Pentru 2010, Blue Air a introdus pana in prezent doua noi destinatii: incepand cu orarul de vara, compania va opera curse regulate catre Dublin si Florenta. Tot in aceasta perioada, Blue Air va relua operarea pe ruta Constanta- Bruxelles.
De asemenea, compania intentioneaza sa reinceapa anul acesta cursele de pe aeroportul din Sibiu, unde ar putea deschide cea de-a patra baza operationala europeana, dupa cele din Baneasa, Bacau si Larnaca, Cipru.
„Suntem foarte interesati de reinceperea curselor de pe Aeroportul din Sibiu. Este o zona care a reactionat foarte bine la transportul aerian in trecut, precum si un important punct de atractie pentru turistii straini. Dorim sa oferim pasagerilor atat conexiuni interne, cat si zboruri externe cu plecare din Sibiu”, a spus Adrian Ionascu (foto), directorul companiei.
Pentru deservirea acestor noi rute, compania va extinde operarea cu inca 5 aeronave (3 Boeing 737-800 Next Generation si 2 SAAB 340), ceea ce va deschide un necesar in materie de resurse umane de aproximativ 250 de persoane, dintre care 30-50 de piloti.
„Anul 2009 ne-a demonstrat ca extinderea este cea mai buna metoda de a depasi impasul economic”, a spus Ionascu.
In 2009, compania a mai angajat circa 150 de persoane. Numarul mare de angajari efectuat de companie este determinat si de faptul ca Blue Air nu a externalizat serviciile, pana si call-center-ul fiind operat in-house.
[quote=Adrian Ionascu, director Blue Air]Piata romaneasca este foarte sensibila la preturi, pana acum nimeni nu a reusit sa gaseasca instrumentul prin care sa-si fidelizeze 100% pasagerii[/quote]
„Pentru 2010, accentul va fi pus pe consolidarea conexiunilor externe. Compania noastra se bucura de o reputatie foarte buna in Europa si am primit deja multe cereri de colaborare din partea aeroporturilor externe”, spune Ionascu.
„In Romania suntem cunoscuti, acum dorim sa crestem numarul de rezervari de bilete de avion achizitionate din afara”, a spus Ionascu, care adauga: „vrem sa venim si din afara cu avioanele pline”. Ionascu a mentionat ca strategia de promovare a companiei include si anumite piete externe. „Bugetul de promovare va fi anul acesta de 1,5-2 mil. euro, cu circa 20% mai mult decat in 2009”.
[quote=Adrian Ionascu, director Blue Air]Pentru a rezista in aceasta perioada a promotiilor, trebuie sa crestem veniturile din servicii auxiliare[/quote]
Mai multi pasageri, dar cifra de afaceri mai mica decat estimarile
In 2009, operatorul aerian a inregistrat o crestere de 55% a numarului de pasageri, transportand peste 1,7 mil. persoane, si o cifra de afaceri de 140-150 mil. euro. Seful Blue Air explica insa ca aceasta crestere a numarului de pasageri s-a produs in detrimentul cifrei de afaceri, care este cu 10% mai mica decat cea estimata initial pentru 2009, de 170 mil. euro. Directorul companiei spune ca 2009 a adus profit, dar acesta va fi redus, de ordinul sutelor de mii de euro in cel mai bun caz, situatie care va fi similara si in 2010.
„Adaptarea la conditiile de piata a fost o conditie sine-qua-non in 2009. Pentru anul trecut, accentul a fost pus pe parteneriate. Acestea au asigurat cresterea cotei de piata pentru Blue Air”, declara Adrian Ionascu, director general al companiei.
Compania deruleaza parteneriate cu Posta Romana, Euro Disney Paris si booking.com. De asemenea, in 2009 compania a inaugurat doua baze operationale, in Larnaca si Bacau.
„Romanii sunt foarte sensibili la pret, dar nu putem merge din promotie in promotie”
Blue Air isi imparte piata de transport aerian low-cost din Romania, evaluata anual la 4,5-5 mil. pasageri, in principal cu Wizz Air, care in 2009 a reusit chiar sa devina temporar lider de piata, ca numar de pasageri transportati . Potrivit lui Ionascu, Blue Air detine 42-44% din piata de transport aerian low-cost.
„Bineinteles ca ne-am dorit sa fim din nou lideri de piata, dar nu asta este scopul business-ului nostru. Daca as merge din promotie in promotie, sigur ca pot transporta la capacitate maxima, dar nu stiu daca pot sustine operatiunile. In tot trebuie sa existe un echilibru si noi am reusit sa pastram acest echilibru. A fost o crestere sanatoasa prin care ne acoperim costurile si ne mentinem cota de piata”, a spus Ionascu.
„Sigur, suna frumos ca ‘suntem lider de piata’, este ca la scoala, cand esti premiant, dar premiantii nu prind intotdeauna cel mai bun loc in viata. Este insa un instrument de marketing, dar nu este un scop in sine si sunt convins ca nici pentru concurentii nostri nu este un scop in sine”, mai spune Ionascu.
Piata romaneasca este foarte sensibila la preturi, iar pana acum nimeni nu a reusit sa gaseasca instrumentul prin care sa-si fidelizeze 100% pasagerii, mai spune directorul Blue Air.
„Toti incercam sa avem costurile biletelor cat mai scazute, prin urmare trebuie sa avem venituri auxiliare. Marile linii aeriene low-cost internationale acopera circa 15-20% din veniturile totale prin servicii auxiliare, cum ar fi taxa de bagaj, vanzari la bord sau posibilitatea de a-ti alege locul in avion la rezervare. La noi, acestea au fost de doar cateva procente”, spune Ionascu.
In prezent, Blue Air opereaza 11 aeronave: 9 avioane Boeing 737 si doua aparate SAAB 340.
Compania a semnat in 2008 contracte pentru achizitionarea a cinci avioane Boeing 737 Next Generation (doua aeronave din seria 800 si trei din seria 900).
2008 a fost un an extrem de prolific pentru Blue Air, compania castigand o serie de contracte extrem de importante. Cel mai important este contractul de concesiune, semnat pe o perioada de 34 de ani, al aeroportului din Bacau, conform caruia compania va investi in total 45 de milioane de euro in dezvoltarea infrastructurii.
La acesta s-a adaugat si contractul castigat pentru constructia unui nou terminal la aeroportul Baneasa din Bucuresti, cu o investitie de aproximativ 10 milioane de euro, care momentan nu a inceput.