Compania aeriana germana Lufthansa mizeaza in anul 2008 pe afaceri de circa 40 mil. euro in Romania, iar pentru anul acesta reprezentantii companiei sustin ca se asteapta la o crestere procentuala de doua cifre a veniturilor.
DailyBusiness.ro: Care sunt principalele schimbari cu care industria aeriana se confrunta anul acesta?
Stefan Versemann: Aceasta situatie economica actuala incerta va produce o consolidare mai rapida a pietei. Vor fi linii aeriene care vor disparea de pe piata, cumparate de alti operatori mai puternici. Multe companii aeriene au rezistat in ultimii ani prin sustinerea pe care le-o acorda guvernele, insa si acestea din urma au probleme cu banii si de aceea vom vedea si multe achizitii din partea operatorilor aerieni care nu au probleme.
DB: Dar in ceea ce priveste industria aeriana din Romania?
SV: Cred ca anumite companii vor reduce numarul de frecvente pe anumite rute, sau chiar anumite companii low cost posibil sa dispara de pe piata din Romania. Aceasta este o sansa pentru noi pentru a castiga cota de piata, pentru ca se observa o cerere mare pe acest segment.
DB: Considerati ca aceasta criza este o oportunitate?
SV: Categoric. Nu este o catastrofa, ci este o sansa. Targetul nostru este sa intram in aceasta competitie si sa iesim invingatori. In prezent trebuie sa ai bani in buzunar ca sa supravietuiesti, sa mizezi pe rute profitabile pe termen mediu sau lung si sa nu tintesti spre fiecare loc liber pe care il zaresti. Am invatat aceasta lectie in ’90 cand Lufthansa a avut niste probleme, de atunci am inceput sa avem cu totul alta imagine asupra business-ului – am acordat o mai mare atentie costurilor, am inregistrat o crestere strategica.
DB: Care sunt principalele probleme cu care companiile aeriene se confrunta azi?
SV: Principala problema este situatia economica incerta cu care ne confruntam. Cred ca reducerea din ce in ce mai mare a diferitelor cheltuieli dintr-o companie este o metoda nepotrivita, pentru ca atunci cand se va iesi din aceasta perioada economica dificila, acea compania va fi una din cele invinse.
Noi avem noroc pentru ca majoritatea aeronavelor ne apartin, insa sunt foarte multe companii aeriene care folosesc aeronave inchiriate, si asta ar fi o mare problema pentru ca trebuie sa faca rost de banii pentru a plati chiria.
DB: Ce planuri de achizitii are Lufthansa in acest an?
SV: Suntem deschisi pentru orice achizitie profitabila. Profitabil nu numai pentru Lufthansa, ci pentru toate partile implicate. Nu este slujba noastra sau tinta noastra sa cumparam cat mai multe companii ci sa fim sustenabili in industria aeriana. Am fi intr-un business nepotrivit daca am face acest lucru.
DB: Intentionati sa reduceti anumite frecvente ale unor zboruri?
SV: Nu vom reduce frecventele pentru niciun zbor.
DB: Care este numarul minim de pasageri care trebuie inregistrat pe o cursa, pentru a nu renunta definitiv la ea?
SV: In ceea ce ne priveste, daca avem o cerere mai mica pentru un anumit zbor, avem posibilitatea de a introduce aeronave mai mici si sa pastram aceleasi frecvente. Mi se pare inutil sa ai o aeronava pe care inregistrezi un grad de ocupare de 30% si sa nu folosesti aeronave mai mici, pentru a scadea costurile si a creste gradul de ocupare.
Strategia noastra este sa fim pe cat flexibili posibil si sa nu iesim de pe o piata unde inregistram mai putini turisti, ci sa ne adaptam marimile aeronavelor pentru fiecare cursa, pentru ca daca la un moment dat vrem sa reintram pe piata respective va fi mult mai greu.
DB: Ce loc ocupa Romania din punct de vedere al celor mai profitabile piete pentru Lufthansa?
SV: Romania este o piata foarte buna pentru noi, daca nu ar fi asa nu am mai fi inaugurat astazi (2 martie – n.r.) zborul Bucuresti-Milano. Piata locala este pe locul doi in Europa Centrala si de Est, dupa Polonia.