„Cele mai mari sanse ale Romaniei pe piata globala se axeaza pe zona de wild si rezervatii naturale. Delta Dunarii poate fi o destinatie cheie a Romaniei, dar numai daca vor fi facute investitii mari in infrastructura, structurate pe 2-3 ani”, au declarat reprezentantii companiei. Acestia au adaugat ca „Romania are o experienta mare cand vine vorba de vorbe goale, iar acum este necesar sa se treaca la fapte”.
Horwath, companie americana de consultanta in domeniu cu birouri in 50 de tari, a castigat licitatia internationala organizata de Ministerul Turismului pentru realizarea planului de marketing al turismului romanesc pentru perioada 2011-2015.
Compania a identificat 6 produse cheie pentru Romania. Pe langa categoria de wild si rezervatii naturale se vizeaza si ideea de geografie si natura. „Din ceea ce am vazut, nu exista pentru Romania o alternativa mai buna decat monopolizarea Carpatilor, iar orientarea brandului de tara pe aceasta idee face mai usoara politica de marketing”, au spus autorii planului de marketing. Dar si in acest caz intervine, deja mult discutata problema a infrastructurii.
O alta propunere din planul de marketing se refera la zona de vacante scurte in orase, un produs care „poate aduce cresteri”, in conceptia autorilor planului.
Circuitele sunt un alt domeniu in care Romania trebuie sa aduca produse interesante pe piata. Autorii planului de marketing considera ca Romania poate fi una din cele mai importante 10 destinatii europene pe acest segment. Dar si aici avem o problema: drumurile. Planul de marketing da o alternativa masinii personale sau autocarului, si anume zborul cu avionul.
Alte produse cheie sunt vacantele la tara, zona de wellness, pachetele de vacanta axate pe aventura. Oficialii Ministerului Turismului admit ca in zona de balneo din Romania sunt mari probleme, multe din statiuni fiind in paragina. Acestia au precizat insa ca au schitat deja anumite facilitati pe care guvernul le-ar putea oferi investitorilor din aceste zone.
In plus, ministerul sustine ca in paralel cu promovarea turistica, vor fi efectuate si investitii in zonele de interes, pentru imbunatatirea infrastructurii.
[quote=Oficialii Horwath]Romania turistica a dormit in ultimii 15-17 ani[/quote]
Paul Marasoiu, directorul Directiei Nationale de Turism, spune ca ministerul are proiecte pilon pentru refacerea unor statiuni si isi asuma investitii in infrastructura care sa creasca potentialulul unor zone.
In ceea ce priveste strategia efectiva de comunicare, planul propune demararea promovarii cu campanii puternice pe posturile de televiziune internationale, urmand apoi partea de produs si marketing. De asemenea, printre obiectivele planului de marketing se numara si infiintarea unei institutii de invatamant pentru management in domeniu. Internetul va fi insa cel mai puternic canal de promovare cu 49% din totalul actiunilor de comunicare.
Planul de marketing mai propune gasirea a 20 de atractii turistice si semnalizari turistice, iar ca tactici de vanzari, crearea unui portal de ultima generatie si a unui sistem de rezervari online.
„In vederea rationalizarii eforturilor de marketing, actiunile de promovare vor fi indreptate, cu prioritate, pe urmatoarele piete-sursa: Germania, Italia, Franta, Marea Britanie, Austria, Rusia, SUA si Ungaria”, se arata intr-un comunicat al Ministerului Turismului.
„Alte actiuni vor fi derulate si pe piete cum ar fi Olanda, Spania, Polonia, Belgia, Suedia, Bulgaria, Ucraina, Serbia, Moldova, China sau Japonia, care sunt parte a portofoliului geografic actual al vizitatorilor Romaniei. Piata interna vizeaza activitati predominant orientate catre construirea unui sistem de marketing al turismului romanesc, indeosebi pentru crearea unui portal web central al turismului romanesc, cu sistem adiacent de rezervare”, mentioneaza comunicatul.
Reprezentantii ministerului au mai spus ca in perioada urmatoare, comunicarea se va concentra „pe constructia notorietatii prin campanii televizate de constientizare, printr-o strategie de inovare media prin canalele media non-traditionale, si prin crearea unei platforme de comunicare a brand-ului pentru partile interesate”. Din totalul bugetului de comunicare, 49% va fi alocat promovarii online, 32% spoturilor televizate si 19% reclamelor tiparite.
Elena Udrea, ministrul Turismului, a afirmat ca aplicarea planului de marketing „va dinamiza sectorul turistic si va sustine cresterea inregistrata de acest domeniu in anul trecut”. Conform datelor furnizate de Institutul National de Statistica, in trimestrul 4 al anului 2010, Sectorul Servicii – domeniul Hoteluri si restaurante a inregistrat o crestere de 16,3%, iar domeniul Activitati ale agentiilor turistice si tur-operatorilor a avut o crestere de 37,2% comparativ cu perioada similara a anului 2009.