- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Mai aduce bani online-ul? Tendinte pe o piata tot mai afectata de criza

02 Jan, 00:07 • monica.manea
Dupa ce 2012 s-a dovedit a fi "un an extrem de greu” in ceea ce priveste piata publicitatii online, 2013 nu vine cu asteptari prea optimiste. In ce masura cresterile estimate pentru acest an se vor datora playerilor locali sau vor fi aduse de cei globali si care vor fi provocarile online-ului, intr-o analiza DailyBusiness.ro.
Mai aduce bani online-ul? Tendinte pe o piata tot mai afectata de criza

“Anul trecut s-a dovedit a fi unul extrem de greu. Multa munca si expunere maxima pentru bugete nu tocmai generoase. Valoarea unui leu investit in online a crescut. Cu sume similare, clientii au obtinut expunere de 2-3 ori mai mare decat in anii trecuti”, a declarat Dragos Stanca, managing partner Think Digital si Q2M.

In primul semestru al anului trecut, piata publicitatii online a crescut cu 7 procente fata de aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la o valoare de 46,6 milioane de lei (peste 10 milioane de euro), potrivit studiului ROADS realizat de IAB Romania si PwC. Acest studiu monitorizeaza peste 1.400 de site-uri romanesti. Astfel, cifrele sunt reprezentative doar pentru o parte a pietei. In ceea ce priveste estimarile pentru intreg anul 2012, cei de la IAB Romania ne-au spus ca o crestere este de asteptat, insa va fi cu siguranta una mult mai mica fata de anul anterior.

“Daca va fi o crestere la nivel general, aceasta se va datora site-urilor straine, ceea ce nu va aduce un beneficiu celor locale. De aceea, site-urile pe care le monitorizam noi raporteaza mereu o crestere destul de mica”, a afirmat Ioana Anescu, managing director IAB Romania.

In ceea ce priveste asteparile pentru acest, an Ioana Anescu este de parere ca 2013 nu va fi unul fenomenal: “Nu cred ca vom avea surprize negative, dar cu siguranta nici unele prea placute. Putem spera doar ca site-urile locale sa inregistreze venituri mai mari”.

Acelasi lucru il sustine si Dragos Stanca. El vede o crestere in urmatoarea perioada, insa nu una datorata site-urilor locale, ci bugetelor totale investite in online.

“Cred ca va fi un an foarte greu, care va marca din nou consolidari pe piata online locala, pe tot lantul: publisheri – regii – agentii. Suntem prea multi playeri la sumele disponibile pentru investitii online. Simplu. Motiv pentru care Q2M si Thinkdigital au fuzionat, de exemplu. Motiv pentru care ma astept ca si altii sa faca acelasi lucru si sa se consolideze cativa poli de putere care sa poata negocia de la egal la egal cu agentiile de media si marii clienti, in beneficiul industriei”, declara Dragos Stanca.

Insa, opiniile sunt impartite. Spre exemplu Dan Bulucea, country
manager Google Romania,
sustine ca pana la urma daca este sa vorbim de o crestere aceasta nu apartine exclusiv
jucatorilor internationali, chiar dimpotriva.

„Un utilizator nu decide sa acceseze
anumite servicii online pe baza locatiei in care este inregistrata firma, ci
exclusiv prin prisma calitatii lor. Intr-o lume online competitia este globala”, este de parere seful Google Romania.

Clientii si-au schimbat comportamentul

“Recesiunea economica globala si explozia tehnologica au determinat o schimbare a modului cum consumatorii interactioneaza cu brand-urile”, declara Dan Bulucea.

„Acum pentru clienti nu mai este de ajuns sa observe reclama unui produs ca apoi sa mearga in magazin pentru a afla mai multe despre el sau chiar a-l cumpara. Acum primul pas consta din deschiderea laptop-ului, din pornirea smartphone-ului sau a tabletei, in dorinta de-a afla mai multe informatii, de a gasi cel mai bun pret, de a se convinge ca vor selecta cea mai buna alternativa”, a mai spus Bulucea.

Drept urmare, online-ul obisnuia sa ia advertiserii prin surprindere. In sfarsit, acest lucru incepe sa nu mai fie valabil nici in Romania, unde online-ul devine o parte esentiala in orice strategie de marketing a unei companii.

“Vom vedea o explozie a advertising-ului pe mobil, cu formate specifice si optimizate pentru ecrane de diverse dimensiuni, vom vedea o targetare mult optimizata, companii care vor cumpara audiente, nu site-uri, vom vedea utilizarea pe o scara din ce in ce mai larga a diverselor unelte ce permit masurarea si optimizarea investitiei de marketing”, a explicat Dan Bulucea.

In legatura cu principalele schimbari pe care le va aduce 2013, majoritatea jucatorilor din piata estimeaza o crestere considerabila a bugeteleor alocate publicitatii pe mobil.

