DailyBusiness
: Ce criterii trebuie sa indeplineasca o agentie de turism de business?
Florin Tancu: Teoretic, toata lumea care activeaza in acest domeniu sustine ca face turism de business, dar din pacate foarte putine entitati se bazeaza pe criterii profesionale. In primul rand trebuie sa se puna mare accent pe calitatea serviciilor, trebuie sa raspunzi clientului la toate solicitarile lui, fie ca este vorba de o masa rezervata la un restaurant, de un simplu bilet de avion sau un bilet de tren.
DB: Alto Tours s-a asociat in luna martie a anului trecut cu fondul de investitii danez Weco Travel. Care este impactul pentru agentie?
FT: Ei detin in prezent 25% din companie. Avantajul ar fi ca noi actionam ca o singura companie in 6 tari, ceea ce este important pentru ca traim in mijlocul fenomenului de globalizare si daca ramai in afara lui este posibil sa ai surprize neplacute.
Un avantaj al asocierii cu un fond de investitii este transferul mentalitatii corporatiste pe piata, care determina tratarea oricarei probleme cu o mai mare rigurozitate, beneficiile care vin din apartenenta la o retea internationala.
DB: In ce anume investesc cel mai mult agentiile de turism de business?
FT: In ultimii 2-3 ani, companiile au incept sa investeasca mai mult in soft, deoarece este foarte important sa poti furniza rapoarte cu privire la administrarea bugetului de calatorie companiilor cu care lucrezi.
DB: Care este orasul cu cel mai mare potential de dezvoltare pentru turismul de business?
FT: Categoric Bucurestiul, 70% din bugetele de business travel vin din partea companiilor din Capitala. Ne-am gandit sa ne extindem si in celelalte orase ale tari, dar momentan cererea nu este mare si trebuie sa ne uitam si la returnarea investitiei.
DB: La ce valoare estimati piata de business travel in Romania?
FT: Piata e greu de estimat, pentru ca se furnizeaza foarte multe cifre, care nu reflecta realitatea. Multe companii care detin agentii de turism mai opereaza si in alte domenii si de aceea cifrele sunt de multe ori distorsionate.
DB: Care credeti ca va fi evolutia pietei ?
FT: Piata de business travel din Romania este in crestere, dar rata de evolutie se va tempera deoarece domeniul nostru de activitate este strans legat de evolutia economiei.
DB: Odata cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana si liberalizarea traficului intre statele membre, cum s-a marit numarul de turisti care parasesc Romania?
FT: Numarul turistilor a crescut considerabil, din dorinta romanilor de a „evada”, apoi incepe sa fie mai accesibil un zbor in strainatate decat calatoria in Romania, din cauza nedezvoltarii infrastucturii din tara.
DB: Infrastructura afecteaza si turismul de incoming?
FT: Numarul turistilor straini este direct proportional cu realitatea infrastructurii slab dezvoltate din Romania. Oferim Bucuresti-Sibiu in 5 ore, este posibil sa vina 5 turisti, oferim intr-o ora este posibil sa vina 20 de turisti.
Marja de profit, sub 4%
DB: Ce cifra de afaceri ati inregistrat in anul 2007?
FT: In anul 2007 am inregistrat o cifra de afaceri de peste 10 milioane de euro, fata de 2006 cand am avut circa 6,5 milioane euro.
DB: Pe ce s-a bazat aceasta crestere?
FT: Prin cresterea numarului de clienti, in prezent avem semnate contracte si colaborari cu aproximativ 300 de companii, cresterea bugetelor de travel a celor existenti, dar si dorinta tot mai mare a bucurestenilor de a parasi Capitala pentru o vacanta.
DB: Care a fost marja de profit?
FT: Marja de profit s-a incadrat intre 3-4%.
DB: Cati angajati aveti si ce va propuneti pentru 2008?
FT: In companie sunt 22 de angajati, iar pentru anul 2008 nu imi propun o marire a echipei ci mai degraba imbunatatirea aparatului tehnic, este foarte important ca cei care formeaza echipa sa faca fata nivelului calitativ.
DB: Exista o problema in materie de personal in acest domeniu?
FT: Este o mare problema, fie ca tinerii nu primesc o educatie profesionala facultati, fie ca li se implementeaza ideea ca e foarte important inca de la inceput castigul salarial. Apoi cred ca este vorba si de incapacitatea managerilor de a le transmite un mod de abordare corecta a problemelor.
DB: Care este salariul unui agent de turism si in ce masura acesta poate promova?
FT: Media salariului este de 500 de euro, iar dupa minim 3 ani acesta poate avansa pe postul de director de departament cu un salariu de 800-1.000 euro.