In plus, hotelierii din zonele montane observa vara aceasta o reorientare a clientilor (in principal corporate – n.r.) catre Delta Dunarii sau litoral, ceea ce a determinat o scadere a gradului de ocupare la munte. In ceea ce priveste litoralul, afacerile hotelierilor sunt in crestere, insa spre deosebire de anii precedenti, in 2008 se observa o diferenta mai mare intre gradele de ocupare inregistrate in timpul saptamanii si cele din week-end, aceasta ajungand la 20 de puncte procentuale. Motivul: sunt mai multi turisti care merg la mare la sfarsit de saptamana.
Gradul de ocupare al hotelurilor din Capitala, mai mic cu 10% fata de vara trecuta
„Gradul mediu de ocupare este de 47-48%, pana la 50%. In Bucuresti sunt si hoteluri care au un grad de ocupare de 60-70%, dar si hoteluri cu un grad de ocupare de 30%”, a spus Daniel Vasilescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc.
Reprezentantii Intercontinental Bucuresti considera ca gradul mediu de ocupare se va situa vara aceasta in Capitala la 50-55%, fiind un an mai prost decat 2007, ca urmare a crizei economice mondiale.
Totusi, oficialii hotelului de 5 stele considera ca gradul de ocupare poate creste usor datorita evenimentelor cum ar fi circuitul auto Bucharest Ring.
„Toata lumea se astepta ca 2008 sa fie un an mai bun decat 2007, insa de fapt a fost invers”, a spus Dana Chiriac, directorul de marketing al Intercontinental.
Gradul de ocupare din primele luni de vara este cu 8-10% mai mic decat cel inregistrat in Capitala in aceeasi perioada a anului trecut. Vasilescu a explicat ca aceasta scadere este determinata de mai multi factori, dintre care unul dintre cei mai importanti este faptul ca la nivel global exista o criza economica care franeaza turismul de business, principala sursa de venit a hotelierilor bucuresteni.
In provincie, gradele de ocupare sunt mai mari cu 10% decat in Capitala
Vara este in general o perioada mai slaba pentru hotelierii bucuresteni, insa de obicei acestia inregistrau grade de ocupare similare sau mai mari decat hotelierii din alte orase mari din Romania. Sezonul acesta insa, gradul mediu de ocupare din celelalte orase mari din provincie este cu circa 10% mai ridicat decat in Bucuresti.
„Bineinteles ca in orasele mari de provincie numarul unitatilor de cazare de 4-5 stele este mult mai redus decat in Bucuresti, insa pe structurile de cazare existente asistam vara aceasta la un grad mediu de ocupare mai mare in provincie”, a spus Vasilescu.
Spre exemplu, hotelul de 4 stele Premier din Cluj a inregistrat in iunie un grad de ocupare de circa 82%, capacitatea unitatii fiind de 50 de camere, potrivit reprezentantilor hotelului.
In plus, daca pana acum cativa ani hotelurile din orase ca Iasi si Suceava aveau un grad de ocupare mult mai mic decat cele din orasele din vestul tarii, acum acestea au un grad de ocupare similar, a adaugat Vasilescu.
Zona slaba a litoralului: sudul
In ceea ce priveste litoralul, locul unde vara afacerile au cea mai mare dinamica, desi sezonul estival 2008 este mai bun decat cel precedent ca numar de turisti, in sudul litoralului afacerile hotelierilor stagneaza si chiar scad.
La sfarsit de spatamana gradul de ocupare pe litoral este de 100% indiferent de statiune, insa in timpul saptamanii hotelierii din sud inregistreaza un grad de ocupare de circa 80%, fata de 90% in statiunile nordice.
„Este normal ca turistii sa aleaga Mamaia, pentru ca este statiunea cu cele mai inalte standarde”, a spus Corina Martin, presedintele Asociatiei pentru Promovarea Litoralului.
„Pentru sezonul 2009, Asociatia Litoral si-a propus sa creasca sudul litoralul ca standarde si astfel aceasta zona sa atraga mai multi turisti”, a adaugat Corina Martin.
Tarifele de pe litoral se stabilesc cu un an inainte in urma negocierilor dintre hotelieri si agentiile de turism, iar in 2007 s-a hotarat ca tarifele hotelierilor din 2008 sa ramana la nivelul de anul trecut.
„Circa 80-85% din capacitatea de cazare de pe litoral se vinde prin agentii. Aceste tarife nu sunt exagerate in opinia mea, sunt insa intr-adevar unele hoteluri in care tarifele nu sunt corelate cu serviciile”, a precizat Vasilescu.
Marjele de profit ale hotelierilor de pe litoral ajung in timpul verii la 40%, totusi daca se iau in considerare si costurile operationale din perioada in care hotelul nu functioneaza, acestea scad simtitor.
„Un hotel de pe litoral activeaza cateva luni pe an, insa are costuri pe intreg anul, si daca luam acest lucru in considerare vom vedea ca marjele de profit pe un an de activitate nu depasesc 18%”, a spus Vasilescu.
Vara aceasta, hotelurile de pe litoral au inceput sa atraga si turistii care de obicei alegeau muntele
Hotelurile din zone montane au un grad de ocupare mediu de 40-50% vara, acestea fiind ocupare in proportie de peste 80% doar in plin sezon de ski.
„Pentru hotelierii din statiunile montane aceasta vara este una atipica, fiind mult mai putini turisti, ei reorientandu-se catre Delta Dunarii si Litoral”, a spus Madalina Balan, coordonator de evenimente al hotelului de 4 stele House Of Dracula din Poiana Brasov.
„Daca anul trecut vrobeam de un grad de ocupare de 40% in timpul verii, acum este mai scazut. Nu pot sa dau date statistice, insa empiric sunt mai putin turisti vara aceasta comparativ cu vara trecuta”, a adaugat Madalina Balan.
„Pentru luna iunie, gradul mediu de ocupare in hotelul Lux Garden a fost de 29,8%, iar pentru luna iulie de 30,1%. Nu as putea sa ma pronunt pentru luna august, dar estimativ, va fi un grad de ocupare asemanator cu lunile precedente, poate putin in crestere”, a spus Daniela Milea, directorul de vanzari al hotelului de 5 stele Lux Garden din Azuga, hotel deschis in ianuarie 2008.
„Pentru sezonul de ski, avand in vedere rezervarile si cererile de pana acum, facilitatile hotelului si de inaugurarea oficiala ce se va desfasura cu putin timp inainte – estimam un grad de ocupare cuprins intre 80% si 100%”, a adaugat Daniela Milea.
Hotelul de 5 stele Heraldic Club din Poiana Brasov a inregistrat in iunie un grad de ocupare de peste 65%, iar pentru iulie si august oficialii asteapta un grad de ocupare de 62-63%.
Din numarul total de turisti circa 40%, au fost clienti corporate, veniti pentru conferinte sau simpozioane, au spus reprezentantii Heraldic Club.
Pentru sezonul de ski, oficialii Heraldic asteapta un grad de ocupare de circa 70%.
In extra-sezon, rezervarile sunt efectuate in mare parte de grupuri corporate organizate de mari companii din Romania – cu subiect de training si team building -, iar in sezon rezervarile majoritare sunt cele individuale constand in clienti din clase sociale inalte si medii, atat romani cat si straini, a mai spus Milea.