Si asta in conditiile in care incasarile din publicitate atrase de site-urile romanesti au ajuns anul trecut la 86 milioane lei, echivalentul a 20,4 milioane euro, potrivit ultimei editii a studiului „Romanian Online Advertising Study” (ROADS), realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers Romania. Cifra nu ia insa in calcul investitiile alocate in publicitatea pe Google, Yahoo sau Facebook.
Visa a declarat pentru DailyBusiness.ro ca Internetul, ca industrie, este un factor care contribuie in acest moment la cresterea PIB-ului global, luand in calcul componenta indicatorului format din consum + investitii + cheltuieli guvernamentale + exporturi – importuri.
„Romania cu siguranta nu face exceptie de la regula aceasta”, a spus reprezentantul HyperActive, adaugand ca e-commerce-ul „de orice natura” este in crestere.
Pe de alta parte, Visa a spus referitor la veniturile totale generate de industria Internetului in Romania, ca „imi este imposibil sa dau o valoare”.
Si asta pentru ca, vorbim aici despre venituri provenite din total vanzari si comenzi online pe toate industriile, venituri ale companiilor de software & IT sau venituri ale companiilor de hosting, iar „aceasta suma este greu de estimat”.
In plus, Alex Visa a mai afirmat ca din ce in ce mai multe companii, atat private cat si de stat, investesc in cresterea sau consolidarea pozitiei lor pe Internet, iar programe de genul eGovernment au inceput sa ia amploare si la noi.
„Imi este greu sa estimez unde se afla momentan Internetul in topul industriilor generatoare de aport la PIB, insa cu siguranta industrii precum Banking, Telecom, IT, FMCG, Travel sunt top spenderi in Internet, chiar daca ca este vorba de spending de media sau spending de creatie / strategie de comunicare sau development web si/sau mobile web”, a declarat reprezentantul aceleiasi agentii.
Intrebat daca mai pot exista azi companii fara sa fie prezente si pe Internet, reprezentantul HyperActive a raspuns „categoric, nu”, in conditiile in care „este vorba despre consumatori”.
„Cu totii ne-am obisnuit cu Internetul. Motoarele de cautare sunt la indemana oricui, la fel si telefonul mobil din ce in ce mai des in varianta lui de smartphone”, a mai spus Visa, completand ca, din aceast motiv, orice companie sau mica firma care isi propune sa fie vizibila trebuie sa aiba in primul rand o prezenta web si o prezenta mobile, „mobile website cel putin”.
„Daca maine va disparea Interetul, vom supravietui”
In acelasi timp, managing partnerul HyperActive a mai spus ca, cu greu mai poate fi imaginata o economie fara Internet, dar „cu siguranta vom supravietui daca maine dispare Internetul. Ar fi insa ciudat sa revenim la obiceiuri de consum si informare ale anilor ’30-’40-’50”.
Si asta in conditiile in care, a mai spus Visa, Internetul nu mai este doar un canal de comunicare, ci un instrument unde brandurile se intalnesc si discuta direct cu consumatorii, unde clientii cauta informatii inainte de a achizitiona produse.
„Internetul si-a castigat si si-a consolidat pozitia in mixul de comunicare, astfel ca va fi greu sa ne mai imaginam campanii fara o astfel de componenta”, sustine Alex Visa.
Alex Visa este unul dintre fondatorii HyperActive, agentie care din 2009 face parte din grupul Lowe, avand o experienta in marketing web de peste 10 ani, fiind certificat Google AdWords si Google Analytics IQ.
In 2001 a lansat departamentul de interactive al ARBOmedia, iar dupa ce a parasit Romania, in 2003, a devinit strateg SEM pentru NetworldMedia (Montreal, Canada).
Din 2006 a devenit consultant marketing Internet pentru ING Canada unde a mai lucrat si pentru clienti precum Ford, Best Buy, eBay, Club Med, Air France, Kodak, Turism Australia, General Motors, Expedia, Audi, in calitate de expert in SEM si SEO. Din iunie 2008, Alex Visa este managing partner al HyperActive.