Romanian
 - 
ro
Turism

Cum s-au nascut turbulentele din piata transportului aerian: \”Operatorii se confrunta si cu greseli de management, nu doar cu criza\”

08 Sep, 00:01 • cristina.mihai
Marile linii aeriene din Romania au anuntat anul acesta cresteri importante ale numarului de pasageri. Totusi, situatia incasarilor este mai degraba gri. Cum se explica picajul? Specialistii spun ca, pe langa efectele tarifelor reduse, printre explicatii se numara anumite greseli de management, cum ar fi achizitia de aeronave in criza sau lansarea unor destinatii prost selectate.
Cum s-au nascut turbulentele din piata transportului aerian: \Operatorii se confrunta si cu greseli de management, nu doar cu criza\

Debutul crizei pe piata de transport aerian locala a determinat si o crestere masiva a competitiei dintre liniile aeriene, care s-a tradus cel mai pregnant in scaderile de tarife.

Numarul de pasageri a crescut pentru cele mai multe companii, chiar si in plina criza. Totusi, aceste cresteri sunt prea putin relevante pentru imbunatatirea situatiilor financiare ale operatorilor aerieni.

Cresterile numarului de pasageri sunt praf in ochi, avand in vedere ca aceste procente sunt mult mai reduse decat anterior si ca sunt corelate cu scaderi substantiale ale tarifelor. Sunt cazuri in care fiecare pasager reprezinta de fapt o pierdere”, explica Nicolae Demetriade, director general al Tarom intre 2001-2002, care are insa peste 10 ani de experienta in industria aeriana.

„Este o perioada extrem de dificila pentru liniile aeriene. Este nevoie de un control foarte eficient al costurilor si renuntarea la destinatiile cu pierderi masive”, spune Demetriade, care adauga ca in cazul in care pretul petrolului va creste, situatia va fi cu adevarat dezastruoasa.

Specialistul considera insa ca unele linii aeriene locale trebuie sa infrunte acum si greselile de management din trecut.

Sunt linii aeriene care achizitionau in plina criza aeronave noi, iar acum se confrunta cu un exces de capacitate pe o piata cu o cerere redusa. In plus, in zona low-cost-urilor unele destinatii lansate nu erau consolidate. Intr-un an lansau o destinatie, pe urma o scoteau si introduceau alta. Nu poti lansa destinatii pe care nu stii daca poti sa le mentii, pentru ca vei avea pierderi”, considera Demetriade.

Spre exemplu, la sfarsitul lunii septembrie anului 2008, Ludovic Orban, ministrul Transporturilor la acea data, anunta ca Tarom este in faza de achizitie a 10 aeronave noi, care au inceput sa fie primite din 2009. Aceasta decizie de achizitie pusa in seama cresterii numarului de pasageri ai companiei avea loc intr-o perioada in care criza era deja resimtita de industrie la nivel global.

O alta decizie mai putin eficienta este deschiderea unor baze operationale in destinatii care nu pot sustine un flux constant de pasageri tot timpul anului.

Un exemplu in acest sens este baza operationala din Cipru a Blue Air inaugurata in acest an si inchisa tot anul acesta. Oficialii companiei au spus ca nu considera o greseala aceasta deschidere asumandu-si de la inceput ca este o activitate sezoniera.

Catalin Ilie, directorul de operatiuni al Blue Air, spune ca intr-adevar aceasta perioada este una extrem de dificila pentru liniile aeriene, mai ales ca piata nu este deloc predictibila, comportamentul clientilor fiind extrem de volatil.

Cat despre lupta cu criza, oficialii Blue Air au anuntat saptamana trecuta ca vor reduce frecventele de zbor, vor reduce numarul angajatilor, vor renunta la 4 aeronave inchiriate si nu vor mai lansa noi destinatii. Blue Air nu este insa singurul operator care reduce costurile.

Printre masurile luate de Tarom, spre exemplu, se numara reducerea cu 10% a costurilor de administrare in escalele cu impact major, dar si scaderea costurilor cu personalul prin taierea bugetelor de deplasari cu 50% si renegocierea contractelor cu centrele de training si hotelurile cu pana la 20%.

O alta masura luata de Tarom este relocarea agentiilor externe ale companiei in aeroporturi, in vederea reducerii costurilor cu 15%. In plus, compania a hotarat sa reduca numarul agentiilor interne in functie de gradul de profitabilitate al acestora, in vederea reducerii costurilor cu 10%, au detaliat, anterior, oficialii Tarom.

Catalin Ilie de la Blue Air spune ca intrarea intr-o alianta cu un alt operator este una dintre masurile cele mai des utilizate la nivel global cand sunt probleme pe piata. Totusi, nu intotdeauna aceasta solutie este si viabila: chiar inainte de falimentul Sky Europe si My Air, cele doua companii au anuntat ca fuzioneaza.

