DailyBusiness:
Considerati ca pe piata online-ului autohton mai pot avea succes inca un jucator sau doi cu obiect de activitate similar cu Trilulilu? Cat ar trebui sa investeasca initial?
Sergiu Biris: Orice este posibil. La fel cum noi am demonstrat ca se poate, la fel pot si altii sa o faca. Intr-adevar, este nevoie de resurse serioase pentru un astfel de proiect. Investitia initiala nu este neaparat mare, circa 30.000 de euro. Mai greu este sa gasesti oamenii potriviti care sa vina cu idei bune, designeri pertinenti si pasionati de ceea ce fac.
DB: Dupa preluarea a 10% din Trilulilu de catre Alexis Bonte, ati declarat ca suma primita (100.000 euro) o veti reinvesti in Trilulilu.ro. Mai exact, unde a fost cea mai mare nevoie de ei?
SB: Cel mai mult, circa 70% din cheltuielile noastre, costa banda si serverele necesare pentru sustinerea site-ului. Cam pe acestea se duc cei mai multi bani. Apoi, este nevoie de bani pentru a dezvolta incontinuu proiectul, pentru a aduce oameni noi. De fapt, avem cam aceleasi nevoi ca orice alta firma.
[quote]Piata online romaneasca este prea „frageda” ca sa nu atraga noi investitori[/quote]
DB: La cat se ridica cheltuielile lunare pe care trebuie sa le acoperiti?
SB: Cheltuielile lunare se ridica la peste 20.000 euro. Dupa cum am zis, cea mai mare parte din bani se duce pe servere si pe banda, pentru a sustine portalul. O alta parte din cheltuieli se indreapta catre angajati. Unii au plecat, altii au venit. In prezent sunt 7 oameni care lucreaza full-time la Trilulilu.ro, insa pana la sfarsitul anului tintim sa ajungem la un numar de 14 persoane.
„Trebuie sa si ai in ce investi”
DB: Care ar fi suma pentru care ati fi gata sa cedati acum cei 90% detinuti in Trilulilu.ro?
SB: Indirect, ma intrebati la cat as evalua tot business-ul, insa as fi foarte subiectiv, lucru destul de irelevant pentru orice potential investitor. Exista diverse metode de a evalua un business si oameni bine pregatiti si faca acest lucru. Sa-i lasam pe ei sa-si bata capul, eu nu comentez. Pe de alta parte, o astfel de afacere nu cred ca va fi vreodata cumparata in proportie de 90% sau 100%, decat in cazul in care cumparatorul stie foarte bine ce face. Cine vrea sa investeasca intr-un start-up, investeste mai ales in echipa, care este implicit „motorul” business-ului. Asadar de obicei echipa ramane cu un procent motivant pentru a duce afacerea la nivelul urmator.
DB: In afara de Neogen, ce alte oferte de preluare ati mai avut in ultimele sase luni?
SB: Intr-adevar, am primit mai multe oferte, dar nu au fost relevante pentru ceea ce dorim sa facem in continuare. Mai exact, lansarea versiunii a doua a Trilulilu.ro. Au fost oferte de preluare atat de la companii straine cat si de la companii romanesti. Un lucru pe care l-am observat este ca tot mai multe companii din strainatate cauta o intrare pe piata, cel mai usor lucru fiind achizitia unui jucator existent.
DB: Considerati ca vor continua ofertele de preluare?
SB: Eu zic ca urmeaza vremuri interesante pe Internetul romanesc. Cei care cred ca lucrurile vor ramane ca pana acum, vor avea parte de surprize. Nu cred ca investitiile se vor opri, cum s-a tot discutat, ci dimpotriva. Piata online romaneasca este prea „frageda” ca sa nu atraga noi investitori. Trebuie doar sa ai si in ce investi.
Versiunea doi a Trilulilu.ro, pana la finele lunii aprilie
DB: Cand va fi lansata versiunea a doua a portalului Trilulilu.ro si ce va contine?
SB: Vrem sa lansam versiunea doi pana la finele lunii aprilie. Vreau sa fie surpriza, dar pot spune ca am muncit si muncim pe branci pentru a iesi cum trebuie. Investitia este in primul rand la nivel uman si de timp petrecut in fata computerelor. In principiu, fara sa deconspir prea multe, vom implementa noi functionalitati, vom lucra si la usurinta cu care se navigheaza pe site precum si la design, pe care-l dorim si mai bun.
DB: Daca ati avea acum, o suma mare, „bonus” de bani, unde i-ati investi in primul rand?
SB: In primul rand as intari arhitectura tehnica a platformei, pentru a evita orice probleme viitoare. Apoi, as investi in atragerea de continut cat mai de calitate si, putin mai tarziu, in dezvoltarea altor proiecte complementare. Insa este nevoie de timp pentru a se concretiza toate acestea.
