Rezultatele studiului arata ca in 2010, AFI Palace Cotroceni a reusit sa devina cea mai populara destinatie pentru cumparaturi din Bucuresti.
Urmatoarea pozitie este aprig disputata de Baneasa Shopping City si Bucuresti Mall. Indiferent de tipul de retail pe care sunt specializati, comerciantii plaseaza cele doua centre foarte aproape unul de celalalt.
Fostul lider al centrelor comerciale bucurestene, Unirea Shopping Center se pozitioneaza abia pe locul 3.
Dupa Unirea, Plaza Romania este urmatorul centru ca performanta in viziunea retailerilor.
Studiul cuprinde operatorii care au magazine deschise in centrele comerciale mentionate mai sus si in special cei care se adreseaza segmentului populatiei cu venituri medii.
In 2009, Unirea Shopping Center si Bucuresti Mall au ocupat primul, respectiv al doilea loc, in timp ce Baneasa Shopping City ocupa locul trei, iar Plaza Romania si AFI Palace disputau locurile 4-5.
Sudul Capitalei, cea mai aglomerata zona de retail cu trei mall-uri, printre care si Sun Plaza, cel mai mare centru comercial din Romania, nu este prezenta cu nicio unitate in top 5 mall-uri performante.
Constanta, campioana provinciei
Comparativ cu 2009, nu a existat o schimbare majora in topul primelor 3 orase din tara din punctul de vedere al performantei inregistrate de magazinele retailerilor. Constanta ramane orasul cu cele mai mari vanzari in centre comerciale (peste 30% din respondenti au indicat Constanta acest oras pe locul 1), urmat indeaproape de Cluj.
Timisoara ocupa locul 3, cu toate ca are o istorie indelungata a retail-ului modern (inca din 2005), dar cel mai probabil este afectata de obiceiurile de consum ale populatiei din zona care inca isi face cumparaturile in orasele de granita de pe teritoriul Ungariei.
50% din retaileri spun ca vanzarile au fost mai bune in 2010, fata de 2009
In ceea ce priveste evolutia vanzarilor, a existat o plaja larga de raspunsuri, de la scaderi la cresteri abrupte. Mai mult de jumatate dintre retailerii participanti la studiu (peste 50% dintre respondenti) au simtit o apreciere a vanzarilor de pana la 30% in timp ce restul au inregistrat fie o stagnare a vanzarilor fie o scadere, insa intr-un procent mai mic decat anul anterior.
Aceasta arata ca, in pofida crizei si a dificultatilor din piata, un numar din ce in ce mai mare de retaileri au reusit sa-si optimizeze retelelor si sa creasca performanta magazinelor.
Magazinele din cele mai bune centre comerciale din Bucuresti au inregistrat vanzari pe metru patrat in medie cu 25% mai mari decat magazinele din cele mai bune centre comerciale din tara.
De remarcat faptul ca diferenta dintre performanta magazinelor din Bucuresti si tara este sensibil mai mica fata de 2009 cand inregistram un ecart al vanzarilor de 40%.
In martie 2011, departamentul de retail al Colliers International Romania a creat un sondaj care testeaza performanta a peste 100 de retaileri prezenti atat in centrele din Bucuresti, cat si in cele din tara. Sondajul a fost trimis catre retailerii care opereaza retele cu mai multe unitati comerciale.
Sondajul fost realizat printre retaileri care opereaza cel putin 3 magazine in centre distincte din Bucuresti. Plaja respondentilor a fost astfel restransa, de aceea rezultatele nu trebuie considerate un clasament obiectiv al centrelor comerciale ci mai degraba o evaluare a propriei retele de magazine, din perspectiva retailerilor.