Cea mai mare agentie de turism din tara cu actionari romani, Eximtur, al carei
punct forte a fost in ultimii ani litoralul romanesc, a schimbat partial
strategia si s-a orientat mai mult catre catre turismul extern.
„Desi nu pare, nu e usor sa vinzi litoralul romanesc, pentru ca
imaginea acestuia in Romania nu e foarte buna si exista multe nemultumiri
vis-a-vis de calitatea serviciilor in statiuni. Pentru o agentie care trimite
turisti la marea romaneasca rata castigului este, in medie, de 7,5%, mult mai
mica fata de destinatiile externe, unde e de 10-12%”, spune Lucia Morariu,
directoarea Eximtur, pentru Mediafax.
Agentia Eximtur a adus anul trecut pe
litoral circa 50.000 de turisti romani, cu o cifra totala de vanzari pe litoral
de aproximativ 20 milioane de lei (4,7 milioane euro), fata de 6 milioane de
euro in anul 2009 si aproximativ 60.000 de turisti.
Ea a explicat ca turistii traditionali de litoral ai Eximtur, cat si o mare
parte din agentiile care revand produsele turoperatorului din Cluj, au inceput
din ce in ce mai mult sa solicite destinatii externe sau alte destinatii din tara,
in detrimental litoralului.
Morariu a mentionat ca din vara anului trecut TVA pentru turismul intern a
crescut de la 19% la 24%, in timp ce, de exemplu, pentru destinatiile externe
extracomunitare nu se aplica TVA la comisioanele agentiilor.
„Deci diferenta de 5% din majorarea TVA inseamna pierdere pentru noi.
Ne facem treaba in continuare, aducem turisti la mare, dar am constatat ca
cererea romanilor se indreapta mai multspre destinatii externe. In plus, a scazut
si valoarea pachetelor pe litoral, cu circa 20%”, explica Morariu, care
afirma ca daca in anul 2006 seriile de 10 zile erau cele mai vandute in statiunile
de la Marea Neagra, in 2010 pachetele de 5-7 zile au fost cele mai solicitate.
Printre argumentele avute in vedere de Eximtur atunci cand a renuntat sa mai
considere litoralul o prioritate se numara accesul greoi, din cauza drumurilor
proaste si aglomerate, ambientul din statiuni (caini vagabonzi, parcuri neintretinute
si zgomot), lipsa agrementului si a facilitatilor de tip all inclusive.
„Noroc cu Marea Neagra ca mai functioneaza. Noi vom reduce de anul
viitor, cu cel putin 40%, numarul hotelurilor cu care lucram si ne vom orienta
spre hoteluri mai putine si care ofera cu adevarat servicii de calitate”,
a mai spus Morariu.
Pe fondul reorientarii Eximtur, cel mai dinamic dintre turoperatorii care
trimit turisti pe litoral a devenit in ultimii ani agentia Mareea din Deva, cu
60.000 de persoane in 2008 si incasari aferente de 5,5 milioane de euro, 52.000
de persoane in 2009 si 4,8 milioane de euro incasari, si 48.000 de turisti anul
trecut, care au platit pentru vacante 4,3 milioane de euro.
Marius Usturoiou, directorul general al Mareea, estimeaza ca in acest an va
depasi vanzarile de anul trecut cu 10-15%.
„Parerea mea este ca litoralul romanesc trebuie sa se orienteze catre
segmentul family. Mamaia ar trebui sa fie destinatia segmentului de piata tanar,
iar sudul litoralului destinatia segmentului family, precum si a segmentului
wellnes & spa”, a adaugat el.
Locul trei, dupa Eximtur si Mareea, este ocupat de Accent Travel, care a
trimis anul trecut la mare18.500 de turisti, cu peste 1.000 mai putin decat in
2009 si in scadere cu 2.500 comparativ cu anul de varf 2008.
„Cel mai puternic concurent al nostru nu este Mareea sau Eximtur, ci
turismul la cheie, la negru, pe care il poti contracara foarte greu. Este greu
de concurat cu ei pentru ca nu platesc taxe si din acest motiv au preturile la
jumatate fata de agentii”, spune Lucian Boronea, directorul general al
Accent Travel.
