„Depinde doar de romani sa creasca turismul. In opinia mea, aici sunt 7 zone
care se afla in patrimoniul UNESCO, si care ar trebui promovate. Cand
iti faci o harta a investitiilor, trebuie sa te uiti la aceste zone”, spune
Dhamija.
El mai detine trei terenuri in Romania pe care vrea sa dezvolte complexe turistice sau de agrement: unul in Sucevita, unul in
Borsec si unul in Puchenii Mari. Pe ultimul teren vrea sa construiasca un teren
de golf si un hotel. „Ma uit la ceea ce lipseste. Golful va fi sport olimpic din 2016 si toti
straini cu care ma intalnesc imi spun ca nu au unde sa joace golf in Romania. In
plus, in Londra practic traiesc pe terenul de golf”, afirma antreprenorul.
Cand va incepe aceste constructii? Cand prima sa investitie finalizata,
Delta Nature Resort, va avea profit pe termen lung. Pana acum, unitatea de cazare
cu 30 de vile nu a performat. Deschisa inca din 2003, unitatea a fost inchisa
pentru imbunatatiri din toamna lui 2009 si a fost redeschisa in acest an. Per
total, unitatea a atras investitii de 5,5 milioane euro.
„Gradul de ocupare pana in momentul
inchiderii era foarte redus, de 15-20%, dar asta si pentru ca tarifele erau
ridicate intre 250 si 400 euro pe noapte pe vila”, spune Dhamija. Pentru
acest an, el se asteapta ca gradul de ocupare sa creasca pana la 25-30%, iar in
2012 sa ajunga la 45%, mai ales ca tarifele au fost considerabil reduse. „Acum
sunt la 50 euro pe noapte, 72 euro cu micul dejun si cina incluse”, mentioneaza
omul de afaceri. „Inainte, majoritatea vizitatorilor erau straini si ca urmare a preturilor
mai mari. Acum asteptam si mai multi romani”, mai spune Dhamija, care are 31 de
angajati in unitatea din Delta.
Despre strategia de marketing turistic a Romaniei, axata pe zona de
rezervatii naturale si nu pe zone care atrag turismul de masa, Dhamija crede ca
este o miscare buna, pentru ca „toata lumea poate sa promoveze litoralul”.
Cand vine vorba de posibile investitii viitoare ale altor oameni de afaceri
in zonele „de nisa” ale Romaniei (care traditional atrag mai putini turisti), omul de afaceri spune ca „trebuie sa incepi
cu site-urile UNESCO din Romania”.
Desi momentan, investitorii din aceste zone nu au
business-uri care sa creasca exploziv de la an la an, piata se preconizeaza a
fi mult mai bun in viitor.
„Cele mai mari sanse
ale Romaniei pe piata globala se axeaza pe zona de wild si rezervatii naturale.
Delta Dunarii poate fi o destinatie cheie, dar numai daca vor fi facute investitii mari in infrastructura,
structurate pe 2-3 ani”, au declarat reprezentantii companiei Horwath
Tourism, Hotel & Leisure, care a realizat planul de marketing al turismului
romanesc, anterior.
In primul trimestru din 2011, sosirile turistilor straini in Romania
au fost de 1,38 milioane, in scadere cu 3,2% fata de primele trei luni din
2010, potrivit Institului National de Statistica.