- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Cum a ajuns \”Arhi\” sa incaseze 15.000 de euro pe an din blog

18 Sep, 00:01 • emanuel.ceciu
Cetin Ametcea este cunoscut in online in special ca Arhi, posesor al Arhiblog.ro, prin care a reusit in doi ani sa atraga 5-7.000 de cititori unici zilnic. Ce opinii are acesta despre blogosfera, unde "ar mai trebui lucrat", cum a reusit el sa ajunga in top 10 bloggeri din Romania cu un blog generalist, aflati din acest interviu.
Cum a ajuns \Arhi\ sa incaseze 15.000 de euro pe an din blog

In prezent, Arhiblog ocupa pozitia a 10-a in ierarhia ZeList.ro, ca numar de mentionari si reactii in blogosfera din Romania.

DailyBusiness: Sunteti o persoana cunoscuta in online. In ce business-uri sunteti implicat?
CetinAmetcea: Business-ul meu principal este blog-ul. Mai lucrez din cand in cand pe campanii cu diferite firme, tin legatura stransa cu ceilalti blogeri. Lucrez cu agentia de publicitate StandOut, cu Ionut Oprea. Particip la monitorizarea anumitor campanii, cum a fost cea de la Germanos. Aceasta a fost monitorizata si de mine, avand circa 2 mil. de afisari ale widgetului pe Internet. Recent a avut loc o campanie Orange, cu un joc in flash. Eu trebuie sa am grija ca aceste campanii sa functioneze, blog-urile sa fie active si widgeturile sa mearga cum trebuie. Pe viitor, pregatesc doua proiecte personale, dintre care unul pe partea de video. In septembrie voi da primele amanunte Oricum, munca mea este sa creez continut.

DB: Toata lumea vorbeste de segmentul video, dar nu prea exista initiative de succes, cu mici exceptii.
CA: Pe segmentul de video este si va fi intotdeauna potential, pentru ca acest segment este foarte putin acoperit in tara si prea putini dintre cei ce incearca sa acopere aceasta nisa o si fac cum trebuie. Eu am mai fost implicat in proiecte video, a fost pentru distractie in mare parte. M-am oprit cand n-am mai avut timp de acea activitate. Acum insa, mi-am aranjat mai eficient timpul, sunt mai liber.
[quote]Nu avem nici legi, nici oameni capabili in Guvern si nici judecatori care sa inteleaga ce e Internetul[/quote]

Arhiblog.ro, venituri de cel putin 15-16.000 euro anul acesta

DB: Care a fost cea mai dificila perioada pentru dvs., ca bloger?
CA: Pot spune ca din 2007 cand mi-am lansat blog-ul si pana in prezent nu am avut o perioada pe care sa o numesc dificila. La inceput, arhiblog.ro nu a produs bani, deci il tineam ca hobby. Pentru mine, blog-ul meu este cel mai „fun loc” de pe Internet, e locul unde eu rad cel mai mult de ce se intampla acolo, ce se discuta acolo. Am o comunitate de oameni foarte mare, fidela. Comentatorii mei intra strict pentru ca sunt interesati de mine, le place felul in care povestesc lucrurile ce mi se intampla zi de zi. Nu copiez stiri de pe agentii de presa ca sa le dau la minutul doi, nu am surse multe in firme.

DB: Ce trafic aveti pe blog?
CA: Undeva intre 5-7.000 de unici pe zi si 20-25.000 de afisari.

DB: Si cam cati bani scoateti din blog?
CA: In functie de ce o sa fie la sfarsitul anului, in 2009 estimez ca voi genera undeva la 15-16.000 euro venituri. Aceasta in cel mai rau caz. Ca blogger e suficient sa pui 3-4 bannere pe luna pentru a scoate suma aceasta. Oricum, eu niciodata nu m-am dus la companii sa ma vand, mi-ar fi jena, eu sunt timid de felul meu cu autoritatile, directorii de companii. Vin ei la mine cu propuneri, companiile, agentiile.
[quote]Blogul de nisa Monden.info are un trafic decent, cam ca al meu. Dar acolo se munceste enorm pentru aceleasi rezultate[/quote]
DB: Ati spus ca sunteti in online din 2007, de destul de putin timp. Cum ati reusit sa va „faceti loc” printre bloggeri si sa va faceti cunoscut?
CA: Nu mi se pare repede. Stateam prin mai-iunie 2007 cand abia dadusem drumul la blog si ma gandeam „Doamne, cum au ajuns unii sa aiba 1.000 de unici pe zi?” Mi se pareau numere fantastice. Nu am facut SEO, nu am facut nicio smecherie. Pur si simplu, am scris aproape zilnic, cateva post-uri. Articole simple, umane, care atrag.

