Acesti turisti, care au nevoie de servicii personalizate si rapide, pentru ca sunt extrem de ocupati, se pot indrepta catre agentiile mari de turism, insa si spre companii care nu vand pachete turistice, ci doar realizeaza rezervari la comanda.
O astfel de afacere este si Jet Set Planner, o companie de organizare de evenimente infiintata la finalul lui 2007, care s-a extins in 2008 si cu acest tip de servicii la comanda. Cum i-a venit ideea Ancai Nechifor, directorul general al companiei? „In urma cu multi ani am fost asistenta unui presedinte de companie caruia ii placea foarte mult sa calatoreasca si ma ocupam de organizarea vacantelor lui si ale prietenilor acestuia. Mi-a placut foarte mult sa fac asta”, marturiseste Anca Nichifor.
Ea a mentionat ca dupa ce a demarat acest business si-a sunat fostul sef si i-a povestit ce planuri are. „Nu a fost primul client, dar si el mi-a fost client”, adauga Anca Nichifor.
Cine au fost primii clienti? Logic, o parte din persoanele pentru care firma a organizat evenimente. Apoi, incet-incet, numarul a inceput sa creasca. In prezent, compania are in portofoliu circa 50 de clienti. Cei mai multi dintre acestia nu au calcat niciodata in biroul firmei, ci si-au expus toate cerintele prin mail sau telefon. „Sunt oameni foarte ocupati, care nu au timp sa faca ei personal aceste rezervari, iar cateodata nici asistentele lor nu au timpul necesarai spune directoarea firmei.
Anca Nichifor nu poate spune cu certitudine la cat se ridica bugetele, avand in vedere ca multi clienti le cer sa rezolve doar o parte din ceea ce inseamna organizarea vacantei. „Avem clienti care inchiriaza doar un avion privat, pentru ca au o vila in Grecia si atunci discutam de un buget de minim 10.000 euro. Anul acesta, am avut un client care a dorit sa mearga in Monte Carlo la circuitul de Formula 1. Cea mai ieftina camera de hotel costa 6.000 euro. In principiu, discutam de minim 1.000 euro”, explica Anca Nichifor.
Compania scoate bani din acest tip de servicii incasand un comision fie de la hotel, fie direct de la client, acest comision putand ajunge si la 10%.
„Unii dintre clientii nostri nu vor fi niciodata clienti de agentie, pentru ca nu au timp, asa ca vor o flexibilitate si rapiditate mare, nu vor sa se stie nimic despre vacanta lor, fiind persoane publice, si isi doresc sa vorbeasca tot timpul cu acelasi om”, a declarat Nichifor.
Foarte multi clienti fac rezervari singuri, fara a apela la un consultant, asa ca in opinia lui Nichifor, cel mai mare competititor nu sunt nici agentiile de turim, nici concierge-ul, ci Internetul.
„Nu functionam ca o agentie de turism: nu avem contracte cu niciun hotel. Noi functionam dupa conceptul de agent personal de turism si suntem 24 de ore la dispozitia clientilor pentru orice nevoie legata de calatoria lor. Unii vor doar sa ii ajutam sa inchirieze un avion privat, altii vor si cazare si rezervari la restaurante si evenimente, depinde de la caz la caz”, spune Anca Nichifor.
Ea admite ca Jet Set Planner intra in competitie partial si cu agentiile de turism si cu serviciile de concierge, „fara insa a avea acelasi model de business”.
Faptul ca nu exista contracte cu hotelurile poate sa genereze un pret mai mare pentru client, care in cel mai rau caz poate ajunge sa plateasca tariful de receptie. Totusi, clientii companiei fac parte dintr-o categorie pentru care aceste preturi mai mari nu sunt relevante in bugetul de vacanta sau calatorie.
„Sunt clienti care nu merg la all inclusive, carora le plac boutique hotel-urile izolate, care calatoresc des si nu neaparat din placere”, spune Nichifor, adaugand ca acestia „aleg hoteluri foarte scumpe si au venituri mari spre foarte mari”.
In ceea ce priveste alegerea vacantelor, de cele mai multe ori clientii stiu exact ce vor, iar compania se ocupa doar de rezervari, dar sunt si cazuri in care acestora li se propun anumite destinatii, in functie de felul in care doresc sa isi petreaca vacanta.
Anca Nichifor a inceput acest business la finalul lui 2007, printr-o investitie initiala de circa 100.000 euro. In 2008, firma a inregistrat o cifra de afaceri de 350.000 euro, iar in 2009 afacerile au urcat cu circa 20%.
Pe piata locala, exista o singura agentie de turism specializata pe vacante personalizate, Eturia, lansata in 2008 de Sorin Stoica, fostul CEO al lantului GSM Dasimpex (actual Fonomat – n.r.), insa cele mai multe agentii de turism pot oferi astfel de servicii la cerere. Per total, piata de vacante personalizate este evaluata la cateva milioane euro pe an.