Românii care călătoresc în străinătate în vacanță sau în alte scopuri și ajung să fie implicați într-un incident în urma căruia li s-au furat sau au pierdut actele ( pașaport, carte de identitate, permis de conducere), banii sau alte obiecte, nu se pot întoarce în țară decât în baza unui document denumit ”titlu de călătorie”.
Potrivit MAE, înainte de ajunge la consulat / ambasadă persoanele respective trebuie să facă următoarele:
”Dacă v-a fost furat paşaportul sau alt act de identitate românesc, anunţaţi imediat ambasada sau consulatul României (acestea vă vor putea elibera un titlu de călătorie, pentru reîntoarcerea în ţară);
Dacă vi s-au furat banii, anunţaţi familia sau rudele apropiate şi solicitaţi-le sprijinul financiar pentru continuarea călătoriei sau pentru întoarcerea în ţară.” precizează MAE
Cetățenii români ce rămân fără acte de identitate în străinătate, fie că le-au pierdut sau că le-au fost furate, se pot adresa ambasadelor sau consulatelor României, pentru a intra în posesia unui titlu de călătorie, document ce le va permite reîntoarcerea în țară.
Potrivit avocatnet.ro , titlul de călătorie poate fi folosit doar pentru întoarcerea în România, respectiv pentru trecerea granițelor, iar valabilitatea lui este de cel mult 30 de zile. Titlul de călătorie îşi pierde automat valabilitatea la intrarea în România.
Primul lucru pe care trebuie să-l facă o persoană cu cetățenie română aflată temporar în străinătate, indiferent de motiv, după ce constată că a pierdut ori i s-au furat actele de identitate e să se adreseze autorităţilor locale de poliţie.
De acolo va primi o dovadă eliberată de polițiști în urma unei declaraţii de pierdere sau furt.
În baza acestui document, persoana care a rămas fără acte de identitate și care se află pe teritoriul unei țări străine se va putea adresa ambasadei sau celui mai apropiat consulat, pentru a obține, în mod gratuit, titlul de călătorie.
Pentru eliberarea titlului de călătorie e nevoie de prezenţa obligatorie a solicitantului la oficiul consular, inclusiv în cazul minorilor, având în vedere că e nevoie de preluarea, în format electronic, a fotografiei şi/ sau a semnăturii acestuia.
În cazul documentelor de călătorie pierdute ori furate, la consulat trebuie prezentată o declaraţie de pierdere (de cele mai multe ori, aceasta poate fi dată şi la sediul oficiului consular) şi/ sau dovada eliberată de organele de poliţie.
În cazul în care permisul de conducere a fost pierdut sau furat în timpul unei călătorii în străinătate, trebuie contactată cea mai apropiată unităte de poliţie din străinătate pentru a declara pierderea sau furtul.
La întoarcerea în România, se vor întreprinde formalităţile necesare privind obţinerea unui nou permis de conducere românesc, pe lângă autorităţilor locale competente.
Numai cetăţenii români care au domiciliul în România şi se află temporar în străinătate, ca turişti, pot solicita eliberarea unui nou permis de conducere prin intermediul unui mandatar, împuternicit prin procură specială autentificată de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.
Procura poate fi autentificată şi de autorităţile străine, caz în care trebuie să îndeplinească condiţiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să aibă aplicată apostila de la Haga. AICI: acte necesare pentru permis auto expirat
Este bine de știut că în cazul permisului și certificatul de înmatriculare, acestea pot fi înlocuite numai în țară, la unitățile DRPCIV competente.
Dacă le-ai pierdut în timpul vacanței în străinătate ești obligat să declari pierderea acestora la cea mai apropiată secție de poliție.
Adeverințele eliberate în urma acestui proces îți vor servi la trecerea prin punctele de frontieră și la obținerea unor acte noi la revenirea în țară. Iată are sunt actele necesare în cazul în care ţi-ai pierdut certificatul de înmatriculare, respectiv permisul.