La finalul lui 2001, autoritatile au lansat proiectul Dracula Park, o investitie care ar fi trebuit sa creasca interesul turistilor pentru mitul lui Dracula, dar care dupa tergirversari de cativa ani a fost anulat in vara lui 2006 dupa ce peste 10.000 de persoane au cumparat actiuni de 3 milioane de dolari.
Desi potentialul turistic al mitului Dracula este foarte mare si marketingul este deja facut la nivel global, in prezent pe piata nu exista o infrastructura turistica care sa poate sustina acest mit, specialistii spunand ca turistii straini care vin in Romania atrasi de Dracula pleaca dezamagiti.
Managerii din turism inca vad la nivel ideal in Dracula un posibil brand de tara, insa sunt si pareri ca mitul este mai degraba un sub-brand sau chiar un simplu pachet turistic.
[quote=Morariu, Eximtur]Nu as lega Romania de Dracula[/quote]
Cativa din proprietarii de agentii de turism au prezentat, pentru DailyBusiness.ro, propria viziune asupra brandului de tara al Romaniei si destinatiilor care ar trebui promovate, dincolo de problemele de infrastructura sau investitii.
„Ceea ce cred eu este ca trebuie sa ne identificam cu ceva. Cand zici Austria spui schi, bere sau Mozart, cand zici Italia, zici Mediterana sau pizza. Cand zici Romania… ce zici?”, observa Alin Burcea, proprietarul Paralela45.
Prin urmare, Burcea considera ca trebuie sa se promoveze ceea ce diferentiaza Romania de alte destinatii, cum ar fi Delta Dunarii, Circuitele in Transilvania sau Bucovina. Cat despre vechiul mit al vampirului, „pentru Dracula, marketingul este deja facut”, spune el.
Si Nicolae Demetriade, fostul director general al Happy Tour considera ca ar trebui sa fie promovate destinatiile „clasice” si a explicat ca de la Mitul lui Dracula pot ajunge sa fie promovate vestigiile medievale ale Romaniei si astfel sa fie promovata componenta istorico-culturala.
Pe de alta parte, Radu Morariu, directorul general al Eximtur, nu ar lega brandul Romaniei de Dracula, decat poate ca o „umbrela”, o metafora asupra a ceva ce este incitant si suprinzator, desi si astfel exista riscul ca asteptarile turistilor sa nu se plieze pe realitatea turistica a mitului lui Dracula.
Pentru turismul de masa, Romania poate fi destinatie balneo-climaterica
De asemenea, Morariu a explicat ca daca ar fi sa faca trei propuneri pentru brandul turistic al Romaniei nu ar propune ca destinatii de masa litoralul sau zona montana pentru schi, pentru ca in ciuda oricaror investitii potentialul acestor zone nu va fi niciodata atat de mare incat sa fie identificate cu Romania.
„Litoralul este o destinatie care atrage turisti, dar nu poate fi caracteristica Romaniei, sunt alte tari ca Tunisia sau Spania in care sezonul estival dureaza 5-6 luni, la noi tine o luna sau doua”, explica Morariu.
Directorul Eximtur ar miza insa pe turismul balneo-climateric, domeniu cu potential, dar care are nevoie de investitii.
„La nivel de turism de masa, as miza pe turismul balneo-climateric, care are potential, pentru daca un german se duce la agentie si ii roaga sa-i recomanda o destinatie in acest sens, Romania va fi cu siguranta printre propuneri”, a spus Morariu.
Diversitate etno-culturala si geografica
De asemenea, Morariu a explicat ca ar pune accentul si pe diversitatea etnoculturala sau geografica a Romaniei. „Spre exemplu, iarna se poate asista la diferite obiceiuri specifice, poti merge la schi sau in vizita la manastirile din Moldova, poti apoi sa treci prin zone diferite, zona secuiasca, apoi cea sarbeasca si putem continua”, a spus Morariu.
Romania-paradisul sporturilor extreme
„A treia propunere cred ca ar intra sub sloganul Romania, paradisul sporturilor extreme. Aici poti face de la cicloturism si tursim carstic pana la deltaplan, diversitatea geografica permitand acest lucru”, spune Morariu, care a adaugat ca bineinteles si Delta Dunarii este o destinatie care intra in propunerile sale.
Delta Dunarii este si prima destinatie pe care Sorin Stoica, directorul general al agentiei de turism cu oferte personalizate Eturia, ar propune-o pentru a atrage in Romania turisti care cheltuiesc sume uriase in vacante, in zone „ocolite” de oameni.
[quote=Sorin Stoica, agentia Eturia]Romania nu este tara de vacante scurte, este o tara pe care trebuie sa o explorezi, este o tara tip sejur. Trebuie sa te inarmezi cu multa rabdare, dar merita[/quote]
„Fiind un decor atat de divers sunt locuri pe care merita sa le promovam pentru a atrage aici oameni care cheltuiesc sume exorbitante in locuri poate nu atat de interesante”, a spus Stoica.
„Prima destinatie pe care as promova-o este Delta Dunarii-unica pentru peisajul si salbaticia locurilor, apoi rezervatiile naturale din muntii Retezat, Apuseni, pesterile care pot face parte dintr-un traseu aparte conceput. Este evidenta tendinta turistilor de a se intoarce la experientele cat mai apropiate de natura”, a conchis Stoica.
Stoica a explicat ca Romania nu este o destinatie care sa aiba un singur target, diversificarea tipurilor de destinatii oferind posibilitatea de a o promova unor categorii diferite de public.
„Tinerii pot face turism de entertainment, eco-adventure si sporturi extreme. Un circuit ‘viata de noapte bucuresteana’ ar putea fi extrem de interesant ca experienta pentru tinerii pana in 30 de ani. Persoanele trecute de 40 de ani pot sa se bucure de turismul cultural, istoric sau natural”, a adaugat Stoica.