„Investitiile in 2009 le-am bugetat la minim. In aceasta perioada, trebuie reduse, practic toate cheltuielile”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Alin Burcea, proprietarul agentiei de turism Paralela 45.
De asemenea, agentia de turism Eximtur isi propune o scadere a investitiilor cu pana la 45% anul acesta, pana la valoarea de 60.000 de euro.
In 2008, Radu Morariu, proprietarul Eximtur, a investit in afacere circa 110.000 euro. Cea mai mare parte a bugetului de investitii de anul trecut a fost alocata achizitionarii de echipamente tehnologice, soft-uri, reamenajarea si modernizarea unor sedii din Baia Mare si Timisoara, precum si in amenajarea noului sediu din incinta Iulius Mall Suceava. In 2008, investitiile vor fi directionate in general tot catre segmentul IT.
Morariu a explicat ca, pe langa diminuarea bugetului de investitii, este necesara si o reducere a cheltuielilor in general.
„Este necesara reducerea cheltuielilor in aceasta perioada. In principiu, renegociem contractele cu principalii furnizori de produse si servicii”, a spus el.
Cea mai buna strategie, deschiderea de francize?
Pentru cele mai multe agentii mari de turism din Romania, cea mai buna metoda pentru a-si dezvolta afacerile anul acesta, este deschiderea de unitati in sistem de franciza, care le asigura dezvoltarea brand-ului si noi surse de venituri, cu investitii minime.
„Cred ca cea mai buna strategie in conditiile actuale este deschiderea in sistem de franciza si nu preluarea altor agentii mai mici din piata. In prezent, avem 6 agentii in sistem de franciza si intentionam sa mai deschidem 5 in acest an”, a spus Burcea, proprietarul Paralela 45.
[quote=Alin Burcea, Paralela 45] Am primit cateva oferte de cumparare de agentii. Dar, in principiu, nu vom face achizitii in 2009[/quote]
Burcea a explicat ca pe piata sunt putini bani, iar achizitiile pot veni, cel mai probabil, doar de la agentii din afara Romaniei sau de la fonduri de investitii.
Aceeasi strategie este adoptata si de agentia J’Info Tours care a primit inca din toamna anului trecut oferte pentru a cumpara alte agentii de turism mai mici de pe piata, confruntate cu dificultati dupa declansarea crizei, insa J’Info Tours prefera sa le inglobeze intr-un sistem de francize.
„In loc de preluare, noi am propus agentiilor mici sa opereze sub franciza. Reteaua noastra de francizati este in dezvoltare exponentiala in aceasta perioada de criza”, au spus reprezentantii companiei.
Pana in prezent, J’Info Tours are in retea circa 10 agentii deschise in sistem de franciza. Un numar neprecizat de alte agentii se afla intr-o faza avansata a procesului de francizare.
Unul dintre motivele pentru care compania apeleaza la aceasta strategie este faptul ca vede criza financiara ca pe o oportunitate pentru dezvoltarea brand-ului, spun reprezentantii agentiei.
Potrivit lui Burcea de la Paralela 45, pentru a putea fi francizata, o agentie de turism trebuie sa indeplineasca o serie de conditii.
„Pentru a fi francizata, o agentie trebuie sa aiba spatiu, licenta si brevet, iar proprietarul ei sa poata fi un bun manager”, a spus Burcea.
Cu toate acestea, Eximtur, care se situeaza pe locul trei in topul celor mai mari agentii de turism din tara, cu afaceri de circa 40 de mil. euro in 2008, sustine ca cel putin pana in a doua parte a anului nu va acorda francize.
„Francizarea nu constituie o prioritate pentru Eximtur, desi oferte de acordare de francize am inregistrat inca din anii trecuti. In principiu vom lua in considerare ofertele, insa decizia nu o vom lua – cel putin pana in a doua jumatate a anului in curs”, a mai spus Morariu, director general adjunct al agentiei.
Nici ideea de preluare a agentiilor cu probleme nu este considerata de catre Eximtur o strategie buna in conditiile economice actuale.
„In contextul economic actual, decizia de cumparare este extrem de delicata. Numai o oferta extrem de tentanta poate fi luata in seama”, a adaugat Morariu.
Intreaga piata a agentiilor de turism din Romania a fost estimata la circa 800 de milioane de euro in 2008, insa in 2009 aceasta ar putea inregistra scaderi.
„Piata de turism va inregistra o scadere valorica, dar este foarte greu de spus exact cat”, considera Alin Burcea.
Pe de alta parte, Radu Morariu sustine ca in prezent este foarte greu de prognozat chiar si trendul pietei. „Din semnalele pe care le avem, clientii nu par dispusi sa renunte la vacante si la deplasari. Insa, in mod sigur bugetele de calatorii vor inregistra un recul de pana la 30%”, considera el.
Ce sanse au agentiile mici de turism sa supravietuiasca?
„Fiecare are sansa sa, in functie de cum reuseste sa se adapteze la noile conditii de piata. Agentiile mici beneficiaza de regula de avantajul unei flexibilitati si respectiv inventivitati sporite. In cele din urma insa, calitatea si oportunitatea deciziilor manageriale vor fi hotaratoare”, spune Morariu.
„Sansele de supravietuire” depind de volumul de vanzare, care trebuie sa acopere cheltuielile. Este foarte greu de spus”, a spus Burcea.
Agentia de turism J’Info Tours activeaza pe piata din Romania de 19 ani si a inregistrat o cifra de afaceri in 2008 de 32 milioane euro. Pentru 2009, reprezentantii agentiei, care se afla intre primele 10 pe piata locala, mizeaza pe o crestere de 15%.
Primele 3 agentii de turism din Romania, dupa cifra de afaceri, sunt Happy Tour, Paralela 45, cu venituri de cate 52 mil. euro anul trecut, si Eximtur, cu 40 mil. euro.