Pierderile declarate de AMR ar putea fi primele dintr-un lung sir de rapoarte publicate si de celelalte companii aeriene concurente. Industria s-a confruntat cu situatii dificile pe fondul cresterii preturilor la combustibili, care au tinut pasul cu crestere pretului la petrol, atingand un maxim istoric. Alte companii de transport aerian, inclusiv Delta Airlines si British Airways, au anuntat reduceri ale capacitatilor de zbor pentru a mai compensa escaladarea pretului combustibililor.
Costurile AMR cu achizitionarea combustibilului au crescut de la 1,64 miliarde de dolari anul trecut, la 2,42 de miliarde de dolari anul acesta, determinate in cea mai mare parte de cresterea pretului la combustibil cu 53%. Comparativ cu rezultatele financiare raportate in aceeasi perioada din 2007, cand compania a inregistrat un profit de 317 milioane de euro, in 2008 pierderea neta este de 284 milioane de dolari, excluzand costurile de 1,1 mld. $ cu amortizarea si deprecierea aeronavelor.
„Industria aeriana nu mai poate continua in forma sa actuala, avand in vedere preturile record ale combustibililor”, a declarat intr-un comunicat de presa Gerard Arpey, Presedintele AMR. Transportatorul aerian se pregateste de reducerea capacitatii zborurilor, cresteri ale preturilor transportului aerian si schimbari ale flotei, pentru a putea face fata presiunilor financiare.
Compania a obtinut deja finantari in valoare de 720 de milioane de dolari, prin contractarea de credite de la partenerul financiar Citybank si vanzarea unor aeronave, care vor ramane in proprietatea companiei prin contracte de leasing. AMR a decis sa renunte la 34 de aeronave Airbus A300 pana in 2009, desi initial anuntase ca va face acest lucru pana in 2012.
Analistii sustin ca American Airlines, Delta si celelalte companii importante de transport aerian se vor confrunta in urmatoarele 18 luni cu profituri tot mai mici, deoarece lichiditatile se vor indrepta spre achizitionarea combustibilului. Majoritatea liniilor aeriene detin in prezent suficiente lichiditati pentru a mentine operatiunile de transport la acelasi nivel si anul urmator, datorita veniturilor importante realizate in sezoanele de varf ale verii.
Previziunile analistilor pentru perioada urmatoare vizeaza reducerea numarului operatorilor aerieni, fie prin fuziuni, fie prin falimente. Preturile actuale ale petrolului nu mai pot sustine o industrie aeriana supradimensionata, declara acestia.
American Airlines a anuntat reducerea capacitatii de zbor in SUA cu 12% in a doua jumatate a anului si concedierea a peste 6.000 de angajati. Delta planuieste sa reduca numarul angajatilor cu peste 4.000 si va recurge la inchirierea de spatii publicitare in aeronave pentru a obtine venituri suplimentare.