Compania nu a specificat cat valoreaza acordul cu Boeing. Oficialii Air Berlin au mai mentionat ca, in urma incheierii acordului de preluare a rivalului german DBA, s-au angajat sa cumpere inca 25 de modele Boeing 737. Pentru toate cele 85 de avioane, care vor fi livrate intre 2007 si 2014, Air Berlin va plati 5,7 mld. dolari (4,2 mld. euro).
Air Berlin, a doua companie aeriana germana dupa Lufthansa, a preluat recent DBA penru a-si extinde afacerile pe plan national. „Acest contract de mari dimensiuni ne va asigura un pret de livrare bun pe termen lung”, a declarat Joachim Hunold, directorul executiv al companiei. „Noile avioane trebuie sa inlocuiasca contractele de leasing in curs de expirare si sa asigure cresterea viitoare a companiei”.
Faptul ca Air Berlin a redevenit client al Boeing, dupa ce acum 2 ani a cumparat 60 de modele Airbus clasa A320, va ajuta Boeing sa castige teren la categoria avioanelor cu un singur culoar de trecere, categorie unde Airbus are inca o pozitie mai buna. Pe categoria avioanelor mai mari, cu mai multe culoare de trecere, Boeing este lider.
Anuntul deciziei Air Berlin de a cumpara aeronave Boeing a provocat un declin major al valorii actiunilor companiei, de 14%, din cauza incertitudinii investitorilor cu privire la modul in care linia aeriane va plati achizitia. Compania a diminuat estimarile cu privire la marja de profit pe 2006, dupa ce industria turistica a fost afectata de atentatele din Londra si de cele din Turcia.
Hunold spune ca avioanele Boeing sunt mai ieftine decat cele Airbus cumparate in 2004, cand „negocieri nesatisfacatoare” l-au condus la alegerea companiei europene in defavoarea Boeing.
Pierderea a fost in mod special dureroasa pentru Boeing, pentru ca Air Berlin a fost pana la aceea data cumparator exclusiv de aeronave Boeing. Hunold a declarat ca Air Berlin va hotari anul viitor daca isi va exercita optiunile de cumparare a inca 40 de avioane Airbus A320.
Astfel, dupa ce a fost depasita de Airbus in 5 din ultimii 6 ani din punct de vedere al numarului de comenzi atrase, anul acesta Boeing a luat un avans considerabil fata de compania europeana, obtinand 822 de comenzi in comparatie cu doar 619 de partea Airbus.
Conform Ghidului Oficial al Liniilor Aeriene, operatorii aerieni low-cost s-au extins in Europa, detinand in prezent 24% din piata, fata de doar 5% in 2001.
Ryanair, principala companie low-cost europeana, a comandat in septembrie 32 de avioane Boeing pentru o suma de 2,2 mld. dolari (1,7 mld. euro).
La randul sau, Easy Jet a declarat recent ca a va achizitiona 52 de avioane Airbus cu un singur culoar de trecere A 319, care ii vor fi livrate intre 2008 si 2010. Compania are comenzi pentru 104 avioane Airbus, pretul acestora trecand de 4 mld. dolari (3 mld. euro).
Majoritatea liniilor aeriene low-cost fac economii cu intretinerea tehnica si training-ul angajatilor prin faptul ca folosesc aeronave produse de un singur furnizor. Totusi, Air Berlin a decis sa opereze cu avioane produse de doi furnizori diferiti pentru a spori flexibilitatea „si pentru ca astfel nu depindem de nici un producator”, conform CEO-ului Hunold.