Restructurarea si adaptarea la piata sunt solutiile pe care o linie aeriana le are in prezent„, mai spune Ilie, care considera ca scaderea dramatica a tarifelor a fost determinata si de faptul ca anumite companii au practicat preturi de dumping in momentul in care s-au extins pe piata locala. Cat despre extinderile din trecut, Ilie spune ca au fost justificate, avand in vedere cresterea anuala a cererii.

Totusi, unele companii locale s-au lovit mult timp si de probleme legate de acceptarea unor situatii de fapt. Spre exemplu, multa vreme oficialii Blue Air au spus ca nu ii considera pe cei de la Wizz Air concurenti, pe motiv ca nu se pot compara la nivel de calitate a serviciilor, desi linia aeriana ungara inregistra cresteri exorbitante ca nivel de cota de piata de la an la an. Abia in 2009, cand Wizz Air a ajuns pe punctul de a fi prima linie aeriana locala ca numar de pasageri transportati, oficialii Blue Air au facut primele declaratii in care recunosteau statutul de competitor al operatorului Wizz Air.

Prin urmare, desi criza este cauza principala pentru situatia dificila de pe piata de transport aerien locala, realitatea este, insa, ca i se adauga si anumite greseli de management si o realizare mult prea tarzie a pericolelor scaderii veniturilor. Acesti factori corelati ii conduc pe specialistii in domeniu sa raspunda la intrebarea: „Este posibil sa vedem anul acesta marile linii aeriene reducandu-si operatiunile si cu 70-80%?”, cu un sec „orice este posibil pe o piata in care se alearga dupa cel mai mic tarif„.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Programul ”Noua Casă” 2025 a devenit operațional. Condiții avantajoase pentru românii care vor să-și cumpere o locuință
Programul ”Noua Casă” 2025 a devenit operațional. Condiții avantajoase pentru românii care vor ...
S-a aflat ce s-a întâmplat în dimineața în care a murit Papa Francisc. Ce a spus Suveranul Pontif când s-a trezit
S-a aflat ce s-a întâmplat în dimineața în care a murit Papa Francisc. Ce a spus Suveranul Pontif ...
Se vinde o bancă importantă din România. Anunț de ultimă oră pentru cei care au credite aici
Se vinde o bancă importantă din România. Anunț de ultimă oră pentru cei care au credite aici
România, pe locul doi în topul cu cel mai mare deficit bugetar din Europa. Date de ultimă oră de la Comisia Europeană
România, pe locul doi în topul cu cel mai mare deficit bugetar din Europa. Date de ultimă oră de ...
Papa Francisc va fi înmormântat sâmbătă. La funeralii va participa și Ilie Bolojan, președintele interimar al României
Papa Francisc va fi înmormântat sâmbătă. La funeralii va participa și Ilie Bolojan, președintele ...
O firmă americană face angajări în România. Ce salarii oferă și ce condiții trebuie să îndeplinească cei care vor să se angajeze
O firmă americană face angajări în România. Ce salarii oferă și ce condiții trebuie să îndeplinească ...
Horoscop 23 aprilie 2025. Se anunță o zi marcată de decizii importante. Cine sunt nativii care își dau demisia de la locul de muncă
Horoscop 23 aprilie 2025. Se anunță o zi marcată de decizii importante. Cine sunt nativii care își ...
Avertizare meteo de vreme rea. A fost emis COD GALBEN de ploi, vijelii și grindină. Este vizat și Bucureștiul
Avertizare meteo de vreme rea. A fost emis COD GALBEN de ploi, vijelii și grindină. Este vizat și ...
Noi vouchere pentru români. Cine poate beneficia de voucherele de sănătate
Noi vouchere pentru români. Cine poate beneficia de voucherele de sănătate
Cât costă cazarea la mare de 1 Mai 2025. Ce prețuri sunt în Mamaia, Năvodari, Eforie și Mangalia
Cât costă cazarea la mare de 1 Mai 2025. Ce prețuri sunt în Mamaia, Năvodari, Eforie și Mangalia
Ultima dorință a Papei Francisc. Ce a scris în testament
Ultima dorință a Papei Francisc. Ce a scris în testament
Val de cutremure în România. Cinci seisme s-au produs în mai puţin de 24 de ore în zona Vrancea
Val de cutremure în România. Cinci seisme s-au produs în mai puţin de 24 de ore în zona Vrancea
Vești proaste pentru români. Se măresc taxele. Economist: ”Mutăm dintr-un buzunar în altul”
Vești proaste pentru români. Se măresc taxele. Economist: ”Mutăm dintr-un buzunar în altul”
Săptămâna Luminată, tradiții și semnificații în fiecare zi după Paște
Săptămâna Luminată, tradiții și semnificații în fiecare zi după Paște
Horoscop 22 aprilie. Zi tensionată pentru multe zodii. Cine sunt nativii care trebuie să fie atenți la bani
Horoscop 22 aprilie. Zi tensionată pentru multe zodii. Cine sunt nativii care trebuie să fie atenți ...