- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

ePayment: Se simte lipsa unei agentii de turism cu plata exclusiv online

31 Mar, 00:01 • emanuel.ceciu
Despre valoarea pietei comertului romanesc cu plata online si evolutia in anii urmatori, ce rol vor juca turismul si agentiile de turism pe acest segment, despre cate fraude online au avut loc in 2007 si structura clientilor GeCad ePayment, cititi in interviul cu Carmen Sebe, director executiv al companiei.
ePayment: Se simte lipsa unei agentii de turism cu plata exclusiv online

DailyBusiness:

Ati declarat ca in 2007 valoarea comertului electronic romanesc cu plata online s-a ridicat la 34,8 mil. euro, la un numar de 450.000 de tranzactii. Ce evolutie estimati pentru anul in curs?
Carmen Sebe: Vedem si in 2008 o crestere accelerata a platilor online, catre 70 mil. euro si 900.000 de tranzactii online. Dupa primul trimestru, ne incadram in aceste estimari. Poate la jumatatea anului, daca se va intampla ceva deosebit, vom ajusta aceste estimari.

DB: Pe ce va bazati asteptarile?
CS: In primul rand pe trendul pietei – cresterea puternica pe care a inregistrat-o segmentul de plati online in 2007 fata de 2006. Ritmul de crestere se va pastra in 2008 si pentru ca mai sunt comercianti si institutii mari care inca nu au implementat sisteme de plati online. Exista mai multe companii si institutii din zona de plata a utilitatilor care nu permit inca plata online, iar noi consideram ca populatia ar primi bine posibilitatea de a plati unele taxe si facturi pe Internet. De asemenea, unele companii telecom, precum Romtelecom, nu au acoperit complet nisa de plati online, dar sunt foarte deschisi. Deci, mai este loc mult de crestere.

DB: Cand estimati ca se va stabiliza piata autohtona de plati online?
CS: Cam in 2012. Ponderea platilor online din totalul platilor este relativ mica fata de tarile din vestul Europei. Romania se afla acum intr-un ritm accelerat de crestere, pentru ca vrem sa ajungem la un nivel similar, insa reusita acestui lucru depinde de mai multi factori – rata de penetrare a Internetului, utilizarea cardurilor bancare care este inca foarte redusa (romanii abia au invatat sa foloseasca cardurile pentru cumparaturi in super-market-uri) si mai trebuie lucrat de asemenea la increderea populatiei in a plati cu carduri online. De asemenea, trebuie ca si magazinele online mari sa introduca intr-un ritm mai accelerat optiunea de plati online.

Un portal de turism cu plata exclusiv online ar creste mult piata

DB: Pe segmente, ce pondere au ocupat platile online catre serviciile telecom, catre magazinele de e-tail si platile realizate online pe segmentul de turism? Cum vor fluctua aceste ponderi in 2008?
CS: Telecomul a ocupat in 2007 o pondere de circa 30%, turismul si transporturile 20%, iar e-tail-ul, circa 18%. Avand in vedere ca in tarile vest-europene turismul are o importanta mult mai mare, preconizez ca anul acesta va creste ponderea turismului din totalul platilor realizate online in Romania, iar din 2009 aceasta crestere se va accelera.

DB: Care sunt motivele concrete, de pe piata locala, pentru care va creste ponderea turismului?
CS: Din ce in ce mai multi romani au inceput sa compare diferite oferte de turism pe Internet. Si daca tot o alegi online, o si platesti astfel. Vacantele devin de asemenea din ce in ce mai sofisticate, si mult mai clar este sa vezi ofertele pe Internet, decat daca mergi din agentie in agentie, acolo aratandu-ti doar niste poze prafuite. De asemenea, creste si turismul in general in Romania, iar agentiile se aliniaza la o cerere din ce in ce mai mare.

DB: Ce anume cumpara cel mai mult romanii online, de pe segmentul turism?
CS: Domina biletele de avion, insa cresc foarte repede si pachetele turistice. S-ar putea constata insa o crestere majora a platilor online turistice daca ar intra si pe piata din Romania agentii de genul Bookings.com, care nu accepta decat plati online. Noi nu avem inca un portal de turism in Romania, avem doar agentii. Aici se simte o lipsa.

