Potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului (OUG),
publicata vineri in Monitorul
Oficial, dupa articolul 29 din Legea audiovizualului actuala, care stabileste
conditiile pe care trebuie sa le respecte comunicarile comerciale audiovizuale
difuzate de furnizorii de servicii media, se introduce un articol nou, potrivit
caruia „orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta
de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii
televizate”, iar orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii
televizate, prezentate de acesti intermediari, vor fi „in mod obligatoriu
confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul”.
„In scopul obtinerii acestei confirmari, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor
mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicitatii televizate pentru care solicita ofertele de pret”, se mai mentioneaza in Ordonanta.
Plata se va face direct catre radiodifuzor de catre
beneficiarul final al publicitatii televizate, in baza facturii emise de
radiodifuzor catre beneficiar, iar „orice rabat sau avantaj tarifar,
indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa
figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii
televizate”, noteaza Mediafax.
De asemenea, Ordonanta prevede ca intermediarii nu pot primi alta plata sau contraprestatie decat „cea care le este platita de catre beneficiarul final al publicitatii televizate in vederea remunerarii serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de
natura acestuia, din partea radiodifuzorului”.
„Orice act juridic incheiat cu incalcarea dispozitiilor
acestui articol este nul”, se mai spune in OUG.
In Ordonanta se mai arata ca Legea audiovizualului este
modificata si completata, avand in vedere obiectivele propuse de Guvern de „stimulare a dezvoltarii economiei romanesti„,
in cadrul carora se inscrie si dezvoltarea pietei audiovizuale din Romania,
prin incurajarea productiei locale de televiziune, a investitiilor in programe
locale, asigurarea de locuri de munca si dezvoltarea de activitati economice in
beneficiul pietei de servicii audiovizuale din Romania.
Un alt obiectiv mentionat in OUG este combaterea
„coruptiei manifestate la nivelul achizitiei de spatiulu publicitar media,
precum si necesitatea combaterii sistemelor netransparente si anticoncurentiale
in acest domeniu, care afecteaza in egala masura activitatea statiilor tv si
dreptul publicului la informatii corecte si de calitate”.
OUG este semnata de premierul Victor Ponta si contrasemnata de ministrul pentru
Societatea Informationala,Dan Nica, de ministrul
Finantelor Publice, Daniel Chitoiu, si de
ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea.
Presedintele CNA despre OUG
Presedintele CNA, Laura Georgescu, a declarat, pentru Mediafax,
ca Ordonanta de Urgenta a Guvernului (OUG) de modificare a Legii
audiovizualului, publicata vineri in Monitorul Oficial, vizeaza preponderent
aspecte economice, precizand ca in acest an CNA nu a fost consultat cu privire
la aceasta OUG.
„Sunt modificari care vizeaza preponderent aspecte
economice, de altfel firesti intr-o perioada de prudenta financiara. E
obligatoriu atunci cand soliciti o licenta sa nu ai datorii la stat fiindca iti
asumi cel putin intentia de a desfasura un business de noua ani. Sa nu uitam ca exista asemenea practici in intreaga Uniune si unele tari chiar timp de doi ani te monitorizeaza (monitorizeaza societatile care au primit licenta, n.r.) strict, asa incat nu poti sa faci nici macar o modificare de grila. Si daca stam si gandim ca primesti gratuit un drept de la stat, pe aceasta durata de noua ani, mi se par foarte oportune modificarile cu lipsa datoriilor la stat, cu
certificatul fiscal si cu interdictia de a-ti ceda licenta mai devreme de un an”, a
declarat, vineri seara, Laura Georgescu, presedintele Consiliului National al
Audiovizualului (CNA).
In ceea ce priveste prevederile referitoare la regulile
mai stricte pentru achizitionarea de spatiu publicitar televizat, prevazute in
OUG, Laura Georgescu a spus ca prevederile Ordonantei „nu afecteaza
contractele in derulare si nu fac altceva decat sa fiscalizeze acest
domeniu”.
Citeste si:
IAA
Romania: Vom analiza toate caile de atac pentru stoparea efectelor OUG – Legea
audiovizualului
Tendinte
in publicitate, la Cannes Lions 2013: Unde se duc banii
Licentele
radio-TV vor fi acordate doar societatilor fara datorii la stat