Acordul nu va afecta planificarea curselor aeriene, relateaza presa internationala.
Inaintea intrarii in vigoare a acordului, Virgin Airlines si British Airways erau companiile aeriene care efectuau zboruri intre Europa si America.
British Airways este una dintre companiile aeriane europene care beneficiaza de acest acord. Aceasta va lansa o filiala care va asigura curse, incepand cu luna iunie, intre Bruxelles sau Paris cu destinatia New York.
Avioanele Air France vor decola de pe aeroportul Heathrow direct spre Los Angeles, ceea ce pana in prezent era interzis.
US Airways va opera curse din Denver catre Heathrow.
„Nu mai putin de 6 noi companii (dintre care 4 americane) vor putea oferi servicii directe intre Statele Unite si Heathrow”, a spus John Byerly, adjunctul subsecretarului de stat american pentru transporturi.
Comisia Europeana estimeaza ca pasagerii vor dispune de 8% din cursele directe suplimentare pana la sfarsitul lunii iunie 2008, iar aeroportul care va profita cel mai rapid de aceasta oferta va fi Heathrow.
„Vor urma reducerilor de tarife, care inca nu pot fi estimate”, a declarat Jacques Barrot comisarul european pentru transporturi. In general, calatorii europeni vor dispune de putine rute noi in urmatorii ani, pentru ca ele nu sunt rentabile, potrivit analistilor din acest domeniu.
Acest prim acord se dovedeste totusi a fi incomplet, avand in vedere ca un investitor european nu poate prelua controlul asupra unei comapnii aeriene americane, fiind programata in acest scop o a doua faza de negocieri intre europeni si americani in perioada 15 – 16 mai in Slovenia.
„Aceste negocieri vor reprezenta o grea incercare. A doua etapa privitoare la liberalizarea investitiilor va fi de lunga durata”, a declarat John Byerly, principalul negociator pentru Statele Unite.
„Adevarata opozitie vine din partea pilotilor americani. Ei considera ca daca sunt lasate companiile europene sa investeasca in Statele Unite, acest lucru ar putea reduce cursele intraamericane”, a adaugat Byerly.
In absenta rezultatelor, unele elemente ale primului acord Open
Skies ar putea fi contestate de tarile europene.