DB: Ce cota de piata detine GeCad ePayment in prezent si cine va sunt concurentii?
CS: Detinem cam 85%-87% din piata de plati online in Romania. Printre concurentii nostri se numara DotCommerce dar si bancile, care permit de asemenea plati online. Acestea din urma au o cota foarte mica, dar ii consideram concurenti. Noi speram sa fie o concurenta mai mare pe piata, ar insemna ca aceasta este destul de matura incat sa atraga si alti jucatori, dar, din semnele pe care le avem noi, nu cunoastem sa intre vreo noua companie de plati online in Romania anul acesta. O sa vina si concurenta, dar dupa ce piata va fi suficient de matura.

DB: Ce pondere dintre utilizatorii romani folosesc ca metode de plata online card-ul, si cati prefera metode mai noi precum SMS-ul sau sistemul PayPal?
CS: In proportie de peste 90%, romanii folosesc credit card-urile sau debit-cardurile pentru plati online. PayPal a intrat de curand in Romania si se foloseste sub 1% inca. Acest sistem este in principal folosit si in Romania de acei utilizatori mai experimentati, in majoritate tineri.

Doar una-doua fraude pe luna in Romania pe segmentul platilor online

DB: Ati anuntat ca in 2007, 1,5% din comenzile efectuate online au fost tentative de frauda. Cate au si reusit? Se asteapta cresterea acestei ponderi in 2008?
CS: In nici un caz nu o sa creasca. Avem o echipa anti-frauda de 12 oameni si un sistem foarte bine pus la punct care monitorizeaza 24 de ore din 24 fiecare tranzactie care are loc prin sistemul ePayment, pentru ca totul sa fie in regula. Acest 1,5% au fost tentative, nu reusite. Consideram ca fraudele reusite au fost una sau doua pe luna. Romanii fraudeaza mult mai mult eBay, portalurile de licitatii, in general. Este mai simplu – spun ca o sa plateasca, si nu o fac. Oricum, in cazul celor care au fraudat, am conlucrat impreuna cu politia si acestia au fost prinsi, fiind cazuri penale. Nu stim mai departe ce s-a intamplat cu ei.

DB: Cati clienti aveti in prezent si la cati estimati ca veti ajunge la finele lui 2008?
CS: Avem in prezent peste 700 de clienti, cei mai multi fiind retaileri online. Estimam ca vom ajunge la 1.000, dar nu depinde doar de noi. Oricum, nu ne intereseaza atat numarul lor cat cresterea clientilor nostri ca valoare de business. Daca ei cresc, crestem si noi. Printre clientii importanti ai GeCad ePayment se numara Blue Air, eMag.ro, Orange Romania sau Diverta.

DB: In cat timp se implementeaza solutiile de plati online?
CS: In cateva ore, in functie si de disponibilitatea clientului. Exista o taxa de instalare de circa 120 euro, aplicandu-se apoi un comision la fiecare tranzactionare. Acesta este, in medie, de circa 4,5% si se negociaza cu clientul, in functie de mai multi factori – marimea business-ului sau riscul de fraude, de exemplu. In prepay este cel mai mare riscul de frauda, dar si la produsele cu livrare electronica.

DB: Daca ati avea 10 mil. euro, bani ce nu pot fi folositi decat pentru investitii in GeCad ePayment, unde i-ati plasa?
CS: GeCad ePayment are mai multe planuri strategice, dar inca nu le putem face cunoscute. Insa, as investi in aducerea mai multor oameni (in prezent avem o echipa de 60 de angajati) si as deschide un birou regional in zona Brasovului, deoarece in zona Ardeal-Timisoara este o piata interesanta, care se extinde, si se simte nevoia unei comunicari mai directe si mai usoare cu clientii si potentialii nostri clienti din acele regiuni.

Urmărește Daily Business pe Google News