Ministrii europeni ai transporturilor au votat, joi, dupa patru ani de negocieri, in unanimitate, ratificarea acordului „open skies” dintre Uniunea Europeana si Statele Unite, ce va permite oricarei linii aeriene sa includa destinatii intre orice stat al Uniunii Europene si al SUA , deschizand piata aviatica unei competitii sporite, relateaza presa internationala.
Totusi, implementarea acordului, ce urma sa intre in vigoare in octombrie anul acesta, a fost amanata pentru martie 2008 in urma cererii reprezentantilor Marii Britanii.
Aeroportul britanic Heathrow, cel mai mare aeroport cu rute transatlantice, va fi cel mai afectat aeroport in urma intelegerii.
In prezent, singurele linii aeriene care au zboruri transatlantice de pe Heathrow sunt British Airways si Virgin Atlantic. Insa noile reguli elimina restrictiile de pe Heathrow, dar nu creaza mai multe piste de decolare si aterizare pe aeroport ceea ce va crea o supraaglomerare a aeroportului, potrivit oficialilor British Airways.
Statele UE pot avea beneficii in urma intelegerii, insa numai daca guvernul SUA va fi de acord pana in 2010 ca liniile aeriene straine sa introduca servicii locale de zbor. Guvernul american poate de asemenea sa suspende pactul „open skies”.
„Prin cedarea celui mai de valoare bun in negociere, Heathrow, guvernul Marii Britanii trebuie sa ramana fidel deciziei sale de a retrage drepturile de trafic liniilor aeriene americane, daca SUA nu va liberaliza piata de transport aerian pana in 2010”, a declarat Willie Walsh, CEO al British Airways.
Noua intelegere va permite companiilor europene sa detina 50% din actiunile fara drept de vot ale companiilor aeriene americane, in conditiile in care in prezent investitiile straine in cadrul companiilor aeriene americane sunt limitate la 25% din actiunile cu drept de vot.
Acordul va permite UE sa limiteze investitiile americane in cadrul companiilor aeriene europene la 25% din actiunile cu drept de vot, limita maxima fiind in prezent de 49% din actiunile cu drept de vot.