„Cota de piata a
tichetelor de vacanta este extrem de mica prin raportare la potential, ceea ce
dezavantajeaza in primul rand industria turistica romaneasca, principala tinta
a acestui sistem”, spune presedintele
Federatiei Patronatelor din Turism si Servicii, Dan Matei Agathon,
printr-un comunicat.
Principala cauza
a nedezvoltarii pietei tichetelor de vacanta este aceea ca angajatorii nu le
acorda , fie din cauza lipsei de informatii, fie din cauza unor masuri prevazute
in legislatie care franeaza evident sistemul.
legea stipuleaza
necesitatea ca firma sa aiba profit pentru a putea oferi acest stimulent, „ceea ce repezinta o conditionalitate
nejustificata, mai ales in perioada de criza”, sustine Agathon.
Tichetele de
vacanta sunt deductibile financiar pana la valoarea anuala de 4.200 lei per
angajat. Cel care primeste astfel de tichete de vacanta isi va putea alege
orice destinatie nationala, cu conditia ca agentia, hotelul ori pensiunea
respectiva sa accepte astfel de tichete. „O
vacanta primita cadou de la compania la care lucreaza va insemna motivare
suplimentara, si, in acelasi timp, siguranta recuperarii fortei de munca”,
afirma presedintele FPTS.
„Tichetele de
vacanta inseamna directionarea sigura a turistilor romani catre destinatiile
din tara. Practic, pe langa cresterea numarului de turisti in general, s-ar
putea simti si o ameliorare a turismului peste saptamana. In prezent, ocuparea
in sezonul plin pe litoral este de aproape suta la suta peste weekend, insa mult
mai scazuta in timpul saptamanii. Este important ca industria turistica sa
ofere special pentru utilizarea tichetelor sejururi de medie si lunga durata,
pentru ca si trecerea la sistemul all inclusive a hotelurilor este mai usoara
pe baza unei ocupari uniforme a locurilor de cazare”, se mai arata in
comunicat.
Posibilele solutii
propuse de FPTS pentru promovarea sistemului tichetelor in randul
angajatorilor sunt: adoptarea unor
facilitati fiscale suplimentare si asigurarea serviciilor turistice
corespunzatoare care sa vina in intampinarea ofertei tichetelor de vacanta,
sistemele all inclusive s-ar
potrivi foarte bine cu tichetele de vacanta, numai ca, in prezent, un numar
relativ mic de hoteluri, pensiuni sau agentii de turism dezvolta pachete all
inclusive pentru Romania.
„Intrarea
agresiva a hotelierilor locali cu servicii similare celorlalte tari unde
romanii sunt atrasi sa isi petreaca vacantele, promovarea tichetelor de vacanta
ca o optiune valabila atat pentru turisti, cat si pentru angajatori, poate
aduce rezultate pozitive in turismul romanesc inca din acest sezon”, afirma
presedintele FPTS.