Aeroportul a fost inchis in luna mai, odata cu debutul lucrarilor de modernizare a pistei si modernizarea sistemului de balizaj. Lucrarile sunt efectuate de consortiul format din firmele Romstrade-UTI-Delta Tehnologica, iar costul reparatiilor se ridica la 18 milioane euro.
„Primele curse de pe Aeroportul International Aurel Vlaicu din Baneasa vor fi reluate la inceputul lunii august, atunci cand vor fi finalizate toate lucrarile. Cel mai probabil, primele curse vor putea ateriza pe 2 august”, a declarat Stefan Mladin, directorul general al Aeroportului Baneasa.
Fondurile necesare lucrarilor de reparatie au fost obtinute prin contractarea unui credit bancar de 20 mil.euro, garantat cu cladirea aerogarii si cu un teren de 4,5 hectare.
Transporturile low-cost, in plina dezvoltare
Lucrarile de modernizare si extindere a aeroportului Baneasa au fost declansate urmare a dezvoltarii spectaculoase a transportului aerian, in special al celui low-cost.
Anul trecut, urmare a exploziei ofertelor low-cost, pe Baneasa au aterizat peste 8.000 de curse ce au deservit un numar de 700.000 de pasageri, dublu fata de 2005. In luna mai, inainte de inchiderea aeroportului, pe acest aeroport operau companii aeriene ca Blue Air, MyAir, Alpi Eagles,Wizz Air, SkyEurope si Germanwings.
Toate cursele de pe Baneasa, inclusiv cele interne ale Tarom, au fost transferate pe aeroportul Henri Coanda, fapt ce a dus la supra-aglomerarea traficului pe Otopeni, care a crescut cu peste 50%, avand un volum de peste 10.000 de pasageri zilnic.
Odata cu revenirea low-costurilor pe Baneasa, conducerea aeroportului estimeaza ca pana la finele anului va inregistra un record de pasageri, de peste 1 milion. „In 2006, peste 700.000 de pasageri au tranzitat aeroportul, iar pentru acest an cresterea este de circa 35 %, pana la un milion de pasageri”, a declarat Mladin.
Aeroportul Baneasa a anuntat constructia unui nou terminal, care va creste capacitatea de tranzit la 2 milioane de pasageri anual. Va fi construita, de asemenea, o noua parcare si o serie de spatii comerciale. Investitia, evaluata la 2 milioane de euro, ar urma sa fie demarata in luna august, iar lucrarile vor fi finalizate in luna decembrie.
Modernizarile la aeroportul Baneasa fac parte dintr-un plan guvernamental de reorganizare a traficului aerian de pe principalele aeroporturi din tara. Odata cu fuziunea Aeroportului International Aurel Vlaicu cu Aeroportul International Henri Coanda – Otopeni, Baneasa ar urma sa asigure exclusiv traficul low-cost si cursele interne.
Traficul aerian creste anul acesta cu 30%
Numarul total de pasageri pe aeroporturile romanesti va creste anul acesta la 7 milioane, cu 30% mai mare decat anul trecut, conform estimarilor Asociatiei Aeroporturilor din Romania.
„Mizam in special pe segmentul de turism, urmare a dezvoltarii unor oferte externe tentante, dublat de o implicare tot mai activa in piata a operatorilor privati de transport aerian in sistem low-cost”, a declarat anterior, pentru DailyBusiness, David Ciceo, presedintele Asociatiei Aeroporturilor din Romania (AAR).
„Traficul aerian din Romania se afla intr-o continua dezvoltare. De la an, la an, cresterile la capitolul trafic de pasageri si marfuri inregistreaza cote tot mai mari. Numai in primele 4 luni ale acestui an, piata aeriana de curse regulate a ajuns la 110 mil. euro, in crestere cu 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Estimam ca, in urmatorii 2-3 ani, vom inregistra anual cresteri de 30% fata de anul precedent”, declara David Ciceo.
Presedintele AAR spune ca, odata cu liberalizarea pietei de transport aerian, orice operator aerian din Uniunea Europeana are acces nelimitat pe aeroporturile din Romania iar acest lucru se vede cel mai bine in inmultirea ofertelor low-cost.
„Preturile au scazut foarte mult pe fundalul unei concurente tot mai acerbe. Prezenta pe piata a firmelor low-cost ca Wizz Air si Blue Air, au adus o dinamica pozitiva in dezvoltarea transportului aerian”, considera Ciceo.
Potrivit IATA Romania (International Air Transport Association), piata romaneasca de transport aerian inregistreaza cea mai rapida crestere din Europa in 2007, situandu-se astfel in primele sase piete in crestere din lume.
Pentru acest an, IATA estimeaza vanzari de bilete de avion in Romania de peste 360 de milioane de euro, fata de 305 milioane de euro anul trecut.
IATA contorizeaza vanzarile de bilete prin sistemul BSP (Billing Settlement Plan), care faciliteaza vanzarea, raportarea si decontarea biletelor de avion ale agentilor acreditati IATA.