Samartinean a declarat, pentru corespondentul Mediafax, ca toate preturile
practicate pe Aeroportul din Timisoara sunt trecute intr-un sistem public de
informare accesibil tuturor companiilor aeriene care opereaza pe acest aeroport
si ca nu exista „conditii speciale” pentru o companie sau alta.
„Toate preturile de pe aeroport sunt trecute intr-un sistem public de
informare pentru toate companiile. Toate conditiile noastre comerciale sunt
trecute acolo si sunt valabile pentru toate companiile Toti operatorii au
aceleasi conditii, nu sunt unii care au conditii mai speciale decat altii”,
a afirmat Samartinean.
El a adaugat ca nu a primit inca o nota oficiala privind investigatia declansata
de Comisia Europeana.
Comisia Europeana a deschis doua investigatii aprofundate cu privire la o
schema de sprijin pentru investitii in aeroporturile regionale din Romania si
pentru a stabili daca reducerile acordate de catre aeroportul din Timisoara
unor companii aeriene denatureaza concurenta.
„Comisia isi exprima ingrijorarea, in mod special, cu privire la faptul
ca acordurile incheiate intre aeroportul din Timisoara si Wizz Air ar putea
conferi acestei companii aeriene un avantaj economic inechitabil fata de concurentii
sai”, se arata intr-un comunicat al CE.
Vicepresedintele Comisiei care raspunde de politica in materie de concurenta,
Joaquín Almunia,a declarat ca normele permit subventii destinate compensarii
serviciilor de interes economic general si, in anumite conditii, imbunatatirii
infrastructurii de acces sau sprijinirii crearii de rute noi pe aeroporturile
regionale.
„Acestea nu permit acordarea de subventii destinate sa acopere, pe o
baza continua, pierderile din exploatare”, a precizat el.
Investigatia initiala indica faptul ca aeroporturile regionale din Romania inregistreaza
pierderi, in general, si ca pierderile lor din exploatare sunt acoperite anual
de catre stat.
Normele UE permit acordarea de ajutoare pentru infiin?area de
rute noi pe aeroporturile regionale sau pentru finantarea unor servicii de
interes economic general. Acestea nu permit acoperirea, pe o baza continua, a
pierderilor din exploatare.
In ceea ce priveste aeroportul din Timisoara, Comisia trebuie, de asemenea,
sa verifice daca subventiile anuale acordate aeroportului servesc doar la
reducerea cheltuielilor curente ale operatorului aeroportuar.
„In absenta
unui obiectiv de interes economic general, acest fapt ar fi incompatibil cu
normele UE, intrucat ar oferi beneficiarului un avantaj inechitabil fata de
concurentii sai, care trebuie sa functioneze fara ajutor”, se mai arata in
comunicat.
De asemenea, Comisia va investiga in continuare relatiile contractuale
dintre aeroportul din Timisoara si Wizz Air, si anume un contract de marketing incheiat
in 2008 si neplata unor taxe de aeroport in valoare de 2,6 milioane de euro,
precum si reduceri suplimentare de 72 % pana la 85% la toate taxele de aeroport
pentru aeronavele de mare capacitate.
Comisia isi exprima ingrijorarea cu privire la faptul ca un astfel de
tratament preferential ar putea avea drept efect scoaterea fortata de pe piata
a unicului concurent, pe unele rute, al companiei Wizz Air.