Fondul de investitii spaniol GED a preluat la finalul lui 2007 de la familia Demetriade agentia de turism Happy Tour, aceasta fiind cea mai mare tranzactie din domeniu. Cele doua parti implicate nu au facut publica valoarea tranzactiei, insa in media s-au vehiculat la acea data sume de pana la 10 mil. euro.
La doi ani dupa achizitia celei mai mari agentii de turism romanesti, GED a lansat o noua „fata” pentru business-ul condus, anterior, de familia Demetriade – schimbare de sigla si slogan, mutarea in alt sediu, dar si reorganizare in cadrul managementului.
Va fi acest model de business urmat si de alte companii din domeniu sau va ramane preferat cel mai putin corporatist, mai marcat de implicarea emotionala?
Nicolae Demetriade, fostul patron al Happy Tour, considera ca in functie de rezultatele noului stil de management de la firma infiintata de el, si alti proprietari de agentii vor schimba organizarea manageriala a agentiilor pe care le conduc.
De ce apare insa nevoia pentru aceasta reorganizare intr-un domeniu in care managementul mai implicat al proprietarilor a dat roade pana in prezent, cele mai mari agentii de turism de pe piata locala fiind afaceri de familie?
„Happy Tour a mers foarte bine in ultimii ani, dar vremurile s-au schimbat si asta facem si noi. Ne-am schimbat sediul intr-o cladire noua de birouri, incercam sa ne repozitionam. Nu vrem sa fim doar cei mai mari, vrem sa fim adevaratii lideri, adica un model care trebuie urmat”, a declarat Javier Garcia del Valle, vicepresedintele Happy Tour, care a precizat ca anul acesta business-ul companiei a scazut cu 20-25%, ca urmare a scaderii tarifelor, dar ca mizeaza pe o crestere in 2010.
Vice presedintele Happy Tour a povestit ca aceste modificari vin si ca urmare a faptului ca agentia vrea sa abordeze si alte piete din afara Romaniei.
„Am creat un stil de corporatie in interior. Stilul dinainte a fost cu totul diferit, a avut succes, domnul si doamna Demetriade au facut o treaba buna, dar noi vrem sa abordam si alte piete, vrem sa ne pozitionam si in strainatate si aveam nevoie sa cream o companie adecvata. Happy Tour nu mai este un business de familie, ci o corporatie”, a declarat Javier Garcia del Valle, vicepresedinte Happy Tour Romania.
Garcia del Valle, care lucreaza in domeniu de peste 25 ani, conducand grupuri si companii de turism in Spania si SUA, spune ca ponderea business-urilor de familie din domeniul turistic este mult mai mare in Romania decat pe alte piete, dar ca in definitiv stilul de manageriere depinde de om.
„Majoritatea agentiilor din Romania sunt afaceri de familie, in strainatate procentul nu este atat de ridicat, desi orice business incepe ca unul de familie. In Romania acest model a fost de succes, insa in prezent trebuie sa facem un pas inainte, acum lumea s-a schimbat”, mai spune Garcia del Valle.
Cum vede organizarea corporatista fostul proprietar al Happy Tour
Demetriade considera ca acest stil corporatist ar trebui sa imprumute cate ceva din stilul de a conduce afacerea al fondatorului de agentie. „Stilul managementului corporatist ar trebui sa fie unul participativ si sa imprumute din tendinta patronului de a conduce emotiv fata de managerul rece si detasat. Managerul unei corporatii este obligat sa ia decizii impuse de consiliul de administratie, care nu intotdeauna simte pulsul afacerii”.
Prin urmare, Demetriade considera ca in domeniul turistic business-ul de familie este mai potrivit.
„Continuu sa cred ca businessul de familie in domeniul agentiilor de turism este mai adecvat decat cel de corporatie. Niciodata un manager, chiar cu expertiza in turism si cu entuziasm, nu poate rivaliza cu pasiunea, implicarea totala si daruirea unui patron care cunoaste bine businessul”, spune Nicolae Demetriade, fostul patron al Happy Tour, dupa ce agentia pe care a infiintat-o impreuna cu sotia sa si-a implementat noua imagine si organizare.
„Nu vreau sa dezamagesc sperantele altora, dar este prematur sa vorbim la modul general de un stil corporatist in organizarea agentiilor de turism din Romania. O corporatie nu este o constructie pe care sa o realizezi in 1-2 ani. Este vorba de o cultura corporatista, de adaptat cerintele corporatiste la mediul de afaceri local, de schimbat mentalitatea personalului”, spune Demetriade, care insa considera ca este posibil ca rezultatele viitoare sa evidentieze performantele noului management.
„Noul management al Happy Tour este format din oameni entuziasti care au reusit profesional in joburile anterioare”, spune fostul sef al agentiei.
Totusi, tocmai aceste modificari in activitatea firmei l-au determinat sa paraseasca compania, unde a ramas circa un an dupa vanzare, ca director general.
„Poate sunt subiectiv, dar cred ca Happy Tour avea tot ce era necesar pentru o dezvoltare si consolidare importanta – o echipa deosebita, servicii excelente, seriozitate si un comportament decent in piata. La data vanzarii, exista o diferenta importanta intre locul 1 din topul agentiilor de turism si principalii competitori. Incercarile noului investitor de a modifica esenta afacerii si imaginea companiei m-au determinat sa optez pentru retragerea de la conducerea agentiei. Mi-as dori mult ca dupa in vara lui 2010 agentia sa fie inca pe aceeasi pozitie de lider de piata , dar rebrandingul nu va fi suficient”, spune Demetriade.
Printre clientii Happy Tour se numara Coca-Cola, Metro, Petrom sau Rompetrol. In portofoliul serviciilor oferite de catre companie se regaseste ticketingul si organizarea de evenimente, conferinte, congrese, „team buildings”, precum si pachete de vacanta sau alte servicii de turism.
Agentia de turism a inregistrat o cifra de afaceri de 50 mil. euro in 2008. Potrivit datelor publicate de Ministerul de Finante, Happy Tour era lider de piata la finalul lui 2008, fiind urmata indeaproape de Eximtur, pe locul trei aflandu-se Marshal.
In 2009, Happy Tour va inregistra o scadere a afacerilor de 20-25%, insa, conform propriilor estimari, cel mai probabil va ramane lider de piata, criza economica afectand in egala masura si principalii concurenti ai companiei, firmele Eximtur, Marshal si Paralela 45.