Autoritățile din Suedia au observat că elevii din școli nu mai știu să citească. Ministrul Educației, Lotta Edholm, a denunțat astfel o „criză a citirii”. Aceasta ar fi bazată pe creșterea, în cinci ani, de la 12 la 19% a ponderii copiilor de zece ani cu dificultăți de citire din țară, potrivit ultimului studiu publicat în Reading Literacy International (PIRLS).
Potrivit ministrului, în Suedia s-a produs „o digitalizare exagerată” a școlii, mai ales în ultimii zece ani.
Conform unui studiu realizat de Agenția Suedeze pentru Educație, elevii care citesc din cărțile clasice reușesc să sublinieze mai bine punctele principale ale textului. Ei pot să-și amintească mai multe elemente și să demonstreze o înțelegere globală mai bună a ceea ce citesc.
Aceste constatări apar într-un context în care instrumentele de învățare digitale sunt adesea prezentate ca având avantaje. Asta pentru că pot combina sunete, imagini și text, și pot fi actualizate în timp real.
Recent, senatorul AUR Sorin Lavric a salutat revenirea Suediei la manualele clasice, în locul celor digitale, transmite un comunicat de presă.
„Ce se întâmplă azi în învățământul suedez adeverește ideea că tehnica, sub pretext că înlesnește strădania minții, de fapt o înrobește. Ministrul Educației din Suedia a recunoscut de curând că mijloacele digitale de instrucție se răsfrâng într-un mod extrem de dăunător asupra intelectului elevilor. Cine stă cu ochii în ecranul calculatorului pentru a asimila cunoștințe de cultură generală ajunge mai devreme sau mai târziu într-o stare deplorabilă de handicap mental.
Unui asemenea elev îi va lipsi gândirea abstractă, coerența ideilor și putința de a face comparații. Într-un cuvânt, va fi un semidoct cu ifose, crezând că internetul poate gândi în locul lui. În mintea unei asemenea momâi nu se va cristaliza în veci o concepție cât de cât limpede asupra lumii. Va fi un abulic fără busolă în viață”, a explicat Sorin Lavric.
Senatorul conservator speră ca și profesorii români să le urmeze exemplul.
„Dându-și seama că digitalul doboară mințile copiilor, profesorii din Suedia s-au trezit din somnolență, declarându-și răspicat dorința de a se întoarce la vechile cutume educative: cartea, lectura și caligrafia. Ce-i în mână nu-i minciună, mai ales când miroase a celuloză, a cerneală și a mină de creion. În fond, dascălii suedezi își apără reputația, căci intuiesc prea bine că atâta vreme cât predau peste o cohortă de dobitoci infantili, de prestigiul lor didactic se va alege praful. Nu poți să fii profesor sclipitor în mijlocul unor idioți cărora nu ai voie să le spui în ce hal de incultură au ajuns.
Nu doar tehnica digitală îi prostește pe copii, dar și afurisita de corectitudine politică, din cauza căreia dascălii, în numele menajării orgoliilor elevilor, evită să le spună adevărul în față. Și în felul acesta perpetuează o contraselecție valorică. Analfabetului îi spui franc că e analfabet, fiindcă altfel rangul tău valoric se face țăndări.
Modelul Suediei merită să fie urmat de profesorii noștri. Altminteri e de prisos să ne mai lamentăm pe seama a cît de precar e învățământul românesc”, a încheiat Sorin Lavric.
Citeşte şi: Mai mulți tineri și-au negociat salarii mai mari cu ajutorul ChatGPT: „Sunt impresionat”