Indexul ia in calcul doua categorii, tari dezvoltate si tari
aflate in dezvoltare. Romania este inclusa in cea de-a doua categorie, unde
este analizata alaturi de alte peste 160 de destinatii globale.
In clasamentul pe 2010, Romania a reusit sa ocupe locul
9, intrand astfel in top 10, dupa ce in 2009 a fost pe locul 11, iar in 2008 pe 21.
Indexul realizat de universitatea americana ia in calcul nu
atat popularitatea actuala a destinatiilor, desi in unele cazuri aceasta coincide cu scorul, cat
potentialul de dezvoltare si caracteristicele acestui segment de turism, bazat
pe iesirile in natura sau pe explorarea diferitelor culturi.
Printre criteriile
luate in calcul pentru a da un punctaj tarilor analizate se numara dezvoltarea
sustenabila, siguranta destinatiei, resursele naturale, resursele necesare
activitatilor de aventura, sau infrastructura si resurse culturale.
In 2010, primele trei locuri in categoria tarilor in curs de dezvoltare au
fost ocupate de Israel, Slovacia si Chile. Estonia si Republica Ceha
completeaza top 5.
La categoria tarilor dezvoltate, Elvetia, Islanda si Noua
Zeelanda au ocupat primele trei locuri.
Oficialii Organizatiei
Mondiale a Turismului au spus anterior ca Romania si-ar putea dubla numarul
de turisti straini in urmatorii 2-3 ani, de la 1,3 milioane in prezent, daca va
continua sa se concentreze pe promovarea muntelui, a Deltei, a manastirilor si
a vietii la tara.
Romania a urcat in acest an trei pozitii, pana pe locul 63, si intr-un top privind
competitivitatea in turism realizat de World Economic Forum (WEF), care include
139 de tari, dar este ultima din Uniunea Europeana. Clasamentul este condus de Elvetia, Germania si Franta, urmate de Austria,
Suedia, Marea Britanie, Statele Unite, Canada, Spania si Singapore.
Planul de marketing al turismului romanesc prevede chiar
promovarea destinatiilor naturale si culturale pe plan extern.
„Cele mai mari sanse ale Romaniei pe piata globala se
axeaza pe zona de wild si rezervatii naturale. Delta Dunarii poate fi o
destinatie cheie a Romaniei, dar numai daca vor fi facute investitii mari in
infrastructura, structurate pe 2-3 ani”, au declarat la inceputul acestui
an reprezentantii Horwath Tourism,
Hotel & Leisure, compania care a realizat planul de marketing al turismului
romanesc.
Compania a identificat 6 produse cheie pentru Romania. Pe langa categoria de
wild si rezervatii naturale se vizeaza si ideea de geografie si natura.
„Din ceea ce am vazut, nu exista pentru Romania o alternativa mai buna
decat promovarea Carpatilor, iar orientarea brandului de tara pe aceasta
idee face mai usoara politica de marketing”, au spus autorii planului de
marketing. Dar si in acest caz intervine, deja mult discutata problema a
infrastructurii.
O alta propunere din planul de marketing se refera la zona de vacante scurte in
orase, un produs care „poate aduce cresteri”, in conceptia autorilor
planului.
Circuitele sunt un alt domeniu in care Romania trebuie sa aduca produse
interesante pe piata. Autorii planului de marketing considera ca Romania poate
fi una din cele mai importante 10 destinatii europene pe acest segment. Dar si
aici avem o problema: drumurile. Planul de marketing da o alternativa masinii
personale sau autocarului, si anume zborul cu avionul.
Alte produse cheie sunt vacantele la tara, zona de wellness, pachetele de
vacanta axate pe aventura. Oficialii Ministerului Turismului admit ca in zona
de balneo din Romania sunt mari probleme, multe din statiuni fiind in paragina.
Acestia au precizat insa ca au schitat deja anumite facilitati pe care guvernul
le-ar putea oferi investitorilor din aceste zone.
In plus, ministerul sustine ca in paralel cu promovarea turistica, vor fi
efectuate si investitii in zonele de interes, pentru imbunatatirea
infrastructurii.