Dan Lupu, directorul fondului de investitii Intel Capital, a declarat ca piata publicitatii online va creste in urmatorii cinci ani pana la de 10 ori, avand acelasi potential ca in 2006. Romania este o piata „vesnic potentiala”, crede Lupu.
Printre cauzele pentru care piata „nu se misca”, acesta a spus ca nu exista un factor decisiv, dar a amintit printre motive – alternanta de boom economic cu cea de criza si lipsa unei directii clare de dezvoltare.
La randul sau, Dan Virtopeanu, reprezentantul Mobile Marketing, sustine ca piata de publicitate media este foarte mica raportata la investitiile facite in pietele din regiune, precum Ungaria sau Cehia.
Virtopeanu sustine ca piata de publicitate din Romania sufera din cauza performantelor economice, dar daca economia se relanseaza, putem spera si la o crestere a pietei globale.
TV-ul inghite cea mai mare parte a bugetelor
In opinia reprezentantului Mobile Marketing, cea mai mare frustrare este ca nu avem o piata de publicitate destul de mare astfel incat sa se investeasca mai mult in digital, iar cea mai mare parte a bugetelor merge spre tv care are o audienta ridicata.
In ceea ce priveste expansiunea Facebook, Lupu a spus ca personal nu ar investi in aceasta retea de socializare.
„Raspunsul meu tine de specificul personal, nu am cont pe Facebook, nu este tipul de interactiune pe care o caut eu online”, a spus Lupu, adaugand insa ca piata retelei este una bine definita, numarand 800 milioane de utilizatori ai serviciului.
Piata de publicitate online a crescut in primele sase luni ale anului cu 4% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 43,7 milioane lei, dupa ce in prima jumatate din 2010 inregistrase un avans mult mai mare, de 65%.
Mai a reprezentat cea mai buna luna din prima jumatate a anului, se arata intr-un studiu realizat de PricewaterhouseCoopers pentru IAB Romania.
Din suma alocata publicitatii online in primul semestru, 34% reprezinta investitiile facute de companii din domenii precum cel financiar, telecom sau auto.
Ruxandra Bandila, reprezentanta PwC Romania, a afirmat recent ca in a doua jumatate a lui 2010
tendinta a fost de crestere, dar in ceea ce priveste semestrul 2 din 2011, lucrurile trebuie privite in contextul macroeconomic actual, in care bugetele de publicitate au scazut.
In primul semestru al anului trecut, volumul de publicitate online din Romania a crescut cu 65% comparativ cu aceeasi perioada din 2009, atingand un nivel record de 42,05 milioane de lei (aproximativ 10 milioane de euro).
Aceasta a fost cea mai mare cifra inregistrata pana atunci pentru un semestru, incepand cu anul 2007, primul an in care IAB Romania si PwC Romania au demarat studiul „Romanian Online Advertising Study” (ROADS).
Pe de alta parte, datele arata ca bugetele de promovare au scazut semnificativ pe fondul crizei
economice, dar cu toate acestea, companiile incep sa aloce din ce in ce
mai mult reclamei pe Internet, astfel ca potrivit estimarilor, 10% din
bugetele de comunicare sunt alocate pentru online, iar in urmatorii
cinci ani, nivelul va ajunge la 30-35%.