În data de 4 decembrie 2024, Administrația Prezidențială a anunțat că documentele clasificate referitoare la campania electorală a lui Călin Georgescu, transmisă de către Serviciul Român de Informații (SRI), Serviciul de Informații Externe (SIE) și Ministerul Afacerilor Interne, au fost desecretizate. Aceste documente relevă detalii importante despre modalitățile de promovare a candidaturii lui Georgescu, care includ acțiuni coordonate de un „actor statal” și implicarea unor metode neconvenționale de finanțare, inclusiv donații substanțiale de la conturi asociate cu platforma TikTok, transmite g4media.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Eugen Sechila: umbra lui Călin Georgescu, organizator de tabere paramilitare și legăturile cu mișcarea legionară
foto: Călin Georgescu
Conform raportului SRI, campania lui Georgescu nu a avut o creștere organică pe platformele de socializare, fiind susținută de o rețea de conturi coordonate care au folosit tehnici de promovare masivă, fără a respecta politicile platformei TikTok. Activitatea acestora a fost realizată din multiple locații, folosind canale alternative pentru a evita blocările.
SRI spune că, deși conturile nu au fost controlate prin boți automatizați, campania a fost gestionată cu ajutorul unor firme de marketing digital, care aveau cunoștințele necesare pentru a eluda restricțiile platformei. Analiza a identificat și o rețea de conturi create încă din 2016, dar care au devenit active abia în perioada electorală.
SRI: Creșterea conturilor care l-au promovat pe Călin Georgescu nu a fost organica (similară unor evenimente virale natural), astfel că TikTok apreciază că, practic, sunt voluntari coordonați (”mass guerilla political campaign” sau ”forță brută de atac in cybersecurity’), iar “activitatea conturilor ar fi fost coordonată de către un actor statal, care ar fi utilizat un canal alternativ de comunicare pentru ”rostogolirea” mesajelor pe platformă”, se arată într-un document SRI declasificat miercuri de CSAT.
Principalele concluzii ale analizei prezentate SRI:
Un alt aspect important dezvăluit de documentele desecretizate este implicarea unui cetățean român, Bogdan Peșchir, cunoscut pe TikTok sub numele „bogpr”, care a donat sume semnificative pentru promovarea lui Georgescu pe platformă. Potrivit autorităților, Peșchir a realizat donații în valoare de 381.000 de dolari în perioada 24 octombrie – 24 noiembrie 2024, pentru a sprijini promovarea candidatului, încălcând astfel legislația electorală română și regulile TikTok.
SRI: Datele deținute au relevat implicarea contului de Tiktok „bogpr”, utilizat de cetățeanul român Bogdan PEȘCHIR, în finanțarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei de socializare. Acesta, utilizând contul bogpr a realizat donații pe TikTok de peste un milion de euro. După ce a devenit subiect de dezbatere publică, implicarea bogpr în finanțarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanții TikTok în dialogul cu autoritățile române în date de 28.11.2024. Aceștia au identitatea utilizatorului bogpr și au menționat că acesta a efectuat plăți în valoarea de 381.000 de dolari, în perioada 24.10-24.11.2024, către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicați în promovarea candidatului Călin GEORGESCU, inclusiv după data încheierii campaniei electorale.
SRI: De asemenea, finanțarea influencerilor TikTok a fost asigurată prin platforma FameUp (dedicată monetizării activităților de promovare în mediul online), la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclamă, alături de descrieri bine definite. Una dintre metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin GEORGESCU a fost contactarea acestor pe e-mail a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceștia.
Mai mult, Ministerul de Interne a identificat similitudini între campania electorală din România și campaniile desfășurate de Federația Rusă în Ucraina, mai exact campania „Echilibru și verticalitate” fiind asemănătoare cu „Frate lângă Frate” din Ucraina, care a fost folosită pentru a influența opinia publică în contextul geopolitic.