DB: Cum poti sa iti mentii blog-ul in top?
CA: Scriind zilnic minim 2-3 post-uri. Niciodata n-au trecut mai mult de 24 de ore fara sa scriu ceva pe blog. In prezent sunt convins ca pot sa-mi las blog-ul 3-4 zile fara sa-mi scada traficul in mod brutal. O saptamana insa…ar fi altceva. De asemenea, trebuie ca autorul blog-ului sa fie el insusi, sa aiba subiecte originale, sa nu fie preluate sau „fumate” deja de altii. Nu e usor deloc. Uneori ma trezesc fara nicio inspiratie si nu vrei sa pui clip-uri de pe YouTube, iti distrugi stilul, imaginea. Eu personal imi petrec 3-4 ore pe blog.

70.000 euro blog-ul si pe mine, ca salariat

DB: V-ati gandit vreodata sa va vindeti blog-ul? Adica sa scrieti pe Arhiblog pentru altcineva, ca salariat…?
CA: Da, sigur, de ce nu? 70.000 de euro si pe mine, angajat, fara discutii. As cere insa ceva salariu… Acum foarte serios, am stat si m-am gandit cam cu cat mi-as vinde blogul si cam la suma aceasta se ajunsese, dar nu cred ca ar da cineva 70.000 euro pe un blog, acum. Daca insa s-ar pune aceasta problema, as accepta sa fac parte din blog dar doar pentru o perioada, pana cand altcineva ar prelua atributiile scrierii pe blog.
[img=552][/img]
DB: De ce doar pentru o anumita perioada? Daca ar fi interesat sa zicem…Orlando Nicoara, sau Bobby Voicu…si v-ar zice ca aveti mana libera sa scrieti ca pana acum?
CA: Sa fim seriosi, dupa o asemenea suma, dumneavoastra ati da mana libera cuiva? Cumva tot v-ati face simtita prezenta si ati influenta, or mie nu-mi place asta. Nu da mana libera Gigi Becali la Steaua… M-as lovi cred de chestiuni de genul „Uite Arhi, ai mana libera sa scrii asta!”. E absolut normal, fiind investitia cuiva.
[quote]E plin de antreprenori de doi lei ce „creeaza succesuri”, uneori si pe banii altora[/quote]
DB: Ce ai recomanda unui blogger pentru a incepe sa scoata si bani?
CA: Sa munceasca mult. Sa isi gandeasca fiecare virgula din text, sa conteze ora la care posteaza un anumit articol. Sunt articole pe care e bine le pui dimineata, pentru ca stii ca atunci te citesc tipii ce ajung la birouri si primul lucru pe care il fac este sa isi bea cafeaua si sa se uite pe Internet. Conteaza si acest lucru, targetarea in functie de ora. Dar in primul rand, toti trebuie sa se gandeasca daca chiar au ceva de spus. Toti isi fac blog acum si considera ca daca stiu putina gramatica, gata, vor putea scrie mai bine decat toti. Dar trebuie sa se gandeasca bine daca chiar au ce sa scrie zilnic, daca au idei proprii, daca au ce sa spuna.

Blog de nisa vs. blog generalist. Cine castiga?

DB: Multi internauti considera ca blogurile de nisa au potential mult mai mare decat cele generaliste.
CA: Noi suntem foarte mult in urma – ca experienta, felul de a scrie, a intelege un blog, tratarea blogului respectiv. Am auzit si eu discutii cum ca blog-ul de nisa „va rupe tot”. Nu cred asta, si o sa argumentez: Romania are 22 de milioane de oameni, dintre care circa 7 milioane au acces la Internet. Dintre acestia, 5 milioane intra doar pe messenger si-si trimit mail-uri funny. In prezent un blog de nisa nu are cum sa aiba succes pentru ca nu are acea masa critica de oameni care sa-l faca sa creasca! Efectiv, nu are de unde sa atraga suficienti cititori.

