ca volum cat si prin creatie, precum bannere de tip joc prin folosirea accelometrului, bannere in care sa poti contribui cu un continut filmat cu ajutorul camerei foto a telefonului sau bannere care sa includa videochat.
Reclama viitorului, pe mobil
La randul sau, reprezentantul Media Today estimeaza, pe de alta parte, ca publicitatea pe mobil este reclama viitorului, „insa la noi va mai dura pana va lua amploare”.
De aceeasi parere este si Cristi Corobana care a spus ca viitorul televiziunii va fi, cu siguranta, si mobil, fara sa nege insa importanta televizorului clasic, care „doar se reinventeaza”, fiind posibil sa creasca consumul de programe de televiziune, prin introducerea unor noi moduri de receptie.
„Oamenii doresc sa fie informati oriunde si oricand, iar mobilul vine in intampinarea acestei necesitati. Si, pentru ca noua tehnologie o permite, utilizatorii de smartphone vor utiliza din ce in ce mai mult aceasta optiune”, a completat reprezentantul TVR.
In ceea ce priveste costurile legate de dezvoltarea aplicatiei pentru telefonul mobil, Corobana a spus ca, in cazul TVR Info, a fost vorba de „un parteneriat care nu a implicat financiar Televiziunea Romana”. Corobana nu a dat alte detalii in acest sens.