Acestia apreciaza ca industria nu va reusi sa ajunga in urmatorii ani la valorile inregistrate inaintea declansarii crizei economice.
Ei cred insa ca mentinerea nivelului din prima parte a anului si in semestrul al doilea este o performanta, avand in vedere ca recesiunea afecteaza destul de grav domeniile pentru care lucreaza cei din publicitate si comunicare.
Internetul si relatiile publice sunt primele domenii care dau semne de reabilitare, spun specialistii, care anticipeaza ca televiziunile vor continua sa se lupte pentru atragerea bugetelor advertiserilor.
„In momentul de fata, unele companii au deblocat bugetele pentru investitii in domeniul publicitatii intr-o masura mai mare decat s-a intamplat in ultimele luni. Este vorba, insa, despre un mod de a face afaceri. Nu se poate vorbi, nici pe departe, ca am iesit din recesiune”, a declarat Robin Domeniconi, directorul de vanzari al companiei Microsoft.
In opinia celor de la DraftFCB, una dintre cele mai mari retele de agentii de publicitate din lume, perioada de criza a stimulat nasterea unei noi constiinte de marketing. In acelasi timp, insa, viitorul nu se arata deloc optimist in privinta sanselor de revenire la „varfurile” de piata atinse inainte sa inceapa criza.
„Clientii vor justificari pentru fiecare ban pe care il cheltuiesc si vor rezultate pentru toate actiunile pe care le finanteaza”, a spus Laurence Boschetto, directorul executiv de la DraftFCB.
„Noi, cei din industria de publicitate, trebuie sa ne obisnuim cu gandul ca lucrurile nu vor mai fi niciodata asa cum au fost inainte de declansarea crizei economice, cand clientii nu erau asa de concentrati asupra justificarii fiecarui ban”, a adaugat Boschetto.
Cea mai pesimita estimare privind scaderea pietei de publicitate globala vine din partea Zenith Optimedia, care previzioneaza o depreciere de 8,5% fata de 2008.