Afacerile marilor agentii de turism au scazut anul trecut, in medie, intre 10% si 50%, in timp ce profiturile s-au diminuat mult mai drastic, scazand de doua, trei sau chiar opt ori comparativ cu anul 2008, informeaza Mediafax.
Primele 100 de agentii din Romania, dupa cifra de afaceri, au avut anul trecut incasari cumulate de 2,384 miliarde de lei (circa 567 mil. euro), in scadere, calculat in lei, cu peste 22% fata de rezultatele de 3,063 miliarde de lei (850 mil. euro) obtinute in anul 2009. Calculata in euro, scaderea fata de 2008 depaseste 33%.
Reprezentantii agentiilor explica reducerea vanzarilor prin scaderile veniturilor populatiei, afectata de criza economica, dar si prin scaderea numarului calatoriilor de afaceri ale reprezentantilor firmelor. Acestia spun ca profiturile au fost afectate mai mult decat vanzarile deoarece la agentiile de turism comisionul este mic, respectiv 3-5%, iar in momentul in care scad vanzarile, agentiile de turism taie in primul rand din comision.
Daca primele 15 agentii din punct de vedere al cifrei de afaceri aveau la finele lui 2008 un numar de 1.221 de angajati, la sfarsitul lui 2009 numarul acestora scazuse cu 13%, la 1.060 de persoane.
Happy Tour, cea mai mare agentie de turism din Romania, din punct de vedere al cifrei de afaceri, si-a pastrat pozitia si in 2009. Cifra de afaceri a firmei detintute de un fond de investitii spaniol a scazut, insa, anul trecut cu 34,06%, la 121,4 milioane de lei, iar profitul net s-a diminuat de peste 6,5 ori, la 1,1 milioane lei.
Eximtur Cluj, agentie detinuta de Radu si Lucia Morariu, si-a pastrat locul doi in top si a avut vanzari de 113,3 milioane de lei. Cifra de afaceri a agentiei a scazut anul trecut cu 23,4%. Profitul net al firmei s-a redus cu aproape 25%, la 1,5 milioane de lei.
Pe locul 3 a urcat Perfect Tour, cu afaceri de 76,9 milioane de lei anul trecut si un profit net de 96.095 lei. Firma, care ii are ca actionari pe Corina Pacuraru si Damian Crivtonencu, este cunoscuta ca fiind una dintre castigatoarele constante din ultimii ani ale unor contracte cu institutiile de stat.
Cu o scadere a vanzarilor de 34,7% anul trecut, Marshal Turism, detinuta de Ion Antonescu, a coborat de pe 3 pe 4 in top, cu afaceri de 66,1 milioane de lei. Profitul net a scazut de aproape trei ori, la 540.000 de lei.
Accent Travel & Events a avut in 2009 o cifra de afaceri de 57,5 milioane de lei, in scadere cu 28,9% comparativ cu anul precedent. Firma a avut insa cel mai mare profit net din topul agentiilor de turism, respectiv 3,1 milioane de lei, valoare usor mai mica decat cea inregistrata in anul precedent.
Urmatoarele cinci pozitii sunt ocupate de agentii care au avut cifre de afaceri apropiate, plasate in intervalul 40-45 milioane de lei.
Una dintre putinele mari agentii care si-au marit anul trecut cifra de afaceri a fost Kartago Tours, ale carei vanzari au crescut cu 2,3%, la 44,5 milioane lei. In schimb, agentia a avut cel mai scazut profit din top, respectiv 78.825 lei, de opt ori mai mic decat cel inregistrat in 2008.
Tot un profit relativ mic, de 230.000 de lei, a avut si J’Info Tours, in scadere cu peste 10% fata de anul precedent. Si cifra de afaceri a agentiei s-a diminuat cu aproape 18%, pana la 42,5 milioane de lei.
Paralela 45 Turism, detinuta de Alin Burcea, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 42,4 milioane de lei, in scadere cu 39% fata de 2008. Firma a avut un profit net de 1,8 milioane de lei, in scadere cu 10% comparativ cu anul trecut.
Cifra de afaceri a Prestige Tours a crescut cu peste 30% in 2009, pana la 41,3 milioane de lei, in timp ce profitul net s-a diminuat cu peste 25%, la 931.000 de lei.
Danco Pro Comunication, ocupanta locului 10 in top, a avut in 2009 afaceri de 40,8 milioane lei, in scadere cu 21,3%. Profitul net al agentiei a scazut cu peste 35%, la 615.681 lei.