In China se gasesc
primele trei cele mai ieftine piete logistice din lume: Wuhan,
Shenyang si Chengdu. Pe de alta parte, celelalte piete din Asia
Pacific opereaza ca platforme logistice mari si ofera, in mod
natural, mai putine posibilitati de reducere a costurilor pentru
chiriasi. Acestea includ Hong Kong si Singapore, pozitionate in
primele cinci cele mai scumpe locatii.
La nivel global,
[b]Londra Heathrow ramane piata cel mai putin accesibila[/b]. In
Europa, orasele secundare, precum Marsilia si Anvers, ofera spatii
logistice mai accesibile.
„Privind in
perspectiva, pana la sfarsitul anului 2017, se estimeaza o crestere a
costurilor globale de ocupare a spatiilor logistice cu o rata modesta
de 1,6%, valoare sub rata inflatiei la nivel mondial. Aceasta
situatie este determinata de cresterea stocului de spatii logistice,
care va limita potentialul de crestere al chiriilor. Exista, dupa cum
era de asteptat, diferente semnificative intre piete. Daca pentru
chiriasii din Hong Kong si Milano preconizam scaderi de costuri, in
Dublin, anticipam o crestere a costurilor de 5,4%, iar in Melbourne
de 3,4%, cresteri determinate de cererea constanta”, sustine
Karine Woodford, h
ead of Occupier Research si
co-autor al raportului.
Raportul releva situatia chiriasilor
din Europa care vor beneficia in continuare de o crestere modesta a
costurilor. Prognoza pe urmatorii cinci ani preconizeaza
o crestere medie anuala de 1,4% in Europa. Totusi, se remarca
diferente intre piete. Traiectoria cresterii din Dublin va continua
si dupa 2014. Pe de alta parte, [b]in Milano se asteapta cel mai mare
declin al costurilor pe termen scurt si mediu[/b].
„In cursul anului
2012, lipsa livrarilor de spatii logistice calitative pe mai multe
piete europene a prevenit presiunile in sensul scaderii chiriilor
prime. Cu toate acestea, reducerile totale de costuri au fost
realizate pe pietele sud – europene, cele mai incercate din punct
de vedere economic, Roma inregistrand cel mai mare declin (7%) pe
fondul scaderii chiriilor. In contrast, St. Petersburg, Tallinn si
Moscova au inregistrat cea mai mare crestere, de 8,2%, 7,5% si
respectiv 4,6%”, a mentionat Magali Marton, head of CEMEA
Research.
Desi considerata o
piata mica la nivel global, [b]Dublin va fi cea mai mare piata in
crestere din Europa in perioada 2013-2017[/b], ajungând la costuri
de 100Euro/mp/an fata de nivelul actual de 77Euro/mp/an, potrivit
estimarilor analistilor. Aceasta crestere va fi sustinuta de o
redresare constanta a economiei si de o cerere continua de spatii de
buna calitate.
Pietele baltice Riga
si Vilnius vor beneficia, de asemenea, de o crestere (3,1% pe an). In
acelasi timp, vor exista oportunitati de reducere a costurilor pentru
ocupantii din Milano, deoarece perspectivele economice slabe si
cererea scazuta vor avea un efect de atenuare a chiriilor.
“In ceea ce priveste Europa, Marea
Britanie continua sa fie una dintre cele mai scumpe locatii pentru
chiriasi, cu sase piete peste media europeana. Patru
piete nordice sunt, de asemenea, in top zece cele mai scumpe locatii
“, sustine Rob Hall, head of CEMEA Logistics.
„Marsilia,
Anvers, Bruxelles, Lyon si Budapesta vor continua sa ofere cele mai
mici costuri de ocupare din Europa pana in 2017. Cu toate acestea,
cum previziunile privind rata de crestere a costurilor in Anvers in
viitor sunt rezervate, ne asteptam ca acesta sa inlocuiasca Marsilia
ca cea mai accesibila piata”, mai spune Hall.
“[b]Chiriile
spatiilor
industriale si logistice din Romania au ramas stabile[/b], in prezent
nivelul chiriilor pentru spatii mari ce depasesc 5.000 mp,
situandu-se in intervalul 3,2 – 3,8 euro/mp/luna, cu valori nete
efective ce pot fi chiar mai competitive”, afirma
Rodica Tarcavu, head of Industrial Department DTZ Echinox.
“Pe fondul unei
cereri scazute, corelata cu un volum limitat al livrarilor
anuntate, dezvoltarile de tip build-to-suit vor ramane principalul
stimulent al activitatii de constructii pe acest segment”,
mentioneaza aceasta.
Citeste si Cine investeste in
productie: Cele mai mari tranzactii de spatii industriale in T1