Greu de raspuns la aceasta intrebare. Si totusi, intrebarea merita un raspuns in practica de azi a resurselor umane, unde indicatorul de fluctuatie sau de post descoperit devine din ce in ce mai mult locomotiva aprecierii activitatilor profesionistilor din domeniu.
Putem privi sistemul de mentinere ca un baraj protector, incarcat de recompense, beneficii, avantaje, valori, atasament, implicare. Barajul poate fi solid, dar cautatorii de competente cauta fisuri sau solutii de a ocoli. La ce trebuie sa ne uitam mai intai?
Pot sa raspund: daca nu sunt in stare sa creez sistemul de mentinere la nivelul de performanta la care oamenii nu mai fug dupa prima oferta tentanta, insemna ca nu am ce cauta in meseria de executiv de resurse umane. Daca doar pun bariere cautatorilor de competente, nu o sa reusesc decat sa devin un birocrat nesuferit.
Pe de alta parte, imi pot da seama ca, chiar in conditiile unui sistem de mentinere performant, cautarea de competente in organizatia mea este sacaitoare. Oamenii, oricat de multumiti ar fi la mine in organizatie, sunt curiosi si isi vor consuma timp sa afle ofertele altora. Ofertele s-ar putea sa nu ii tenteze foarte tare dar ii pot impinge la negocieri nefiresti de salariu sau alte avantaje, in functie de „ispitele” formulate de cautatori.
Si-mi vine in sfarsit o idee. Nu cumva blocarea cautatorilor de comptente este o componenta, un instrument al sistemului de mentinere? Putem privi lucrurile si asa si avem mai multa usurinta in a dezvolta „barajul” de care vorbeam mai sus. Pentru ca o sa o facem nu birocratic, ci impletit cu celelalte elemente ale sistemului de mentinere.
Asa ca, daca vom hotari sa punem reguli foarte clare de contactare a personalului din firma celui ce raspunde la telefonul companiei o vom face, si nu numai ca sa ne linistim constiinta, pentru a proteja intimitatea si timpul colegilor nostri.
Daca vom face o lista a celor mai cunoscuti/activi cautatori si ii vom contacta pentru a ne asigura ca ne vor ocoli la prima cautare pe care o au de facut. Si ne vor ocoli pentru ca vor intelege ca suntem o organizatie care isi respecta personalul, care stie sa isi tina conectati oamenii prin provocarile pe care le au la dispozitie.
Voi reveni daca subiectul pare interesant…