Contractul prevede achizitia a 31 de
avioane din familia A350, a caror valoare de catalog se ridica la 9,5
miliarde de dolari, cu optiunea de a cumpara inca 25 modele
A350.
„Aceasta este o imensa victorie pentru Airbus si o
mare pierdere pentru Boeing. Airbus incearca sa sparga monopolul
Boeing, care dureaza de decenii, si, in acelasi mod, Boeing vrea sa
pastreze Airbus in afara comenzilor de la JAL si ANA”, a
declarat analistul Scott Hamilton, de la compania Leeham Co, din
Seattle.
Noile avioane A350 vor fi operationale din 2019, au
anuntat Airbus si JAL.
Boeing si-a exprimat dezamagirea fata
de incheierea acestei tranzactii, dar a anuntat ca respecta decizia
companiei nipone.
„Am construit o relatie solida cu
Japan Airlines in ultimii 50 de ani si vom incerca sa facem progrese
cu parteneriatul lor”, a declarat un purtator de cuvant al
firmei americane.
In iulie, o aeronava Boeing 787 Dreamliner a
companiei Japan Airlines, care decolase din Boston cu destinatia
Tokyo, a revenit la aeroportul de unde plecase din „ratiuni de
mentenanta a aparatului” sau mai exact pentru unele verificari.
JAL este unul dintre cei mai mari utilizatori de aparate
Boeing 787. Toate avioanele de acest tip au fost oprite la sol anul
acesta, intre lunile ianuarie si aprilie, din cauza problemelor
tehnice generate de supraincalzirea bateriilor de litiu-iod.
In
primele sase luni ale acestui an, Airbus a livrat clientilor sai 758
de avioane, obiectivul sau pentru anul in curs fiind sa vanda peste
800 de avioane. Anul trecut, Airbus a pierdut titlul de cel mai mari
constructor aerian din lume, in fata rivalului american Boeing, atat
in termeni de comenzi, cat si de avioane livrate, noteaza Agerpres.
Recent, Airbus a incasat peste 15
miliarde de dolari de pe urma unei tranzactii cu avioane in Asia, pe
fondul cererii in crestere pentru aeronave de linie.