Unii jucatori de pe piata spun ca scaderile sunt normale, avand in vedere cresterile din primele luni ale anului, in timp ce altii sunt mai sceptici si considera ca si anul acesta piata va inregistra o scadere, mai ales ca problemele angajatilor din sectorul de stat se anunta a avea efecte negative pentru acest domeniu.
„Turismul va fi mai afectat decat celelalte servicii de ceea ce se intampla in sectorul bugetar, pentru ca va fi lasat de consumatori la finalul listei. Unii se vor duce sa isi petreaca vacanta la bunica la tara, in loc sa cumpere pachete turistice. Nu este o tragedie”, spune Nicolae Demetriade, fostul proprietar al agentiei Happy Tour, in prezent presedinte World Travel, o firma care reprezinta in Romania mai multi operatori turistici straini. El atrage atentia si asupra faptului ca in turismul intern tarifele continua sa fie foarte mari.
„Se simte un recul. Lumea sta in expectativa. Daca anul trecut si-au consumat economiile, acum romanii trebuie sa renunte la anumite lucruri, asa ca ma astept la o scadere de minim 10% a pietei fata de 2009”, mai spune Demetriade.
O opinie similara are si Mircea Vladu, directorul agentiei Prestige Tours, care considera ca problemele angajatilor din sectorul bugetar ar putea sa afecteze sectorul de turism intern si in acelasi timp, vacantele din strainatate s-ar putea imputina.
Prin urmare, Demetriade atrage atentia asupra faptului ca agentiilor mici le va fi si mai greu sa reziste pe piata.
„Lupta va fi si mai crancena pe piata si vor supravietui cei cu pretul corect”, spune Vladu.
Reducerile preturilor, dar si ale comisioanelor agentiilor, au dus anul trecut la o scadere importanta a marjelor de profit din acest domeniu, marje care oricum nu depaseau 10%.
„Noi ne-am crescut cifra de afaceri cu 40% anul trecut, insa am inregistrat un profit cu peste 25% mai mic”, spune Vladu. El estimeaza ca valoarea pietei va scadea anul acesta doar cu o cifra, dar ca tendinta de scadere a profiturilor va continua.
„Renegociem tarifele din Spania si Grecia pentru charterele pe care le avem acolo, ca sa venim cu oferte speciale”, a spus Vladu.
Pe piata sunt si jucatori care nu vad un impact foarte mare al crizei bugetarilor asupra pietei si pun scaderile mai degraba pe fondul unei perioade de recul normale, dupa cresterile mari din lunile anterioare.
La inceputul acestui an, dupa experienta negativa din 2009, cand piata a scazut cu circa 40%, operatorii au derulat numeroase oferte promotionale.
„Inceputul anului a fost spectaculos, crestere de 30-50%, chiar si 100% pe anumite destinatii cum ar fi Antalya”, a spus omul de afaceri Alin Burcea, proprietarul agentiei Paralela 45. Acesta a adaugat ca de la 1 mai cererea s-a mai diminuat si compania a inregistrat o scadere de circa 30%, una normala, „avand in vedere ca in lunile anterioare oamenii s-au inghesuit sa isi ia vacante prin programele speciale sau la targuri”.
„Din momentul inceperii sezonului (de vara – n.r.) va fi din nou o crestere. Deocamdata nu resimtim o scadere a interesului ca urmare a ceea ce se intampla in sectorul bugetar. Este posibil sa fie efecte, insa in special in turismul intern”, spune Burcea.
La inceputul lui 2009, agentiile de turism si-au pus sperantele in legea tichetelor de vacanta, care ar fi urmat sa dinamizeze vanzarile din acest sector. Totusi, criza economica si anumite controverse ale prevederilor legate de comisioanele agentiilor prin vanzarile prin tichete si-au spus cuvantul si impactul acestora a fost redus.
Agentiile au fost nemultumite ca ponderea comisionului era limitata la 10% si ca acesta trebuia impartit si cu emitatorul de tichete.
La finalul anului trecut, Guvernul a hotarat sa nu mai acorde angajatilor din mediul de stat tichete de masa, tichete cadou si tichete de vacanta, chiar daca anumite institutii pot finanta aceste bonusuri prin fonduri proprii.
„In privinta sprijinului pe care am putea sa il primim de la minister, speranta este la 2 metri sub pamant. Anul acesta ministerul nu a promovat deloc litoralul, spre exemplu”, spune Burcea.
Valoarea anuala a pachetelor turistice vandute de agentii este estimata la 500-600 mil. euro. Din totalul pachetelor turistice vandute pe plan local, peste 60% sunt pentru vacante in Romania.
Cele mai mari agentii de turism de pe piata locala sunt Happy Tour, Eximtur, Marshal Turism si Paralela 45.