Ministerul de Interne: A fost identificat un tipar acțional similar identificat la nivelul Ucrainei activ în perioada premergătoare inițierii agresiunii de către Federația Rusă. În concret, campania informațională „Echilibru și verticalitate” și este identică cu campania „Frate lângă Frate” derulată de Federația Rusă în Ucraina. (Ministerul de Interne)
SRI: Reteaua de conturi asociate direct campaniei lui Calin GEORGESCU a fost formata initial din 25.000 de conturi la nivelul platformei TikTok, care au devenit foarte active cu doud sdptamani inainte datei scrutinului electoral. Campania de promovare a avut o organizare deosebit de bună, numărul urmaritorilor crescand semnificativ. S-a observat faptul că 797 dintre conturile care au format initial reteaua de sustinere au fost create inca din anul 2016. Acestea au avut o activitate foarte redusa (1%) pana la 11.11.2024, moment la care a fost activata la capacitate maxima intreaga retea.
În acest context, președintele Klaus Iohannis a aprobat declasificarea documentelor, iar autoritățile au început anchete pentru a stabili implicarea tuturor celor responsabili. De asemenea, au apărut informații despre implicarea unei firme sud-africane, FA Agency, care a contactat influenceri din România pentru a-i plăti pentru promovarea candidaturii lui Georgescu, în schimbul sumei de 1.000 de euro pentru fiecare videoclip distribuit.
În urma analizelor, SIE a tras un semnal de alarmă privind potențiala influență a Rusiei asupra procesului electoral din România, subliniind riscurile de atacuri cibernetice și acțiuni de tip „hibrid” care ar putea influența opinia publică, inclusiv prin utilizarea de tehnologii emergente pentru propagandă și manipularea datelor.
SIE: Apreciem ca Romania este o tinta pentru actiuni hibride agresive ruse, inclusiv atacuri cibernetice
si scurgeri de informatii (hacks and leaks) si sabotajeSIE: Romania — alaturi de alte state de pe Flancul Estic al NATO — a devenit o prioritate pentru actiunile ostile ale Rusiei, existand un interes in crestere la Kremlin pentru a influenta (cel putin) mood-ul si agenda in societatea romaneasca in context electoral prin:- propaganda si dezinformare (inclusiv prin utilizarea de tehnologii emergente in activitati tintite pe grupuri si comunitati specifice – ex. prin agregarea datelor disponibile public – ex. preferinte politice, economice si de consum media – si implementarea de module de inteligenta artificiala ane prin care sa poata transmite mesaje de propaganda adaptate, in timp real, la nivel de individ);- sprijinirea unor candidati eurosceptici si alimentarea unor miscari antisistem, inclusiv prin implicarea acestora in proteste care sa modeleze agenda publică- Incurajarea nemultumirilor/provocarea de reactii emotionale la nivelul populatiei, astfel incat sa puna presiune pe autoritati sa reduca/stopeze sprijinul pentru Ucraina.Apreciem ca Romania este o tinta pentru actiuni hibride agresive ruse, inclusiv atacuri cibernetice si scurgeri de informatii (hacks and leaks) si sabotaje.
STS: În urma evaluării modului de implementare a SIMPV și SICPV, a rezultatelor simulărilor generale desfășurate la nivel național în perioada 15-18.11.2024, precum și a testelor de funcționare, performanță și securitate desfășurate în aceeași perioadă, nu au fost identificate vulnerabilități sau disfuncționalități care să determine un impact în ceea ce privește furnizarea, în condiții legale, optime și de securitate, a serviciilor de comunicații și tehnologia informației asumate de STS.
Ministerul de Interne: Tiktok nu a implementat instructiunile Biroului Electoral Central privind marcarea drept candidat politic respectiv marcarea materialelor electorale de tip video cu codul unic atribuit de Autoritatea Electorala Permanenta fiecarui candidat.
Analiza metrica a relevat o crestere abrupta in intervalul 13-26,.11.2024, ajungand pe locul 9 la nivel mondial in topul trendurilor de promovare a continutului video asociat mai multor hashtag-uri utilizate in campania electorala a lui Calin GEORGESCU, insa nu a fost identificata o amplificare artificiala la nivelul platformei TIK-TOK pana in data de 24.11.2024.
Te-ar mai putea interesa și: Alegeri prezidenţiale 2024. TikTok a recunoscut că l-a cenzurat pe Călin Georgescu: „A intrat în shadowban”