El crede ca lipsa facilitatilor pentru agrement in aproape toate statiunile
face ca atractivitatea acestora sa scada foarte mult.
„Eu as pune accent pe zona de tratament si cura si as dezvolta statiunile
care au si potential de spa, cum ar fi Eforie, Techirghiol si Saturn.
Celorlalte le-as gasi cate o tema, Mamaia sa fie o statiune pentru distractie,
Jupiter pentru copii si spectacole etc. Daca se pot pune in practica strategii
pentru fiecare statiune, eu vad foarte bine litoralul in urmatorii ani. Altfel,
il vad tot mai secatuit, cu tot mai putini turisti”, a afirmat Boronea.
Adrian Voican, directorul general al agentiei Bibi Touring din Ploiesti,
spune ca litoralul este in declin de cativa ani, dar scade de undeva de foarte
sus si va reprezenta inca pentru multa vreme destinatia favorita a romanilor.
Bibi Touring a trimis anul trecut in statiunile de la Marea Neagra 13.000 de
romani, cu 1.000 mai putin decat in 2009 si in scadere cu 4.000 fata de 2007.
Voican afirma ca este usor pentru o agentie sa lucreze cu litoralul, pentru
pe 60 de kilometri este concentrata 40% din capacitatea totala de cazare a Romaniei,
respectiv 140.000 de locuri.
„Marea Neagra este o mare proasta pentru nemti, au in preferinte zeci
de mari pana la a noastra, dar pentru noi e prima si singura mare. Pentru o
agentie este comod sa vanda Marea Neagra, pentru ca turistul este aproape de
agentie, si de aici cumpara, nu de la mare. Venind dintr-o zona comunista cu
turism sindicalizat, litoralul atrage romanii, pentru ca este o destinatie
populara si ieftina. Litoralul bulgaresc, de exemplu, e construit pentru turistii
nemti, cu multe hoteluri de patru si cinci stele, si nu vezi turisti bulgari
acolo. In schimb, statiunile noastre, cu hoteluri de tip bloc de nefamilisti,
sunt facute pentru romani”, spune Voican.
Cu toate acestea, el sustine ca litoralul se confrunta cu o imagine mai
proasta decat realitatea, pentru ca exista din ce in ce mai multe unitati noi,
renovate, cu dotari moderne, exista piscine, echipe de animatie, restaurante cu
specific, terase, pizzerii si exista chiar si agrement.
„Lipseste insa acut promovarea credibila a locatiilor reprezentative,
mai trebuie locuri de parcare, imbunatatirea situatiei plajelor si finantari guvernamentale
pentru infrastructura, acolo unde autoritatile locale sunt depasite ca putere
financiara”, spune Adrian Voican.
El crede ca va fi foarte greu ca Romania sa atraga turisti straini la Marea
Neagra, pentru ca nici macar in strategia de brand, in valoare de 75 milioane
de euro, litoralul nu este vazut intre primele sase directii interesante pentru
piata europeana.
„Deci viitorul litoralului e legat de piata romanesca, de adaptarea la
cerintele tot mai exigente ale turistului roman, familist, cu copii, de oferta
de agrement si spatii pentru evenimente si expozitii care sa fructifice cea mai
mare aglomerare de facilitati de cazare a Romaniei. In urmatorii ani vad
litoralul terminat de renovat, cu mini-statiuni elitiste noi, cu multe case de
vacanta private, cu manifestari care sa aduca turisti si in afara varfului de
sezon, cu infrastructura finalizata si cai de acces usor pe sosea, aer si apa”,
a mai afirmat Voican.
Chiar daca au opinii diferite in ceea ce priveste dezvoltarea litoralului,
turoperatorii sunt de acord intr-o singura privinta, si anume ca preturile sunt
prea mari in comparatie cu ce ofera statiunile si ca anul viitor acestea ar
trebui sa scada cu pana la 15%.