Compania aeriana low-cost Blue Air are capital 100% romanesc si este detinuta de omul de afaceri Nelu Iordache. In 2008, reprezentantii companiei mizeaza pe o crestere de circa 30% a cifrei de afaceri, la circa 120 milioane euro. Numarul pasagerilor trasportati va fi de aproximativ 1,2 milioane.
DailyBusiness: La cat evaluati piata de low-cost din Romania, atat din punct de vedere al numarului de pasageri transportati cat si al cifrei de afaceri ?
Gheorghe Racaru: Ca numar de pasageri, anul acesta cred ca putem vorbi de peste 2 milioane de pasageri transportati la nivel de piata. Iar valoarea in bani este estimata la circa 300-400 mil. euro.
DB: La cat evaluati compania Blue Air?
GR: Valoarea companiei este de ordinul zecilor de milioane de euro. Nu pot da o cifra exacta, insa nu vad in viitorul apropiat o eventuala vanzare.
DB: Ce criterii ar trebui sa indeplineasca o companie pentru a putea achizitiona Blue Air?
GR: In primul rand sa mentina obiectul de activitate si sa continue operarea aici in Romania. In al doilea rand sa preia personalul pe care il avem in prezent.
DB: Pana in prezent ati mai primit oferte de preluare. De ce nu le-ati acceptat?
GR: Da, intr-adevar am primit mai multe oferte, dar nu le-am acceptat pentru ca nu au indeplinit anumite criterii, printre care forta de operare si criterii care tineau de flota.
DB: Care ar fi principalul concurent al Blue Air pe piata de low-cost din Romania?
GR: Compania italiana low-cost MyAir.
DB: Din ce puncte de vedere il considerati concurent?
GR: Pentru ca MyAir este numarul 2 in Romania pe piata de low-cost din punctul de vedere al pasagerilor transportati. Este o companie care opereaza pe criterii de competitie corecte.
DB: Care a fost motivul pentru care ati decis sa achizitonati aeronave si sa nu mergeti in continuare pe inchiriere?
GR: In primul rand am decis sa cumparam pentru ca exista o lipsa de avioane in piata. Apoi am vrut sa ne construim si o baza materiala, un grup de mijloace fixe, aici in tara.
DB: Credeti ca s-a creat un precedent, iar companiile aeriene low-cost vor cumpara aeronave?
GR: Unele companii low-cost au propriile aeronave, altele au avioane inchiriate, depinde de strategia si forta financiara a fiecareia.
DB: Care sunt avantajele inchirierii aeronavelor?
GR: Inchirierea iti da intr-adevar mai multa flexibilitate, iar daca se intampla ceva rau pe o piata pe care operezi si nu mai este nevoie de capacitatea respectiva, cu anumite compensatii poti returna avionul. Daca ai propriile aeronave este ceva mai dificil, poti ori sa il vinzi ori sa il inchiriezi.
DB: Cat timp estimati ca Blue Air va mai fi lider pe piata de low-cost din Romania?
GR: Cat timp va exista, Blue-Air va fi lider de piata.