“In 2012 publicitatea pe mobil si-a facut destul de mult simtita prezenta. Ne asteptam sa ii creasca ponderea si in urmatorii ani”, declara Mihai Seceleanu, CEO Internet Corp.

Boom in mobile marketing?

„Bugetele pe anul 2013 pentru mobile marketing vor creste fara indoiala, insa este destul de greu de estimat daca va fi o crestere organica de genul 20-25% fara de anul trecut sau va exista cu adevarat un salt urias, in care bugetele considerabile din online-ul clasic vor fi mutate pentru mobile marketing”, a afirmat Maia Novolan, managing director Syscom Digital.

“Online-ul a avut nevoie de cativa ani buni pana cand a obtinul o pozitie importanta in lista bugetara de marketing. Probabil ca abia din 2014, realist vorbind chiar 2015, vom putea vorbi in Romania despre mobile marketing ca fiind o directie importanta de marketing in strategia generala de marketing a companiilor”, sustine Maia Novolan.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Aparatul electrocasnic care consumă cât 330 de becuri aprinse simultan. Sfaturile oferite de specialiști
Aparatul electrocasnic care consumă cât 330 de becuri aprinse simultan. Sfaturile oferite de specialiști
S-au deschis târgurile de Crăciun din Cluj. Cât costă plăcinta și vinul fiert în 2024
S-au deschis târgurile de Crăciun din Cluj. Cât costă plăcinta și vinul fiert în 2024
Gigantul Bosch dă afară 5.500 de oameni. Concedierile nu vizează, deocamdată, angajații din România
Gigantul Bosch dă afară 5.500 de oameni. Concedierile nu vizează, deocamdată, angajații din România
Prognoza analiștilor financiari pentru 2025. Cum va arăta economia României anul viitor. Cele 3 riscuri majore pentru țara noastră
Prognoza analiștilor financiari pentru 2025. Cum va arăta economia României anul viitor. Cele 3 riscuri ...
Revolut s-a alăturat rețelei de Plăți Instant din România
Revolut s-a alăturat rețelei de Plăți Instant din România
Proiect PSD pentru readucerea în ţară a românilor din diaspora. 500 de euro, lunar timp de şapte ani, pentru cei ce au muncit în străinătate şi revin în România
Proiect PSD pentru readucerea în ţară a românilor din diaspora. 500 de euro, lunar timp de şapte ...
Rezultate alegeri prezidenţiale 2024. CCR a decis renumărarea voturilor la primul scrutin, iar ştirea face înconjurul lumii
Rezultate alegeri prezidenţiale 2024. CCR a decis renumărarea voturilor la primul scrutin, iar ştirea ...
CSAT: Au existat atacuri cibernetice cu scopul de a influenţa corectitudinea procesului electoral. Un candidat a beneficiat de o expunere masivă pe platforma TikTok
CSAT: Au existat atacuri cibernetice cu scopul de a influenţa corectitudinea procesului electoral. Un ...
Investiție de 130.000 de euro pe piața media, apare un nou canal în grilă! România va avea un nou post de televiziune
Investiție de 130.000 de euro pe piața media, apare un nou canal în grilă! România va avea un nou ...
Cum să-ți îngrijești plantele de apartament iarna. Sfaturi simple pentru a le menține sănătoase și viguroase de-a lungul celor 90 de zile
Cum să-ți îngrijești plantele de apartament iarna. Sfaturi simple pentru a le menține sănătoase ...
Incredibil cât costă o clătită la Târgul de Crăciun din Craiova, în 2024. Românii s-au revoltat: „Doamne ferește! În ce lume trăim?”
Incredibil cât costă o clătită la Târgul de Crăciun din Craiova, în 2024. Românii s-au revoltat: ...
Pensii 2025. Cum să verifici dacă pensia se mărește după indexare
Pensii 2025. Cum să verifici dacă pensia se mărește după indexare
Trendyol deschide primul depozit local în România, creând 250 de locuri de muncă
Trendyol deschide primul depozit local în România, creând 250 de locuri de muncă
Burgerul Dubai, fița gastronomică a anului 2024. Cât a ajuns să coste în restaurantele din România
Burgerul Dubai, fița gastronomică a anului 2024. Cât a ajuns să coste în restaurantele din România
Liderul global în producţia de echipamente de curăţenie deschide o nouă fabrică în România. Se fac 150 de angajări
Liderul global în producţia de echipamente de curăţenie deschide o nouă fabrică în România. Se ...
Noi concedieri la final de an. Mai multe companii trimit acasă mii de angajați înainte de Crăciun
Noi concedieri la final de an. Mai multe companii trimit acasă mii de angajați înainte de Crăciun
Prime de Crăciun 2024. Categoria de angajați lăsaţi fără 3.000 de lei de sărbători
Prime de Crăciun 2024. Categoria de angajați lăsaţi fără 3.000 de lei de sărbători