Eliminarea completa a biletelor de avion de hartie este o decizie a IATA (Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni), acestea urmand sa fie inlocuite cu bilete electronice.
Totusi, operatorii aerieni din Romania nu vor reusi sa implementeze 100% sistemul de bilete electronice, pana la 1 iunie, iar pe rutele pe care nu se va implementa acest sistem liniile aeriene vor putea inca sa elibereze bilete de hartie. Ele insa nu le vor mai furniza ca atare agentiilor, ci vor accepta sistemul de vouchere.
„In prezent, 92% din biletele de avion din Romania sunt emise in regim electronic, iar pana la finalul lunii acest procent va ajunge la 97-98%”, a spus Florin Tancu, presedintele comisiei IATA a Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) si directorul general al agentiei de turism Alto Tours.
„In ceea ce priveste restul de 2-3% din zboruri care nu beneficiaza de bilete electronice, agentiile vor emite un voucher care va reprezenta dovada platii biletului, iar in schimbul acestuia, clientul va primi in aeroport biletul de hartie”, a adaugat Tancu.
La nivelul lunii martie 2008, conform datelor statistice furnizate de IATA (Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni), compania Tarom emitea in procent de 92,4% bilete electronice agentilor de turism acreditati IATA din intreaga lume, in timp ce in Romania compania inregistra un procent de 94,4%, au declarat reprezentantii liniei aeriene.
„Nu este obligatoriu ca biletele emise pentru zborurile companiilor aeriene sa fie 100% electronice. Motivul pentru care IATA a impus data limita de 31 mai 2008 pentru implementarea electronic-ticketing se refera la faptul ca, dupa aceasta data, IATA nu va mai furniza agentilor de turism acreditati stocuri de bilete de transport aerian pe suport hartie”, a spus Madalin Tudor, purtatorul de cuvant al liniei aeriene Tarom.
Companiile aeriene membre IATA vor putea emite in continuare bilete de hartie in birourile proprii din orase si aeroporturi, „atat timp cat conditiile tehnice obiective vor impune acest lucru”.
Implementarea sistemului de bilete electronice a fost initiata de Tarom in anul 2006, la acel moment nefiind necesare investitii suplimentare, ci doar plata costurilor lunare de procesare a cupoanelor electronice catre furnizorul sistemului.
Ulterior, acestor cheltuieli li s-au adaugat costuri de implementare a „interline electronic ticketing” (document electronic care permite unui pasager sa calatoreasca cu acelasi bilet electronic cu mai multe linii aeriene) cu companiile aeriene partenere, precum si costuri de implementare a conexiunilor necesare intre sistemul de emitere a biletelor electronice si sistemele DCS (Departure Control System) utilizate de agentiile de handling (cele care gestioneaza activitatea la sol a liniei aeriene) cu care compania Tarom are relatii contractuale pe diferitele aeroporturi din lume pe care opereaza.
Madalin Tudor, purtatorul de cuvant al Tarom, nu a specificat valoarea investitiilor.
Ce este biletul electronic
Dupa ce un client comanda pe Internet un bilet de avion, primeste la cateva ore dupa efectuarea platii un email de confirmare. In acest email, va primi un numar de referinta care ii va permite sa ridice cartile de imbarcare de la aeroport in ziua plecarii.
Pentru a primi cartea de imbarcare, pasagerii trebuie sa prezinte un act de identitate, identic cu cel prezentat in momentul rezervarii.
Cum vad pasagerii romani folosirea de bilete electronice
Biletele electronice ofera avantaje pentru pasageri: usurinta in achizitionare, rapiditate in procesul de imbarcare, eliminarea posibilitatii de pierdere sau furt a biletului, flexibilitate mai mare in realizarea aranjamentelor de calatorie, eliminarea perioadei de asteptare pentru livrarea biletelor, simplificarea schimbarii datelor din bilet.
Clientii romani nu manifesta retineri cu privire la aceasta metoda de certificare a achizitionarii serviciilor de transport aerian, a spus Madalin Tudor.