DB: Monden.info? Primul blog de nisa ce are succes, dar mai sunt si altele…
CA: Monden.info are un trafic decent, cred ca e aproximativ egal cu al meu. Daca stai insa sa te gandesti ca acolo sunt investitii, este o echipa de oameni care munceste pe branci acolo. Mi-e prietena Cristina Pyuric si o vad cat de mult se zbate, cat de mult alearga si munceste. Dupa parerea mea, rezultatele nu sunt pe masura eforturilor. Daca ar fi fost in alta tara, in engleza, un blog ca Monden.info ar fi avut mult mai mult succes, dar la noi, efectiv, nu exista inca cititori pe online.

DB: Si atunci, care ar fi solutia?
CA: Romanii trebuie sa creasca odata cu Internetul si la fel si educatia oamenilor. Trebuie sa stie ca exista Internet si mai departe de messenger si e-mail. Trebuie sa crestem cu magazinele si platile online. Abia cand vom ajunge la o masa de 10 mil. de utilizatori de Internet zilnic, abia atunci putem spune ca ar avea succes un blog de nisa, care sa atraga 50.000 de unici pe zi. O sa creasca si cele de nisa, nu zic nu! Dar acum sa fac un blog de nisa despre ceasuri, de exemplu…sau despre copaci si ferestre…cati o sa citeasca zilnic despre acestea?

DB: Considerati ca ar putea sa se ajunga si in Romania la chemari in judecata, dupa modelul cazului deja celebru, al fotomodelului vs Google?
CA: La noi nu exista lege care sa reglementeze online-ul, d`apoi asa ceva. Oamenii care fac legi la noi habar nu au ce e aia Internet! Tin minte ca un deputat de la comisia de Internet sau ceva de genul acesta, dadea o declaratie foarte inteligenta ca „odata ce X si-a pus poza pe Internet, de ce sa faca scandal ca a fost preluata si publicata, ca odata pusa online, e „la liber'”! Or daca un om care participa la reglementarea Internetului in Romania poate sa zica asa ceva…ce pretentii sa mai avem? Noi nu avem legi, nu avem judecatori care sa stie despre ce este vorba.

DB: Ce va deranjeaza cel mai mult la online-ul romanesc?
CA: Oho! Ma deranjeaza ca e plin de „specialisti” care habar nu au pe ce lume traiesc, e plin de antreprenori de doi lei care „creeaza succesuri”, uneori si pe banii altora, ai unor investitori ce nu mai calca a doua oara in tara, aceleasi conferinte repetate la infinit cu aceiasi oameni care enunta platitudini, ma deranjeaza atitudinea de atotstiutori a acestor antreprenori si tot asa. Si vorba aia, am avut timp peste 10 ani sa facem ceva in online-ul romanesc…

DB: Destul de multe va deranjeaza. Cum ar trebui sa arate Internetul ca sa va fie „mai pe plac”?
CA: La noi e ca in Romania: cineva nu a facut inca destui bani cat sa considere ca de acum sa si dezvolte, cu adevarat, Internetul. Se lucreaza „la mica teapa”. Cream site-uri, le inchidem dupa o perioada, facem nitei bani… Ideea este ca nu exista concurenta reala la noi. Toti din agentii sunt colegi intre ei, se bat pe umar. Multi dintre managerii de astazi au activat inainte si la alte agentii concurente, totul e roz. De dezvoltat ne dezvoltam…nu. Cum sa ii fac rau lui X, ca mi-a fost coleg!

DB: Si totusi, sunt falimente multe…
CA: Evident ca sunt si vor fi, ca in orice economie. Si haideti sa nu vorbim de falimentul Boom…autoprovocat.

DB: Si partea pozitiva a online-ului autohton?
CA: Sa zicem aceasta virginitate, inocenta… faptul ca se pot face multe, daca, repet, exista si vointa si forta financiara necesara. Nu exista inca un Warren Buffet care sa detina aproape tot Internetul din Romania si sa nu miste nimeni aici.

Urmărește Daily Business pe Google News