„Scaderea pe incasari a fost mai mare decat cea a numarului de turisti pentru ca preturile au scazut fata de anul trecut. Cele mai cautate au fost ofertele speciale, la preturi mici. Daca nu existau aceste oferte speciale, sezonul ar fi fost mult mai slab. Ele ne-au salvat”, a spus Corina Martin, citata de Mediafax.
Ea a adaugat ca desi au fost cateva weekend-uri in care statiunile au fost pline, gradul de ocupare nu a trecut de 50% in timpul saptamanii. Pe intregul sezon, hotelurile de la Marea Neagra au fost ocupate in proportie de peste 60%.
„Una dintre probleme a fost ca, din cauza restrictiilor bugetare, statul nu a promovat nicio oferta speciala lansata de agentii. Cerem Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului ca anul viitor sa sprijine aceste oferte. Daca am fi fost ajutati, poate n-am fi avut scaderi in acest an”, a afirmat presedintele ANAT.
Potrivit Corinei Martin, numarul turistilor straini care si-au petrecut vacanta pe Litoral a crescut cu peste 30%, de la 3.000 la circa 4.000 de persoane. Principalul motiv al cresterii a fost introducerea pe litoral a unei curse a Air Berlin.
Oficialul ANAT estimeaza ca anul viitor tarifele vor stagna si chiar vor scadea cu circa 10% in sezonul intermediar (15 iunie-15 iulie si 15 august-1 septembrie).
Totodata, ea se asteapta ca numarul turistilor straini sa se dubleze dupa ce anul viitor vor fi introduse doua zboruri Constanta – Tel Aviv.
Scaderile din acest an sunt urmarea reducerii puterii de cumparare a romanilor.
„A fost o serie de oferte speciale, dar totul s-a vandut pe ultima suta de metri. Din acest motiv, agentiile nu au putut sa-si faca niciun fel de strategie”, a spus Marius Usturoiu, directorul general al agentiei de turism Mareea.
El a afirmat ca in acest an a scazut si media sejurului de la 6-7 nopti in anii trecuti la 5 nopti.
Turistii romani au preferat hotelurile de 2-3 stele si au platit, in medie, pentru un sejur de 5 nopti, intre 500 si 800 de lei in varf de sezon.
Potrivit lui Alin Burcea, proprietarul agentiei de turism Paralela 45, scaderile de pe litoralul romanesc nu s-au regasit si in ofertele estivale externe.
„La noi, litoralul romanesc a scazut cu 20% ca incasari, in timp ce numarul de turisti care au plecat in Antalya s-a dublat, pe fondul reducerii substantiale a tarifelor, si am avut cresteri si pentru Rhodos si Creta. A scazut, in schimb, cu 50% numarul turistilor pe destinatii ieftine din Grecia, cum ar fi Paralia. Acolo mergeau in general bugetarii, iar multi dintre ei nu si-au mai permis in acest an sa plece din tara”, a afirmat Burcea.
El crede ca una dintre problemele litoralului romanesc este imaginea defavorabila pe care o are in ochii romanilor.
„In ochii romanilor, brandul Romania e prost. Daca gasesc oferte comparabile ca pret in strainatate, prefera sa mearga acolo, desi hotelurile din Romania nu arata mai rau decat cele din alte tari”, crede Burcea.
Nicolae Bucovala, presedintele patronatului Mamaia, care reuneste peste 40 de hoteluri de pe litoral, spune ca scaderile importante din acest an nu provin atat din diminuarea numarului de turisti, cat din reducerea consumului acestora.
„Oamenii care au venit la mare au mancat mai putin sau deloc in acest sezon”, a adaugat el.
El a mai aratat ca una dintre cele mai mari probleme a fost accesul la statiunile de pe litoral atat pe sosea, cat si pe calea ferata.