„Aceasta crestere este in primul rand una organica, Eturia fiind o afacere tanara (a fost infiintata in toamna lui 2007-n.r.) care este normal sa creasca in primii ani, chiar si pe fondul scaderii pietei. Scaderea pietei ii afecteaza in primul rand pe jucatorii mari, care pierd cota de piata. Anul trecut Eturia a avut o cota de piata nesemnificativa, care acum a mai crescut”, explica Stoica.
„Al doilea motiv al cresterii business-ului este schimbarea comportamentului clientilor, care sunt mai atenti cu alegerea vacantei”, a adaugat Stoica, care a mentionat ca cele mai bine vandute destinatii au fost Indonezia, Tailanda, Peru, Maldive si SUA.
Criza a adus si alte avantaje pentru agentia de turism, preturile biletelor de avion pentru rute extra-europene, destinatii pe care compania este specializata, scazand cu circa 30%, ceea ce a diminuat preturile vacantelor. „Spre exemplu un bilet de avion pana in Tailanda costa anul trecut circa 1.100 euro, iar un pachet turistic in aceasta destinatie depasea 1.700-1.800 euro. Acum, biletele de avion spre aceasta destinatie pot ajunge si la 500 euro, iar pretul unui pachet se poate situa si sub 1.000 euro”, a exemplificat Stoica.
„Aceste reduceri ne-au ajutat sa luptam cu cei specializati pe destinatii europene. Un pachet turistic in Republica Dominicana a ajuns sa coste aproximativ cat unul la un hotel de 5 stele in Antalya”, spune Stoica.
Scaderea valorii pachetelor turistice vandute a fost contrabalansata de cresterea numarului de clienti, spune omul de afaceri. „Numarul de vacante vandute a crescut cu 350%-400%”, a spus Stoica, el observand ca totusi clientii si-au redus sumele pe care sunt dispusi sa le plateasca.
„Am sesizat, in cazul clientilor pe care i-am avut si anul trecut, ca au avut in 2009 bugete cu 25-30% mai mici”, a precizat Stoica.
Pentru intreg anul curent, el se asteapta la venituri de 2,5 mil. euro, ceea ce ar reprezenta o crestere de 130% fata de anul trecut, cand, potrivit Ministerului de Finante, compania a avut venituri de 1,1 mil. euro.
In ceea ce priveste marja de profit net, aceasta este de doar cateva procente, insa Sorin Stoica considera ca este normal, pentru ca firma deruleaza inca investitii puternice. „Doar pe inspectarea destinatiilor am cheltuit 270.000-300.000 euro, de la lansarea agentiei pana in prezent”, spune Stoica, care a adaugat ca business-plan-ul prevede obtinerea de profit in 2 ani.
Sorin Stoica, fostul proprietar al lantului de distributie GSM Dasimpex, pe care l-a vandut cu 4,5 mil. euro catre fondul spaniol Ged (si care a rebranduit compania in Fonomat) a infiintat impreuna cu sotia sa agentia de turism „tailor made” (pachete turistice personalizate-n.r.) Eturia. Initial, Sorin Stoica a intentionat sa faca o agentie de turism 100% online. Fiindca a considerat ca piata nu este inca pregatita sa acceseze doar mediul online, s-a hotarat sa deschida si prima agentie de „caramida” in Piatra Neamt, iar in 2008 a deschis si un birou de reprezentanta in Bucuresti.
Scaderea pietei de turism este estimata anul acesta la 30-40%, fata de valoarea de 800 mil. euro la care a fost evaluata in 2008.
Principalele agentii de turism de pe piata sunt Happy Tour, Paralela 45 si Eximtur. Cea mai mare parte a agentiilor vand si pachete personalizate, insa nu sunt specializate pe acest tip de vacante.
Pe acest segment mai activeaza si agentia Mexonia. Aceasta revinde in Romania pachetele exclusiviste ale unui tur-operator francez, care are contracte cu hotelurile si companiile aeriene din destinatiile propuse, si pe langa activitatile de vanzare direct catre clienti, planuieste sa revanda aceste pachete si catre alte agentii de turism.
Agentia a fost deschisa in 2008, dupa ce firma Mexonia, care anterior activa pe segmentul agentiilor de publicitate, si-a schimbat domeniul de activitate.
Oficialii Mexonia isi pastreaza tinta de vanzari pentru 2009 de 300.000 euro pentru vacantele personalizate, in S1 inregistrand vanzari strict pe acest tip de vacante de aproximativ 150.000 euro.