DB: In prezent, Trilulilu.ro atrage circa 700.000 de vizitatori pe saptamana. Ati crescut puternic fata de finele lui 2007, cu aproape 50%. Ce trafic estimati ca veti atinge pana la finele anului?
SB: Cred ca vom putea ajunge in cateva luni pe locul intai conform Trafic.ro. Vrem ca pana la finele lui 2008 sa ne dublam traficul, pana la 1,4 mil. vizitatori. Acest lucru depinde, evident, si de succesul versiunii doi a site-ului la care lucram in prezent.
DB: Ce venituri estimati pentru 2008? Urmariti sa includeti publicitate in videoclipuri, miscare similara cu ce au facut cei de la YouTube?
SB: In prezent, nu pot sa ofer nici o estimare privind cifra de afaceri pe care o vom inregistra in 2008. In primul rand, pentru ca nu am implementat toate metodele de monetizare posibile pe care le avem in plan si in al doilea rand deoarece, personal, nu-mi place sa discut prea mult despre cifre. Oricum, publicitatea online va fi motorul principal ca sursa de venituri, insa e posibil sa apara si alte oportunitati.
DB: Cum ar fi?
SB: Am inceput deja sa introducem publicitate video. Am avut la un moment dat o perioada de testare a sistemului de servire a reclamelor video, sistem realizat tot de noi. Momentan e in derulare prima campanie oficiala de acest fel, pentru o companie de telefonie mobila. Fata de bannerele conventionale, reclamele video au rezultate vizibil mai bune. Stiu ca suna ca o reclama la crema de fata, dar asa e. Pe langa asta, targetarea este mult mai buna, si oferim in acelasi timp rapoarte complexe advertiserilor.
[quote]Cred ca vom ajunge in cateva luni pe locul intai in Trafic.ro[/quote]
DB: Pana in prezent, ati avut probleme cu copyrightul? Ce faceti pentru a preintampina aceste probleme?
SB: Au existat si probleme legate de copyright, insa nu la o scara mare. Momentan incercam sa gasim solutii pentru ca atat Trilulilu.ro cat si producatorii de continut sa beneficieze din toate punctele de vedere. La inceputul lunii martie am incheiat un parteneriat cu MusicMall – platforma de download legal de mp3. Parteneriatul consta in faptul ca utilizatorii Trilulilu.ro au acum posibilitatea de a descarca legal piesele pe care le asculta pe site, utilizand sistemul oferit de MusicMall. Astfel, o parte din banii obtinuti din urma vanzarii pieselor merg la producatorii acestora.
Vom continua parteneriate si nu excludem achizitii de companii
DB: Ce inseamna ca afaceri pentru Trilulilu.ro parteneriatul cu MusicMall?
SB: Nu vor fi venituri mari ca urmare a acestui parteneriat. Oricum, in viitor, urmarim sa extindem parteneriatele si cu alte companii care sa ajute la furnizarea de continut original, cat mai bun. Nu as exclude sa si cumparam o companie daca consideram ca ar putea aduce valoare puternica portalului Trilulilu.ro. Si ca a venit vorba: parteneriatul cu Metropotam anuntat pe 1 aprilie a fost o pacaleala. Dar ni s-a parut amuzant, intrucat avem branduri similare, tot animale reprezentate sub forma amuzant-grafica.
DB: Un segment inca aproape deloc atins in online-ul romanesc sunt transmisiunile live. Aveti vreun plan in acest sens, de a introduce pe portal transmisiuni in direct?
SB: Pe Trilulilu nu cred. Ca proiect separat, pe termen mediu/lung, este posibil orice. Cu live streaming e insa o poveste diferita. E nevoie de investitii mult mai mari si de banda disponibila mult mai multa pentru ca un astfel de business sa fie unul de succes. Aici deja nu mai depinde doar de tine ci si de factori externi cum ar fi disponibilitatea providerilor de Internet de a-ti furniza fara probleme banda necesara la un pret rezonabil.
DB: Ce procent din vizitatorii site-ului uploadeaza continut video sau foto?
SB: Procentul este destul de mic, dar speram ca odata cu versiunea a doua sa creasca, sa se simta mai atrasi de a incarca fisiere. In prezent, ponderea este de circa 3%-5%.
DB: Sunteti unul dintre intreprinzatorii din tanara generatie. Cum sunteti privit de colegii „veterani” din online, cum comunicati cu ei?
SB: A durat o perioada destul de mare pana ca Trilulilu sa fie acceptat ca un produs de luat in seama in Internetul romanesc. Aceeasi perioada am avut-o si eu pana sa reusesc sa imi formez legaturi cu alti intreprinzatori din online, mai tineri sau „veterani”. Nu stiu, sper ca ei ma privesc bine. Eu unul am respect pentru oricare dintre ei, mai mult sau mai putin tanar, fie ca suntem concurenti sau nu. Pana la urma toti facem ceea ce facem pentru a construi business-uri rezistente si pentru a ne aduce contributia la cresterea industriei online romanesti in acelasi timp.