„In Bucuresti nu exista nici macar o baza pentru sustinerea turismului. Ne lipseste pana si un autocar care sa circule o data pe zi si sa faca un ghid al orasului pentru turisti. In orice oras important din Europa exista astfel de autocare cu ghid”, spune Nicolae Demetriade, fondatorul si fostul proprietar al agentiei de turism Happy Tour, cea mai mare companie de profil de pe piata.
[gallery:183]
De aceeasi parere este si Alin Burcea, proprietarul agentiei Paralela 45. Acesta precizeaza ca „Bucurestiul, la fel ca si Romania, nu are un brand turistic. S-a infiintat Asociatia de Promovare Bucuresti, insa pana in prezent nu s-au facut demersuri de promovare”.
Burcea mentioneaza ca lipsa unui site turistic al Capitalei este un mare minus.
„Ar trebui sa existe un site care sa prezinte trasee cultural-istorice ale orasului si evenimente. Problema noastra este ca nu le punem pe toate cap la cap. La ora actuala, stam foarte prost la capitolul promovare”, adauga Burcea.
Centrul istoric. „Inchegarea centrului vechi a avut un impact pozitiv. Putem spune ca a facut vizibil turismul din Capitala”, a declarat Paul Marasoiu, presedintele firmei de consultanta in domeniul hotelier Peacock Hotels.
De altfel, aceasta zona a adus in 2010 un plus vizibil pentru turismul de relaxare.
„Centrul vechi este o sansa pentru turismul din Bucuresti mai ales vara. Iarna, aceasta zona nu este atat de atractiva, pentru ca deja nu mai exista terasele cafenelelor si nimeni nu vrea sa stea ore in sir inghesuit intr-un local. Vara, insa, impactul este foarte bun”, sustine si Nicolae Demetriade.
Amenajarea unei zone de relaxare si entertainment langa raul Dambovita ar putea fi de asemenea o atractie pentru turisti, potrivit specialistilor. Modernizata, zona ar duce la o schimbare la fata a orasului si ar putea deveni un punct de atractie, dupa modelul altor mari orase europene traversate de rauri, cum ar fi Londra, Paris, Budapesta, Praga.
Un calendar de evenimente. Specialistii din turism au resimtit acut impactul anularii circuitului auto Bucharest Ring din Capitala in acest an, eveniment care umplea multe din hotelurile locale. Reinceperea acestui circuit anul viitor, alaturi de organizarea unor alte evenimente importante, ar putea sa duca la o crestere a numarului de turisti, mai ales daca acestea vor fi incluse intr-un calendar bine definit si care sa fie organizate in fiecare an.
Alin Burcea de la Paralela 45 considera ca este important si ca evenimentele sa fie programate tot timpul anului, nu doar primavara si toamna, cum se intampla in prezent. „Trebuie sa umplem hoteluri si in extrasezon”, a declarat acesta.
Evenimentele „ad-hoc” ar putea sa creasca si ele gradul de atractivitate al orasului.
„Ar putea sa se organizeze si evenimente mai mici sau sa fie amenajate unele spatii de leisure pe anumite perioade”, a a declarat Nicolae Demetriade.
„Spre exemplu, terenul pe care ar trebui sa fie construit proiectul imobiliar Esplanada este gol si probabil asa va ramane in urmatorii ani. Acolo s-ar putea amenaja niste corturi, in care sa aiba loc mici evenimente si unde sa existe muzica si sa se serveaza mancare si bauturi. In Barcelona, am vazut un astfel de spatiu improvizat si era plin de turisti. Aveau cateva mese si in centru erau niste dansatori care intretineau atmosfera”, a mai spus fostul proprietar al agentiei Happy Tour.
Un ghid cu 10-15 atractii. „Nu ii poti spune unui turist ce anume ar trebui sa il atraga in Romania. Trebuie sa ii prezinti 10-15 obiective de toate tipurile, de la vestigiile comuniste la locuri interesante de petrecere a timpului liber, astfel incat sa aiba de unde alege”, a mentionat Demetriade.